הזמר והיוצר עידן עמדי עורר היום (רביעי) התרגשות רבה בכנסת לאחר שקיבל את זכות הדיבור בדיון על דמי אבטלה לעצמאים. עמדי דיבר על המצוקות הגדולות איתן מתמודדים העצמאים, ועל הקשיים שהמדינה מציבה נגדם בדרך לקבלת הכספים. 

עידן עמדי בקריאה מרגשת בכנסת. צילום: מתוך ערוץ הכנסת
 
"איחרת יום אחד למע"מ עיקלו לך את החשבון", אמר בהתרגשות עמדי בדיון, "נגמרו הימים שאנחנו אומרים בוא ניקח מה שהמדינה נותנת. נגמרו הימים שאנחנו ניקל - לא רטרו, כן רטרו. נגמרו הימים האלו. העצמאים זכאים לאבטלה, כמו כולם. אנחנו נקבל רטרו ממרץ. נעשה מה שצריך. אנחנו הפסקנו לוותר", אמר הזמר.
 
"אני שמעתי כל מיני דברים שנכנסנו לדיון, תקופת הקשרה. מה זה תקופת הקשרה? 30 שנה בן אדם פה משלם ביטוח לאומי, הוא עכשיו צריך לשלם עוד 12 חודשים, עוד חצי שנה, כדי להיות זכאי לאבטלה? תגידו אתם השתגעתם? יש פה אנשים שעברו שני התקפי לב בתקופה הזו".  

הדיון נערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות במסגרת הצעת צו הביטוח הלאומי, שתסווג אנשי מקצוע בתחום הטכני והאמנותי המועסקים כפרילנסרים בהפקות טלוויזיה, קולנוע והופעות כעובדים ביחס לחוק הביטוח הלאומי. סיווג זה יעניק להם זכויות כגון דמי אבטלה וזכאות לפי פרק פשיטת רגל. בין אנשי המקצוע שיכללו בצו: אנשי תאורה וסאונד, צלמים, מקליטים ועוד. על פי הצעת הצו, תנאי לצורך ההכרה יהיה שנערך הסכם בכתב מראש בין איש המקצוע למעסיקו לתקופה של רבע שנה לפחות או השתתפות בעשרה ימי הפקה לפחות.
 
בראשית הדיון אמר שר העבודה והרווחה איציק שמולי: "משבר הקורונה חשף כמה רשת הביטחון לאנשי המקצוע האלה מחוררת וכמעט אינה קיימת. הם שווים בחובות ומופלים לרעה בזכויות והרבה מהם נותרו עכשיו ממש חסרי כל. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לסייע להם ולעשות את זה כאן ועכשיו, כדי שיוכלו לשמור את הראש מעל המים. התיקון שאנחנו מביאים היום הוא תיקון היסטורי שיעביר את האנשים האלה מאחורי הקלעים לקדמת הבמה". 
 
יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר: "כשקיבלתי את הצו שמחתי מאוד כי מטרת הוועדה היא לעזור, אבל הבנתי יש כאן מורכבות וקשיים משפטיים שיש לדון בהם והתנגדות מצד משרד האוצר. לכן אני קורא למשרד האוצר- שימו את הנושא בראש סדר העדיפויות ותעשו מה שצריך כדי לרבע את המעגל ולאפשר לאשר את הצו הזה עבור עובדי התרבות ועבור סקטורים אחרים שנופלים בין הכיסאות, כמו מורי דרך שבגלל שהם מחזיקים רכב אשכול אינם זכאים לדבר. בואו לא נראה את הכל דרך החור של הגרוש. אנחנו ברגע אחר ואנחנו לא רוצים לנצח אף אחד כי המצוקה פה היא אמיתית. אדם שלא עובד 5-6 חודשים ואין לו צפי עבודה נכנס לחרדות, זה משפיע עליו, על בני ביתו ועל כל המסגרת, ואנחנו פה בשביל הרגעים האלה. אם לא נשלם עכשיו מעט נשלם הרבה יותר אחר כך".
 
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, התייחס להצעה ואמר: "האמנים זכאים לקבל דמי אבטלה ולא יעלה על הדעת שהחוליות שמאפשרות להן לעלות על הבמה יהיו מוסטות הצידה ולא יקבלו מדובר באנשים שעובדים לפעמים כל הלילה תמורת שכר לא מאוד גבוה, לפני ואחרי הופעות ומגיע להם לקבל זכויות"