כוחות משטרת ישראל פעלו הלילה (שני) לפיזור התקהלות של כמה מאות מתושבי שכונת מאה שערים בירושלים, על רקע התקהלות אסורה של אלו לרגל ציון ל״ג בעומר, וזאת בניגוד להנחיות צו בריאות העם להתמודדות עם מגיפת הקורונה.

התמונות והסרטונים המקוממים מהאזור הגיעו במהרה גם לרשתות החברתיות, ויו״ר ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן היה הראשון להתייחס לכך כשכתב בעמוד הפייסבוק שלו: ״שוב חוזרים המראות מחגיגת פורים כאילו שלא למדנו משום דבר״.

עשרות ישראלים שעשו דרכם להילולה במירון, במסגרת אירועי ל"ג בעומר, הושבו לדרכם על ידי המשטרה, לא לפני שנקנסו. כאמור, מדובר בעיקר בתושבי בני ברק וירושלים, שנעצרו על ידי מחסומי המשטרה באזור, או במהלך ביקורת משטרתית על האוטובוסים. האזרחים הללו נדרשו לשוב על עקבותיהם, ולעלות על אוטובוסים שהמשטרה הזמינה למקום, לאחר שחלק לא מבוטל מהם נקנס.

השנה לאור התקנות לשעת חרום למניעת התקהלות והדבקה בנגיף הקורונה, נערכת המשטרה באופן מיוחד על מנת למנוע התקהלויות ציבוריות נרחבות ועל מנת לשמור הנחיות משרד הבריאות. 

בהתאם להחלטת הממשלה והתקנות, החל מסוף השבוע האחרון ועד ליום רביעי הקרוב, חל איסור על הדלקת מדורות ושהייה לצדן בכל רחבי הארץ. מעשה בניגוד לתקנות, מהווה עבירה שבגינה יינתן קנס בסך 500 ש"ח. 

בנוסף, המשטרה תפעל החל ממחר, יחד עם פקחי הרשויות ורשויות החירום וההצלה למניעה, פיקוח ואכיפת התקנות ובפרט איסור הבערת מדורות. לצורך כך, הורחב היקף הפעילות בתוך הערים ומחוצה להן, באמצעות סיורים ומחסומים יזומים, בדגש על אזור חופי הים, יערות, פארקים ושטחים פתוחים במרחב העירוני ובינעירוני. כמו כן, יתבצעו סיורים אוויריים ע"י המערך האווירי של המשטרה וכן סיורים רכובים ורגליים בתוך הערים, בכדי לאתר הפרות שונות, לפזרן ולבצע פעילות מניעה ואכיפה ככל שיידרש. 

ל''ג בעומר - איסור על קיום מדורות בצל הקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ל''ג בעומר - איסור על קיום מדורות בצל הקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, ההילולה בקבר הרשב"י במירון תתקיים במתכונת מצומצמת. על פי החלטת הממשלה, אתר ה"ציון" ישאר סגור ומסוגר עד להודעה חדשה, וכוחות משטרה גדולים שנפרסו בדרכים המובילות לישוב מירון ובשטחים המקיפים אותו ימנעו כניסה של מי שאינו תושב הישוב לתוך תחומי הישוב עד לתאריך ה-17.5.20.

במתחם הקבר (באזור ההדלקה של חסידות בויאן) יתקיים אירוע מצומצם בשעות הערב של יום שני 11.5.20, במהלכו יתקיימו 3 הדלקות שאושרו בראש, כאשר הראשונה תתקיים בשעה 20:00 והיתר יתקיימו עד השעה 02:00 בלילה.

מפת חסימת הכבישים לקראת ל״ג בעומר בהר מירון (צילום: משטרת ישראל)
מפת חסימת הכבישים לקראת ל״ג בעומר בהר מירון (צילום: משטרת ישראל)

מתחם ההדלקה יהיה סגור ולא תתאפשר כניסה אליו למעט 50 משתתפים שאושרו מראש בכל הדלקה. ההגעה להדלקות לא תתאפשר גם לתושבי הישוב מירון עצמו והתנועה הרגלית בצירים המובילים למתחם הקבר תאסר. ההדלקות יועברו בשידור ישיר באמצעי התקשורת על מנת לאפשר לכלל הציבור לצפות בהם מבתיהם בבטחה. כניסת עיתונאים תתאפשר בהתאם לפול כתבים שנקבע מראש ופרטיהם הוזנו במערכות המשטרתיות בלבד.

החל מהבוקר נחסמו לתנועה הכבישים הבאים:
▪️ כביש 89 מחלף אליפלט לכיוון מערב.
▪️ כביש 8900 צומת בירייה לכיוון דרום.
▪️ כביש 886 צומת דלתון לכיוון דרום.
▪️ כביש 89 בכיכר צפת לכיוון מערב.
▪️ כביש 89 צומת חירם לכיוון מזרח.
▪️ כביש 89 צומת ג'יש לכיוון מזרח.
▪️ כביש 89 כיכר עין זיתים לכיוון מערב.
▪️ כביש 89 מועצה אזורית מרום הגליל לכיוון מזרח.
▪️ כביש 85 כיכר קדרים  לכיוון מערב.
▪️ כביש 85 צומת חנניה (צומת שבע) לכיוון צפון.
▪️ כביש 866 צומת כפר שמאי לכיוון צפון. 

המשטרה קוראת לכלל הציבור שלא לנסות להגיע אל הישובים הסמוכים ומתחם הקבר, מחסומי משטרה שמוקמו בכבישים  ובדרכים המובילות לישוב ימנעו כניסה לבלתי מורשים. בשטחים וביערות המקיפים את הישוב, יפרסו שוטרי משמר הגבול המצויידים באמצעי תצפית, רחפנים ורכבי שטח למניעת הגעה רגלית לאתר.

על פי הוראות התקנות לשעת חירום חל איסור להשכיר יחידת אירוח או צימרים בישוב מירון עד לתאריך ה-17.5.20. השכרה בישובים הסמוכים (בר יוחאי, אור הגנוז, ספסופה, כפר חושן, גוש חלב, צבעון, כדיתה, דלתון, כפר שמאי, אמירים, שפר, פרוד) אסורה עד ה-14.5.20.

הדלקה בהילולת ל''ג בעומר במירון (צילום: קובי ריכטר/TPS)
הדלקה בהילולת ל''ג בעומר במירון (צילום: קובי ריכטר/TPS)

משטרת ישראל לא תאפשר חריגה מההוראות, ולשוטרים הוקנו סמכויות מיוחדות בחוק להרחקת בלתי מורשים, ולמפירי ההנחיות ינתנו דוחות כספיים (2,000 ש"ח למשכיר, 1,000 ש"ח לשוכר ו-500 ש"ח למדליקי מדורה). כמו כן, הכניסה לישוב מירון תמשיך להיות מוגבלת לתושבי הישוב בלבד ומתחם הקבר ישאר סגור עד ל- 17.5.20.

מי שעוד קראו לציבור שלא להגיע למירון, הם השר אריה דרעי וחבר הכנסת משה גפני. "לא אגיע הערב לחגוג את ל״ג בעומר במירון", כתב דרעי בטוויטר. "אחגוג בבית. ביקשתי גם מכל חברי הכנסת של ש"ס שלא להגיע למירון. למרות שהחגיגות בהר מירון חשובות לנו מאד, חשוב יותר להישמע להנחיות משרד הבריאות ולעשות הכל כדי למנוע את התפשטות הנגיף".

חה"כ גפני קרא לחברי הכנסת והשרים לשמש דוגמה בפני המוני בית ישראל, ולא להגיע להר מירון "בשעה קשה זו, שלא מאפשרים להמוני בית ישראל לעלות להר מירון בל"ג בעומר עקב החשש מהדבקה המונית של נגיף הקורונה, ישנם חברי כנסת ושרים שבכוונתם להגיע יחד עם עוזריהם. אני קורא להם לשמש דוגמה כלפי כל הציבור ולהימנע מלעלות בל"ג בעומר הזה לציון התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי שבהר מירון".