עשרות מפגינים חסמו הבוקר (רביעי) את התנועה סמוך למשכן הכנסת וגורמים לשיבושי תנועה, זאת בהמשך למחאות שהתקיימו הלילה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור בירושלים, ובהמשך בכיכר פריז, נגד ההתנהלות הכושלת בניהול משבר הקורונה, נגד הממשלה והשילטון, ובניסיון להגדיל את תוכנית הסיוע לבעלי עסקים. כוחות המשטרה נמצאים במקום ופועלים להשבת הסדר ופתיחת צירי התנועה. כעבור שעה קלה פינתה המשטרה את המפגינים, תוך שארבעה מהם נעצרו, והצירים נפתחו לתנועה.

מה שהחל אמש כהפגנה מאורגנת, כשהמשטרה הכילה את האירועים לרבות תהלוכה וחסימת צירים, הפך במהרה להפגנה פרועה שלוותה בהפרות סדר חמורות ותקיפות שוטרים, לרבות השלכת רימון הלם לעבר כוח המשטרה, השלכת בקבוק פלסטיק לעברם של השוטרים, הקמות רעש חמורות וצעירים ששתו אלכוהול והמשיכו להפר את הסדר.

כ-2000 מפגינים התקבצו בשעות הערב מול מעון ראש הממשלה בירושלים ופתחו בהפגנת מחאה לגיטימית ומאושרת. בשלב מסוים הגישו המארגנים בקשה לקיים תהלוכה עד למשכן הכנסת וגם בקשה זו אושרה על ידי המשטרה שהחליטה לגלות הבנה עם המפגינים. מאוחר יותר שבו המפגינים אל מול מעון ראש הממשלה ואליהם התווספו מאות צעירים שהפכו את ההפגנה לפרועה עד שהיוותה מטרד חמור לתושבי הסביבה.

המפגינים מוחים סמוך לכנסת (צילום: תנועת המרד בהכחדה)
המפגינים מוחים סמוך לכנסת (צילום: תנועת המרד בהכחדה)

עשרות רבות של תלונות מתושבים במקום התקבלו במוקד 100 של המשטרה ואלו הלינו על רעש מחריש אוזניים וסבל שנמשך שעות ארוכות.

סמוך לשעה 01:00 לאחר חצות, הודיעה המשטרה על סיום ההפגנה ופיזור הכוחות, אלא, שהמון מתלהם שחלקו שתה לשוכרה הפך את ההפגנה למאבק בין המפגינים לשוטרים. כוחות המשטרה הותקפו על ידי עשרות מפגינים, חלקם יידו בקבוקים לעבר הכוחות, אחד מהם השליך רימון הלם ואחרים פתחו בקריאות פוגעניות לרבות השימוש בביטוי השפל "נאצים".

במהלך המחאה, המשטרה פעלה לשמירה על בריאות ציבור המשתתפים, וחילקה כ-200 מסיכות למשתתפים. במקרים אחרים בוצעה אכיפה נגד מי שלא עטה מסיכה כלל.

המפגינים לאורך המחאה השתמשו במערכות כריזה, תופים וצפצפות, שהיוו הפרעה משמעותית לתושבי האזור, ועל כן סמוך לשעה 01:00 ביקשה המשטרה מהמפגינים לפנות את הצומת, ולאחר שלא נענו, החל פינוי הצומת ופיזור המפגינים על ידי השוטרים.

ההפגנה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ההפגנה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לאור העובדה שסיומה של ההפגנה לא נראה באופק החלו השוטרים לבצע מעצרים ועיכובים של מפגינים שהיו מעורבים בהפרות סדר ו-34 מהם נלקחו למשטרה לחקירה.

בשעות הבוקר שוחררו מרבית המעוכבים בתנאים מגבילים ושניים מהם יובאו היום לבית משפט השלום בירושלים, שם תבקש המשטרה לשחררם בתנאים מגבילים. מדובר בשני צעירים שהיו מעורבים בתקיפת שוטרים.

מפקד מרחב (ממ"ר) ציון, תנ"צ עופר שמור: "אני רוצה לשבח את רוב המוחים, 98 אחוזים מהם מחו בצורה שהתאימה, ומעבר לעובדה שהם שמרו על הכללים, היו פה תופעות של אחווה ומחוות של חלוקת פרחים ושיחות הדדיות והרוח הטובה נשמרה. אפשרנו למוחים, עם כל החגיגיות של הדמוקרטיה, בעצם לבצע את המחאה שלהם. בשעה מאוחרת יותר, אחרי שתמו תנאי הרישיון, ביקשנו מהמיעוט של המוחים שנשארו פה וחסמו את הכבישים - להתפנות. הם לא עשו זאת, וצריך לציין שבנוסף לכך שלא עמדו בתנאי הרישיון, הם השליכו לעברם של השוטרים רימון עשן ואבנים והשמיעו גידופים ודברי נאצה נגדם. זה הביא את המשטרה להכריז על ההפגנה כבלתי חוקית ולבקש מהם להתפזר. אחרי שביקשנו מהם מספר פעמים להתפזר באורך רוח והם לא עשו כן, ובנוסף קיבלנו תלונות משכנים על הרעש, הזוהמה וכל האנשים שנמצאים פה, וצריך לציין שמצאנו פה בקבוקי אלכוהול ושימוש בסמים - אחרי כל זה החלטנו לפזר בכוח סביר את הקומץ שנשאר".

בניגוד למחאות הקודמות, כגון זו שהתרחשה בשבוע שעבר באותו המקום, הערב הצטרפו לקול הזעקה גם בכירי ענף המסעדנות בארץ. מארגני המחאה תבעו כי ההפגנה הערב תהיה בסימן "זו לא הסעודה האחרונה". על פי מארגני המחאה: "יפגינו המסעדנים מול אוזלת ידה של ממשלת ישראל, שאינה מציעה עד היום מתווה הגיוני וברור לפיצוי הענף, שנפגע אנושות במשבר הקורונה, ואף אינה מצליחה להגיע להחלטה בנוגע למתווה הפתיחה הנכון של המסעדות בישראל".

ההפגנה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ההפגנה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ההפגנה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ההפגנה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

ההפגנות בי-ם (צילום: ללא קרדיט)

על פי תוכנית המארגנים, ההפגנה תוכננה להיות לא סגרתית, ובמסגרתה עשרות מסעדות מרחבי הארץ עלו עם מנות טריות, חמות וטעימות שיחולקו לכל אדם רעב שיגיע למתחם המסעדנים שייפתח מחוץ למעון בבלפור. מהמארגנים נמסר כי "במעשה זה, מבקשים המסעדנים לאותת כי דווקא בתקופה קשה כזו, הכי חשוב לשמור גם על הערבות ההדדית, ולדאוג לאחר, בדיוק כפי שהם היו מצפים שהממשלה תנהג בערבות הדדית כלפי הענף החבול, שאינו מקבל תשובות ברורות כבר מתחילת המשבר".

הפגנת המסעדנים (צילום: הירשמן תקשורת)
הפגנת המסעדנים (צילום: הירשמן תקשורת)

הפנים למחאת המסעדנים

לאחר "רכבת הרים" של סגירה ופתיחה שנמשכה מיום חמישי, נשמו אתמול לפני הצהריים בענף המסעדנות, כאשר ועדת הקורונה בכנסת אישרה את המשך פתיחת המסעדות ובתי הקפה לישיבת לקוחות. כבר משעות הבוקר המוקדמות, עוד לפני כינוס ועדת הקורונה, כאשר לכאורה חל איסור להושבת לקוחות, בתי קפה נראו שוקקים ולעיתים קשה היה למצוא שולחן פנוי.

"ביום שני אמרו שיאפשרו לנו לפתוח לישיבה ולהציב שולחנות על המדרכה. קניתי סחורה באלפי שקלים וגם לעובדים שהיו אמורים לצאת שוב לחל"ת, אמרתי להגיע. פתאום בשעה 6:00 אמרו שהדיון נדחה בוועדה. מה רצו? שאזרוק את הסחורה? העובדים כבר הגיעו לעבודה, מה להגיד להם – שיחזרו הביתה?", סיפר בעל בית קפה ותיק ברמת גן. "מצידי, שגם יבוא פקח וירשום קנס. אני לא סוגר".

מסעדה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מסעדה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

בעל בית קפה נוסף העריך שלא תהיה אכיפה עד לכינוס ועדת הקורונה. "זה נראה כמו 'הסכמה בשתיקה'. אמנם צו הסגירה לא בוטל, אבל בשביל כמה שעות לא נראה לי שיעשו בעיות. גם הלקוחות הבינו את זה והגיעו מהבוקר", הוא הסביר.

שרה (45) שהגיעה עם שתי חברות לקפה של בוקר, אמרה: "חששנו שאולי ייסגרו, אבל כשראיתי מהרכב שהשולחנות מלאים, נשמתי לרווחה. זו הייתה שערורייה אם היו שוב סוגרים". עובדת בבית קפה סיפרה: "כבר משגעים אותנו עם הזיג-זג. כבר התחלתי לחשוב מה לעשות שוב ללא
עבודה בבית הקפה. ביום שישי חשבתי שזה היום האחרון ואז הודיעו שיש ארכה לישיבת לקוחות, ואפשר לעבוד בראשון ושני. בשני בערב אמרו לי להגיע, כי הולכים להחליט שבתי הקפה והמסעדות ימשיכו לעבוד. בבוקר כשהגעתי שמעתי שהדיון בוועדה נדחה. קשה לתפקד בחוסר ודאות ומקווה שנחזור לשגרת עבודה עם אופק".

לאחר שבוועדת הקורונה הוחלט על המשך פתיחת בתי הקפה והמסעדות לישיבת לקוחות, נשמעה אנחת רווחה. "יש כאן שמחה גדולה בלב, שהוועדה החליטה שנוכל להמשיך לעבוד ולתת שירות ללקוחות. בימים האחרונים היה חשש גדול. כבר הזמנתי סחורה ונורא רציתי גם בשביל העובדים והלקוחות שנמשיך לעבוד. טוב שההיגיון והאזרחים ניצחו ובתי הקפה ימשיכו לעבוד", אמר מני שקד, הבעלים של "קפה שקד" בשכונת רמת חן ברמת גן והדגיש: "אנחנו כל הזמן שומרים על כל ההנחיות".

סועדים בימי הקורונה (למצולמים ולמסעדה אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
סועדים בימי הקורונה (למצולמים ולמסעדה אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

עופר מילנר, הבעלים של "הקפה של דבורה" נשמע אף הוא מרוצה: "גם ככה העבודה ירדה לעומת התקופה שלפני הקורונה. טוב שלא סגרו שוב. הרי אין בעיה לשבת בחוץ באוויר הפתוח ובמרחק בין השולחנות". מנכ"ל איגוד המסעדות ובתי הקפה, שי ברמן, אמר בעקבות החלטת ועדת הקורונה: "ביטול צו הסגירה למסעדות הבוקר בוועדת הקורונה הוא הצעד המתבקש לנוכח ההחלטות ההזויות של ממשלת ישראל".

ברמן הוסיף: "אנחנו רוצים להודות ליו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שפעלה על פי צו מצפונה ולא על פי תכתיבים מנותקים מהמציאות של ממשלת ישראל, ולמען בטחונם הבריאותי והכלכלי של אזרחי ישראל". לדבריו, על הממשלה להתעשת ולאמץ את המתווה
אותו היא קבעה למלונות גם למסעדות – הושבה בחלל הפנימי בהיקף של 35% והושבה בחלל החיצוני על פי כללי התו הסגול ולפי השטח החיצוני של כל מסעדה.

בינתיים, ברשויות מקומיות נערכים למתן אפשרות להוצאת יותר שולחנות למדרכות, אבל בעלי מסעדות ובתי קפה כבר חוששים מהצפוי בעוד כשלושה חודשים, לקראת החורף. אז, יהיה בלתי אפשרי לשבת תחת כיפת השמיים בימים של גשמים, רוחות וקור. "נגיע לגשר ונחצה אותו", אמר מסעדן ותיק - "נצטרך למצוא פתרונות יצירתיים, אבל בינתיים שלא ישגעו אותנו, ונמשיך לעבוד".