מצור על החסידים בברסלב: החלטת הממשלה על סגר בחגים, כמו גם הגבלת הטיסות לברסלב שנערכות מדי ראש שנה, עוררו את זעמם של רבים בציבור החרדי. בין המתנגדים הרבים, ישנם כאלה שעל אף ההנחיות המפורשות, אינם מוכנים לוותר על הנסיעה המסורתית. קבוצה של כ-170 חסידים הצליחו למצוא פרצה, ולטענתם, גורמים שונים התחייבו להעבירם אמש את הגבול תמורת שלמונים (כ-3000 דולר לאדם).

בפועל, בעקבות הגעת מאות חסידים נוספים למעבר הגבול, משמר הגבול האוקראיני הזרים כוחות צבאיים ומשטרתיים, ומפקד הגבולות האוקראיני אף הגיע למקום באופן אישי על מנת לפקח שאף אחד לא ייכנס. על מנת לבקר על יחס המשטר האוקראיני למבקרים הנצורים, הגיעו למקום נציגי הארגון ההומניטרי "הצלב האדום" שסיפקו שמיכות ומים לשוהים. 

נציגי הצלב האדום מטפלים בנצורים באוקראינה (חיים ויצהנדלר)

בכך, הפכו החסידים שכבר יצאו את גבול בלארוס לנצורים במעבר שבין המדינות, וככל שהזמן עובר, המצב במקום הופך מתוח יותר. החסידים שמתעקשים לקיים את אמונתם וציווי רבם, לחגוג את ראש השנה באומן, תקועים בשטח הגובל בין בלרוס ואוקראינה, כאשר אינם יכולים לחזור לבלארוס או להמשיך לאוקראינה.

החסידים דורשים את התערבותו של משרד החוץ הישראלי באופן מידי. עוד מזהירים הנוכחים מפני מחסור הולך וקרב באוכל ובמים לכ-2,500 נפשות, ובהם עשרות ילדים ונשים, שלטענתם, עומדים מול החיילים האוקראינים החמושים. מזכירות ברסלב הארצית נמסר: "מדינת ישראל גרמה לכאוס הזה", והדגישה כי "האחריות המלאה על המשבר שאנו רואים, מוטל על ממשלת ישראל, שריה ופקידיה, שרודפים את חסידי ברסלב, וגורמים להם לעמוד בגבולות, דחויים כפליטים בדרך למילוי אמונתם הדתית בהוראת רבם".

ילד ניצב בפני חיילים אוקראינים (צילום: חיים ויצהנדלר)
ילד ניצב בפני חיילים אוקראינים (צילום: חיים ויצהנדלר)

לפני מספר דקות התייחס יו"ר מפלגת ימינה, חבר הכנסת נפתלי בנט, לסוגייה והעביר לשוהים בגבול בלרוס-אוקראינה מסר מוקלט: "אני שואל לשלום כל החברים שנמצאים כעת בבלרוס אוקראינה", והדגיש: "אני בקשר צמוד מול שר החוץ וגורמים אחרים בניסיון לחלץ אתכם מהבלאגן". עוד פנה בנט לחסידים בדרישה: "תשמרו על עצמכם אל תעשו שטויות, בשום מצב אל תפעילו אלימות, תפעילו שיקול דעת ותהיו זהירים", וחתם את דבריו: "אנחנו כאן בארץ עובדים".

גם ח”כ ושר השיכון לשעבר, יעקב ליצמן, התייחס למשבר ואמר: “מה שקורה כעת בגבול בלארוס-אוקראינה חייב להדאיג אותנו ועלינו לחתור לפתרון". עוד הוסיף ליצמן: "שוחחתי כעת עם שר החוץ גבי אשכנזי, הדגשתי שיש למצוא מענה מיידי לבעיה הכאובה כי אנו על סף משבר הומניטרי קשה”.