בניגוד להנחיות המומחים נערכו אמש (שני) הפגנות שיזמו אנשי מחאת "הדגלים השחורים" מול בתיהם של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין, שר החוץ גבי אשכנזי ויו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג. ההפגנות נערכו בצל דיון שצפוי להיערך בכנסת, אשר מטרתו הנה לצמצם ולהגביל את ההפגנות אף יותר מהמגבלות שכבר נקבעו בנושא.  

הפגנת "הדגלים השחורים" מול ביתו של יולי אדלשטיין. צילום: "הדגלים השחורים"

אנשי "הדגלים השחורים" מסרו כי "כחול לבן תהפוך מחר רשמית לליכוד ב׳. גנץ ואשכנזי הבטיחו שני דברים בכניסתם לממשלה: טיפול בקורונה ושמירה על הדמוקרטיה. העברה של חקיקה שמאפשרת לראש ממשלה מושחת להפסיק את ההפגנות נגדו, יחד עם טיפול שהוא כישלון מוחלט בקורונה - שני אלה הם בגידה מוחלטת בבוחריהם ובבסיס הערכים על שמם הם נבחרו לכנסת. יש לגנץ ואשכנזי עוד זמן להתחרט ולא לחסל את הדמוקרטיה הישראלית - שיתעוררו".

עוד אמרו, כי "זה דבר שלא נשמע כמותו בדמוקרטיה - אומרים שזה בגלל הקורונה, אבל כולנו יודעים שזה נעשה בניגוד להמלצת אנשי המקצוע. שמענו את גמזו אומר שההחלטה הזו עשתה לו בחילה. האמת היא שזה ניסיון של נתניהו להשתיק את המחאה".

כזכור, המחלוקת בנוגע לקיום ההפגנות עוררה מחלוקת קשה בין חברי הכנסת והשרים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, התייחס לפני מספר ימים לסגר הכללי, ולזכות להפגין בפרט, וטען כי "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינת ישראל, המהווה חלק מליבת הערכים הדמוקרטיים של המדינה. בהתאם לפסיקת בג"ץ, הגבלת כזאת אפשרית רק בהתקיים הסתברות של קרבה לוודאי בפגיעה באינטרסים ציבוריים חיוניים. החוק שמכונה "חוק הקורונה" קבע מגבלות שונות שניתן להטיל לשם התמודדות עם המגיפה, ובצד זאת עיגן מעמד מיוחד למספר נושאים, ובתוך כך לזכות ההפגנה, תוך תשומת לחשיבות חופש הביטוי של הפרט, בפרט בתקופה שכזו". 

עוד הוסיף כי בהתאם למתווה של משרד הבריאות לקיום ההפגנות, "גובש בסוף השבוע האחרון מתווה לקיום הפגנות, בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות, המשטרה, וייעוץ משפטי לממשלה - אלו תקנות שהותקנו על ידי הממשלה, שמגבירות את יכולתה של המשטרה לאכוף את כללי הריחוק החברתי והמסכות באמצעות קנסות, זאת לאור ההחמרה בתחלואה והסכנות הגלומות בכך". 

היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)
היועמ''ש אביחי מנדלבליט (צילום: דוברות הכנסת)

ד"ר גיל לימון, עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, אמר בראיון ברשת כאן ב' כי "יש בעייתיות באיסור ומניעת הפגנות, אך יש להחיל את המגבלות החדשות, לרבות שמירת מרחק של שני מטרים בין המפגינים וכן אישור השתתפות באירוע מחאה במרחק של עד 1,000 מ' מבית המפגין. חוק הקורונה הגדול קובע שלא ניתן למנוע חופש הפגנה, אך ניתן לקבוע לו מגבלות. ההחלטה שהתקבלה היא איזון מסוים, ובהפגנות בבלפור יכולים להיות גג עד 2,000 אנשים".