"הנזק הכלכלי כבד, אבל אני מאוד מתרגש לחזור לשוק לאחר 50 יום שהיינו סגורים", אמר היום (שני) נשאת חוסיין בן ה-65 מרמלה, שפתח לראשונה את חנות החמוצים שבבעלותו בשוק הכרמל בתל אביב.

בשוק הססגוני נפתחו היום לראשונה כ-50 חנויות, אבל הדוכנים עדיין סגורים. "אני מקווה שגם הדוכנים ייפתחו ביום שישי", הוסיף חוסיין וסיפר שלשלושה מילדיו יש דוכנים בשוק.

חוסיין כבר נערך להגבלות שהוטלו על ידי משרד הבריאות. עד הסגר, הוא מכר גם בדוכן שבחזית החנות שבחלק המערבי של שוק הכרמל, אבל מעכשיו המכירה תהיה רק מתוך החנות.

"הטילו עלינו כמה מגבלות. מותר לי להכניס רק לקוח אחד לתוך החנות והוא חייב להיות עם מסיכה. חצי מהדלת חייבת להיות סגורה", סיפר חוסיין והוסיף: "העיקר שסוף-סוף אנחנו יכולים לפתוח".

שוק הכרמל בחודש מרץ (צילום: אבשלום ששוני)
שוק הכרמל בחודש מרץ (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, הוא כבר כ-40 שנים בשוק הכרמל שהפך לביתו השני, אם לא הראשון. "גידלתי 17 ילדים והתפרנסתי בכבוד", הוא סיפר והוסיף: "התחושה היא של יציאה מחושך לאור. במשך 50 ימים הרגשתי בתוך באר מים בתקווה שיבוא מציל ויציל אותי. היה מאוד קשה להיות בסגר בבית. אני מבין שהמדינה הצילה אנשים מהקורונה, אבל צריכים גם לדאוג לעצמאים ושכירים שהפרנסה שלהם נפגעה".

לדעתו, רבים מבעלי העסקים והעובדים בשוק נקלעו למצוקה כלכלית קשה בעקבות הסגר הממושך. "אנחנו הוותיקים נשרוד את הסגירה הממושכת, אבל אני כל הזמן מקבל פניות של אנשים בשוק, שבקושי יש להם כסף לאוכל. כשאמרו לנו פתאום לסגור את הדוכנים והחנויות, הרבה סחורה נזרקה והלכה לאיבוד".

הוא מאמין שלמרות המגבלות החדשות בצל הקורונה, שוק הכרמל עוד יחזור לימיו הגדולים. "נפסיד בהתחלה כסף, כי יהיו פחות לקוחות, אבל העיקר שחזרנו לעבוד. יהיו חנויות שבסיוע חברת שליחויות שמופעלת מטעם עיריית תל אביב, יבצעו משלוחים לבתים של לקוחות, אבל כולם מצפים לפתיחה מלאה של כל הדוכנים והחנויות".

בינתיים, גם בקניונים ובשווקים הנוספים נערכים לקראת הפתיחה שצפויה ביום שישי לאחר תקופת השבתה ממושכת ותחת מגבלות, כמו שמירת מרחק וחבישת מסיכה על מנת למנוע הידבקות בקורונה.

גם ברשת "הולמס פלייס" נערכים לקראת פתיחת חדרי הכושר. בכניסה יוצב אייפד שימדוד אוטומטית את החום ויורה על חבישת אמצעי המיגון. בין ההליכונים בחדרי הכושר יהיה מרחק של כשני מטרים וזאת, באמצעות השבתת כמחצית מהם. גם במתקנים הנוספים יישמר מרחק ובכל מתחם יוצבו חומרי חיטוי ותהיה הקפדה על מספר הנכנסים ושמירת ההיגיינה.

גם בענף המסעדנות ובתי הקפה נערכים לקראת מתן היתר להצבת שולחנות וכיסאות. המועד הסופי טרם נקבע, אבל ההיערכות גם בעיצומה. יריית תל אביב הודיעה על מתן אפשרות לקבלת היתרים לבתי קפה ועסקי מזון להגדלת שטחי השולחנות והכיסאות במרחב הציבורי.

ברמת גן מתכוונת העירייה להרחיב ולהכפיל את רוחב המדרכות מול בתי קפה, מסעדות וברים, על חשבון מקומות חנייה. "ניתן יהיה להכפיל את רוחב המדרכות על ידי הפיכת 2-1 מקומות חנייה למדרכה שתאפשר לבית העסק לחזור לעבוד ולשרת מספר לקוחות, שיאפשר לו לחזור ולחיות כעסק חי ולשרת את תושבי העיר", ציין ראש העירייה כרמל שאמה הכהן והודיע שכבר התקיים סיור מיוחד ברחוב ביאליק, ומול כמה מבתי הקפה ועסקי המזון יבוצעו עבודות להרחבת המדרכות ושטחי השולחנות והכיסאות.