אתמול פורסם ב"מעריב" סקר שהצביע על ירידה בעישון סיגריות בקרב בני נוער בהשפעת מגיפת הקורונה. אולם מחקר חדש בהובלת חוקרים מהאוניברסיטה העברית מראה כי חברות הטבק מנצלות פרצות בחוק כדי למשוך דור חדש של מעשנים מקרב בני הנוער.

המחקר מתייחס לתיקון לחוק שנכנס לתוקף ב־8 בינואר השנה, שכלל בין היתר איסור הצגת מוצרי עישון בנקודות המכירה וחובת מכירת חפיסות עישון אחידות ללא סימני מיתוג ולוגו. המטרה העיקרית בכך הייתה למנוע מבני נוער להיחשף לשיטות השיווק והפרסום האגרסיביות של חברות הטבק.

עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')
עישון סיגריה (צילום: אינג אימג')

ממצאי המחקר, שפורסם השבוע בכתב העת Tobacco Control, מעלים כי חברות הטבק ניצלו פרצות קיימות בחוק הישראלי ואת היעדר מנגנון האכיפה, שלא הוגדר בחוק, כדי להמשיך לפרסם ולשווק באגרסיביות את מוצריהם. כך, הן סיפקו ארונות ייעודיים לנקודות המכירה, שמושכים את העין וכוללים שלטים גדולים שבהם כתוב "כאן מוכרים מוצרי טבק". באופן הזה המשיכו בני נוער להיחשף לקיומם של המוצרים בנקודות המכירה.

נוסף לכך, חלק מחברות הטבק ניצלו את החרגת העיתונות הכתובה מאיסור הפרסום כדי להמשיך למתג ולבדל את המוצרים שלהן. לדוגמה, אחת החברות פרסמה במודעות שלה בעיתונות סימני מיתוג של המוצרים שלה, כולל תמונה של חפיסה מוקטנת ברקע המודעה.