אלפי בני אדם השתתפו הערב (שבת) בהפגנת השמאל בכיכר רבין בתל אביב נגד תוכנית הסיפוח והחלת הריבונות שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצפויה לצאת לפועל ב-1 ביולי. בתום ההפגנה החלו מספר מפגינים בהפרות סדר תוך שהם נשכבים על הרצפה וצועקים "די לכיבוש". המשטרה דרשה מהמפגינים להתפזר, ולאחר שסירבו - גררו אותם השוטרים לניידות ועצרו חמישה מהם.

בתוך כך קומץ מפגינים נשאר במקום והפר את הסדר תוך שהוא חוסם את ציר מלכי ישראל אבן גבירול. המשטרה פנתה למפגינים בדרישה לפנות את הציר והזהירה אותם כי אם לא יפנו את הציר בזמן הקרוב, השוטרים ייאלצו לפנותם.

יו״ר סיעת מרצ ח״כ תמר זנדברג נשאה דברים בהפגנה, ואמרה כי ״לדיל הזה אין קשר למה שטוב לנו, ישראלים ופלסטינים שגרים כאן במזרח התיכון. זה דיל מקולל בין אחד שמנסה לנצח בחירות לאחר שמנסה לברוח ממשפט. טראמפ לא ידיד ישראל. ביבי לא טוב לישראל. זה דיל שיהפוך את ישראל רשמית למדינת אפרטהייד. ריבונות בלי אזרחות זה אפרטהייד. להגיד את האמת על האפרטהייד זה לא קיצוני. הפיכת ישראל למדינה מצורעת בעולם זה קיצוני. העוול המוסרי שנגרם למליונים – זה קיצוני״.

מעצרים בהפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
מעצרים בהפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

״עכשיו הזמן להגיד לא. להיאבק בכל הכוח, לא לשתוק. יהודים וערבים, ולהקים גם אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הימין שיודעת – ביחד אנחנו יכולים להגיד כן לשלום, לא לכיבוש, לא לסיפוח״.

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ אמר כי "הסיפוח הוא פשע מלחמה. פשע נגד השלום, פשע נגד הדמוקרטיה, פשע שיעלה לנו בדם. תאוות כוח משיחית מכאן התלכדה עם חזיונות משיחיים משם, המתנחלים מצאו את האוונגליסטים, וההזיות האלה ממיטות עלינו אסון, על כולנו - יהודים וערבים". 

הפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמר חבר הכנסת, כי "האנשים שאמורים היו להיות אלטרנטיבה - האנשים שקיבלו את הקולות מאתנו הרימו ידיים וזחלו לצד השני. בני גנץ, גבי אשכנזי, עמיר פרץ, אבי ניסנקורן. אתם שותפים מלאים, אתם אלה שנותנים גיבוי והכשר לאסון הזה - והאחריות תהיה עליכם. אין לכם מנדט לאפשר את הסיפוח. אין לכם מנדט לקבור את השלום ולזרוק אותנו לקטסטרופה בטחונית וכלכלית בגלל אובססיה של הימין הקיצוני. כחול-לבן והעבודה, כבר בגדתם בבוחרים, כבר גנבתם את הקולות, אל תאפשרו לנאשם מבלפור לגנוב גם את המדינה".

הפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום שושני)
הפגנת השמאל נגד הסיפוח בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום שושני)

יו״ר הרשימה המשותפת ח״כ איימן עודה שלח נאום מוקלט ולא הגיע להפגנת המחאה מאחר והוא נמצא בבידוד: "לצערי אני לא אוכל להיות ביניכם בכיכר. אנוכי בחיפה אבל ליבי אתכם במחאה. אנשים יקרים שנמצאים שהגיעו מכל הארץ לתל אביב, צופים בביתם מנצרת אום אל פחם וכל העולם - אנחנו נמצאים בצומת דרכים. דרך אחת מובילה לחברה משותפת עם דמוקרטיה אמיתית ושיווין אזרחי ולאומי לאזרחים הערבים. עתיד שבו אנשים נמדדים לפי היכולות שלהם ולא לאום או צבע. עתיד שבו שני העמים מממשים את הזכות להגדרה עצמית - מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל".

עודה המשיך: "הדרך השנייה תוביל אותנו לשנאה, אלימות, סיפוח ואפרטהייד. מדינה שלנצח תחיה על החרב ותתמסר לשליטה אלימה בעם אחר. מציאות שבה העתיד של ילד יקבע לפי הלאום שלו, וכל חייו יהיה אזרח סוג ב'. אנחנו נמצאים הערב בכיכר כדי לבחור בדרך הראשונה – כי יש רק עתיד אחד והוא עתיד משותף. אנחנו יכולים לעצור את הסיפוח אבל כולנו נצטרך להיאבק בו יחד. ערבים ויהודים שדורשים שלום, שוויון דמוקרטיה וצדק חברתי". 

הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

"כאשר מרטין לותר קינג דיבר נגד המלחמה הפושעת של ארצות הברית בוייטנם האשימו אותו בכך שהוא פוגע בעצמו ובציבור שבשמו הוא נאבק. קינג ענה להם בפשטות: 'אני לא רוצה להיאבק על כיסא מסביב לשולחן בוער'. כמו קינג ותומכיו בארה"ב גם אנחנו חייבים להכיר בכך שלא יהיה פה שוויון אם לא יהיה פה שלום. ולא יהיה צדק חברתי אם לא נסיים את הכיבוש. כי אין דמוקרטיה ליהודים בלבד", אמר עודה.

הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו חייבים לשבור שמאלה", אמר יו"ר הרשימה המשותפת. "היום שוברים לדיקטטורה, אנחנו חייבים לשבור לדמוקרטיה. כשהם שוברים לסיפוח והנצחת הכיבוש אנחנו נאבק על שלום ודמוקרטיה. הם רוצים לבודד אותנו. הם יודעים שהחלטות של סיפוח וחוק הלאום עוברים בלי האצבעות שלנו בכנסת, אבל בעיקר כי הם יודעים שבלעדינו אי אפשר להעביר חוקים של שלום אמיתי דמוקרטיה וצדק חברתי". 

עוד אמר עודה, כי "יש שלושה דברים שהביאו לסופו של כל כיבוש: סירוב העם הנכבש, התנגדות אזרחית בתוך המדינה הכובשת ודעת הקהל הבינלאומית. אנחנו נמצאים במעגל השני. כמו מרטין לותר קינג והאמריקאים שנאבקו במלחמה בוייטנאם, הצרפתים שהתנגדו לכיבוש באלג'יר וכמו תנועת ארבע אימהות ונשים בשחור במאבקו נגד הכיבוש בלבנון גם אנחנו ממשיכים את דרכם. וכמוהם גם ננצח. יש פה קהל מגוון ולא תמיד נסכים על הכל אבל נסכים על העיקר. יהיו קשיים בדרך אבל אם לא נאבק ביחד נפסיד לחוד. ההפגנה הזאת היא לא רק מהלך אלא ההתחלה של תהליך. בסופו נבנה קואליציה דמוקרטית רחבה. יחד נבנה עתיד משותף. עוד נביא את השלום", סיכם.

הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

הסנאטור האמריקאי ברני סנדרס שלח נאום מוקלט ובו אמר כי "בימים קשים אלה, לישראל, ארה"ב ולמדינות ברחבי העולם מעולם לא היה יותר חשוב להיאבק למען צדק ולהילחם למען העתיד שמגיע לכולנו. מחמם את הלב לראות שכל כך הרבה מכם, ערבים ויהודים כאחד, עומדים ביחד הערב בשביל שלום, צדק ודמוקרטיה". 

ברני סנדרס (צילום: רויטרס)
ברני סנדרס (צילום: רויטרס)

"אני רוצה שתדעו שאתם לא לבד", אמר הסנאטור והוסיף: "יש מיליוני אנשים מסביב לעולם שתומכים בערכים האנושיים הבסיסיים האלה. זה תלוי בכולנו לעמוד כנגד מנהיגים רודניים ולבנות עתיד של שלום בשביל כל פלסטיני וכל ישראלי. כמוכם אני מאמין שהעתיד של פלסטינים וישראלים כרוכים זה בזה ושמגיע לכל הילדים שלכם לחיות בביטחון, חופש ושוויון. בשביל שזה יהיה אפשרי, התוכנית לספח בצורה לא חוקית כל חלק של הגדה המערבית, חייבת להיעצר. הכיבוש מוכרח להסתיים".

"אנחנו חייבים לעבוד ביחד כדי לבנות עתיד של שיווין וכבוד בשביל כל האנשים בישראל ובפלסטין. אני יודע שביום שנחגוג את הקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, זה יהיה בגלל שאנשים כמוכם נאבקו למען צדק, נאבקו בשביל דמוקרטיה, ונאבקו בשביל זכויות אדם. במילים של חברי איימן עודה, העתיד היחיד הוא עתיד משותף. נבנה אותו יחד. אני יודע שאני מדבר בשם רבים פה בארה"ב כשאני אומר – אני אתכם בסולידריות", אמר סנדרס.

הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת השמאל בכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

חברת הכנסת מרב מיכאלי ממפלגת העבודה נשאה גם היא דברים נגד הסיפוח החד צדדי, ואמרה כי "אני כאן לייצג את כל חברות וחברי ובוחרי מפלגת העבודה שמתנגדים לסיפוח חד צדדי ולסכנות שהוא מביא אתו. אני כאן לייצג את כל אלה שהצביעו לגנץ ואשכנזי שהבטיחו להיות אלטרנטיבה לחוסר האחריות הזה. אני כאן להתנגד למהלך שמסכן את בטחונה ועתידה של מדינת ישראל רק כדי שלנתניהו יהיה קלף במלחמות הפנימיות של הימין".