המשטרה ממשיכה בתחקור ובדיקה של האירועים החריגים מההפגנה שהתקיימה במוצאי שבת בירושלים, אולם כבר עתה לאחר שנבחנו עדויות ולנוכח תמונות וסרטונים שבידי המשטרה, ניתן לומר כי מה שהוצג עד כה מהווה תמונה חלקית בלבד וכי בסופו של דבר ישנם גם ארבעה שוטרים שנפגעו במהלך פיזור ההפגנות.

בחקירה במח"ש, אמר הקצין שמעורב בסרטון ולכאורה הכה מפגין, כי הוא הציג את הסרטונים שהמפגינים קראו לעברו נאצי בתקיפות וטען ששניים תקפו אותו. אחד מהם ממש שלח את ידו לעבר הגוף שלו והשני משך לו את המסכה מהפנים. לדבריו, הוא הדף את הראשון, החזיר את המסכה והעיף את השני.

ההפגנות בירושלים. צילום: דוברות המשטרה

מפקד מרחב ציון במשטרה, תנ"צ עופר שומר, התייחס היום (ראשון) לאירועים בראיון ל"מעריב", וציין כי המשטרה פועלת כבר חודשים תוך שיקול דעת ובסבלנות רבה על מנת לאפשר את חופש המחאה, אולם יחד עם זאת, היא לא תסכים להפרות חוק וסדר הפוגעות ברקמת החיים של התושבים בירושלים, ובוודאי לא במקרים בהם מותקפים ומושפלים שוטרים וקצינים. 

לדברי שומר, "המפגינים שרצו להתחיל בתהלוכה במוצאי שבת הגישו בקשה להתחיל לצעוד מהכניסה לעיר. דחינו את הבקשה והצענו שתי חלופות. תחילה הם הסכימו לאחת החלופות, אולם אחר כך הם הודיעו שהם לא לוקחים אחריות. מהמודיעין שאספנו הבנו שהם מתכוונים להגיע לגשר המיתרים ולקיים תהלוכה בכל זאת תוך הפרת החוק. ובאמת, זה מה שקרה. הם הגיעו לכניסה לעיר והתחילו לצעוד בצורה בלתי חוקית וזו לא הייתה צעדה על המדרכות כי אז הייתי מלווה אותם בלי בעיה. הם פשוט ירדו לכביש, בין 600 ל – 1,000 איש וחסמו צירי תנועה. הם הלכו ממקום למקום בצורה לא מאובטחת ולא מסודרת והיו טענות שהיו אנשים שתקפו אותם וצעקו עליהם, וזו בדיוק הבעיה בתהלוכה לא חוקית ולכן חשוב לנו לאבטח תהלוכות חוקיות ושהן תהיינה מסודרות. במקרה הזה הם הגיעו באופן מכוון ומוסדר להתלהמות. הם באו כנראה לגזור קופון על רקע זה שהם מסרבים לקבל את הנחיות המשטרה וזה דבר חמור בפני עצמו".

לטענתו של שומר, "במהלך כל התהלוכה המפגינים התעמתו איתנו, הם סירבו להפניות שלנו כי ניסינו להפנות אותם לרחובות מסודרים שבהם נערכנו מראש. הם קיללו אותנו, דחפו, איימו עלינו, נבחו לעברנו כאילו אנחנו כלבים, התנהגו בגזענות, חלקם קראו לנו נאצים, חסמו כבישים ובשלב מסוים הגיעו לאזור רחביה, שם החלה ההתלהמות. הבנו שהם מתכוונים להגיע למרכז העיר ולחסום את הצירים ואת הרכבת ובעצם את כל מרקם החיים במרכז העיר. אחרי שריכזנו כוחות ניסינו להפנות אותם לעבר אזור ההפגנה ופה בעצם נוצר העימות עם סנ"צ ניסו גואטה ועוד פעם הציגו רק חלק מהסרטון".

סנ''צ ניסו גואטה, אתמול (צילום: צילום מסך)
סנ''צ ניסו גואטה, אתמול (צילום: צילום מסך)

מה זאת אומרת חלק מסרטון?
"בידינו שני אנשים שתקפו אותו לפי הגרסה הראשונית שלו ואחד החשודים שבידנו מודה שתקף את גואטה. הוא הביע צער, הבין ומודה שביצע עבירה פלילית וזה יעבור לבתי משפט, להארכות מעצר ולכל המוסדות שבודקים את האירוע. בכל מקרה אנחנו נבדוק את עצמנו בנושא הזה".

עלו טענות שהשתמשתם בכוח?
"חשוב להבין שהמשטרה הפעילה המון שיקול דעת. יכולנו להפעיל הרבה יותר כוח לאור הפרת הסדר, אבל הפעלנו שיקול דעת ובסופו של דבר לא הפעלנו את הפרשים ולא את המכת"ז (מכונית התזה)".

תנ"צ שומר מתאר אירוע שנחרט היטב בזיכרונו מאותה הפגנה. "הגענו לרחוב מסילת ישרים, עמד שם בן אדם מבוגר יחסית כדי ליצור תמונה קשה מאחורי סוס בזמן שהפרש מנסה לייצב את הסוס שאיבד את סבלנותו והבן אדם עמד להיפגע. רצתי לעברו יחד עם שוטרים ותהיתי למה הוא עושה את זה כדי ליצור תמונה שהמשטרה אלימה כביכול? תבינו מה הם עושים כדי ליצור פייק ניוז. עד כדי כך השנאה שלהם? בסופו של דבר ביצענו את המעצר של האדם הזה. מה שקורה הוא שמיד כשעוצרים אותם אז אחד הוא אל"מ לשעבר והשני קצין בכיר ואני שואל, 'נו אז מה'? עם כל הכבוד לכולם, הדרגות או התארים מאפשרים להם להפר את החוק ברגל גסה?".

אני מבין שישנם שוטרים שנפצעו בהפגנות.
"בלש שביצע את העבודה הותקף על ידי אחד המפגינים שבעט בחזהו של הבלש. כתוצאה מכך הוא שבר צלע ומדובר באלימות קשה כנגד שוטרים. פתחנו בחקירה, אנחנו מתכוונים לעצור את החשוד. יש עוד ארבעה שוטרים פצועים, אחד מהם מאגרוף בראש, אחד נפגע בארובת העין ואחר נפגע ברגלו ממכה ממוט ברזל". 

לדבריו של שומר, "הייתה הפגנה אלימה ומכוונת מצד המוחים, ראינו שמסיתים אותם, מנסים להשליט בריונות ברחוב וזה המשטרה נחושה ולא נשלים עם זה. הניסיון לייחס למשטרה כל מיני צדדים כאלה או אחרים הוא ניסיון כושל. המשטרה היא אובייקטיבית. אני 27 שנים במשטרה, ראיתי את כל סוגי ההפגנות ואני פועל באותה צורה כל הזמן. צריך לזכור שרמת השימוש בכוח מצד שוטרים הנה בהתאם להתנגדות המפגינים".

למה אתם לא עושים שימוש במכת"ז?
"בג"צ אישר לנו את השימוש במכת"ז לבואש ויש לזה כל מיני תנאים ובסופו של דבר זה עניין של שיקול דעת ואנחנו פועלים בהתאם לצרכים. אנחנו לא ממהרים לעשות שימוש בכלי כנגד המוחים, ואם נסכם את המצב אז אנחנו כבר מספר חודשים בתוך ההפגנות ובסופו של דבר למעט הנושא של התהלוכות הבלתי חוקיות, בסך הכל אנחנו מצליחים לשלוט בהפגנות, יש לנו הידברות ומעת לעת ישנם כמה מאות שמפרים את הסדר והם מטופלים".