"אזורים מוכי אסון": השריפות הרבות שפרצו אתמול נמשכו גם היום (שבת) במספר מוקדים ברחבי הארץ. מרבית השריפות כובו או שהושגה שליטה בלהבות, אך השריפה הגדולה בנוף הגליל-נצרת הוסיפה לבעור גם בשעות הלילה ושעות הבוקר המוקדמות, ופעולות הכיבוי נמשכו אל תוך הלילה. מקק"ל נמסר כי עד כה השריפה כילתה כ-4,000 דונם מהיער. 

ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט אמר היום ל"מעריב" כי עירו ספגה נזקים קשים מאד. "על המדינה להכריז על האזורים שנפגעו כמובי אסון ולסייע לתושבים בשיפוץ בתיהם וגם לרשות עצמה כדי לשקם את הנזקים", אמר פלוט.

תיעוד השריפות (צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל מחוז צפון)

ביום שישי כ-5,000 תושבים פונו מבתיהם במהלך שריפת הענק שפרצה סמוך לנוף הגליל. מרביתם הורשו לשוב לבתיהם, אך חלקם לא יכלו להיכנס בשל נזקים כבדים שנגרמו לעשרות בתים.

פלוט מסר שמשעות הבוקר עברו צוותים של אגף ההנדסה בעירייה מבית לבית על מנת לבדוק אם ניתן להמשיך להתגורר בו בעקבות נזקי השריפה. "עד כה הוצאו צווים לכ-20 בתים שלא ניתן להתגורר בהם בשל סכנה בטיחותית והבדיקה היסודית נמשכת", ציין.

נזקים בנוף גליל (צילום: דוברות נוף גליל)
נזקים בנוף גליל (צילום: דוברות נוף גליל)

לתושבים שלא יכולים לחזור לבתיהם נדאג למקום לינה ולחלוקת שתיה ואוכל בימים הקרובים והמדינה חייבת להירתם ולסייע. מדובר באזור מוכה אסור ועל המדינה לקבל אחריות" אמר פלוט, והחל לספר על הנזקים שנגרמו לאזרחים. אחת מהתושבות, אישה מבוגרת המתקיימת מקצבת פנסיה ומתגוררת באחד מהבתים שנפגעו קשה בשריפה הביעה חשש מהעתיד: "'הבית נותר ללא גג והחורף מתקרב. היכן אוכל לגור?' היא שאלה, ובצדק. זו אישה שאין לה גרוש".

לדבריו, השריפה גרמה לנזקים כבדים גם לשטחים ולרכוש ציבורי בעיר. "קודם כל אנחנו דורשים לסייע לתושבים שבתיהם נפגעו ואז נבקש סיוע מיוחד לשיקום הנזקים ומימון המשאבים הרבים שאנו מפעילים מיום שישי", הוא הסביר והוסיף: "נערכנו לחלוקת כ-3,000 מנות מזון לכלל המשפחות המפונות, כי הייתה הפסקת חשמל וכל מה שהיה בתוך המקררים התקלקל".

נזקים בנוף גליל (צילום: דוברות נוף גליל)
נזקים בנוף גליל (צילום: דוברות נוף גליל)

פלוט סיפר על מראות קשים בעיצומה של השריפה: "האש הגיע לעיתים לגובה של כ-15 מטרים. זה נראה כמו בסרטים. נגרמו נזקים כבדים". "החורשה הסמוכה לבית בערה והאש הגיע גם לגג הרעפים בבית וגרמה לנזקים", סיפרו בני זוג על רקע ביתם שספג נזקים כבדים בשריפה והביעו חשש שהיעדר הגג, עלול למנוע את שובם על רקע החורף שבפתח.

דיירת נוספת סיפרה כי "אנחנו מנקים ומנסים לשוב לבית, למרות מצבו. אין כמו הבית. יש לנו ביטוח, אבל לא יודעים כמה זמן יעבור עד שנקבל את הכספים לשיפוץ". 

מוקדי השריפות ברחבי הארץ ע''פ קק''ל (צילום: ניר עצמון)
מוקדי השריפות ברחבי הארץ ע''פ קק''ל (צילום: ניר עצמון)

מסייעים לתלמידים

שר החינוך יואב גלנט סייר הבוקר בנוף הגליל, כאשר הוא מלווה בראש העיר פלוט. במהלך הסיור הודיע גלנט שינסה לגבש מתווה ולהבין כיצד ניתן לסייע במהירות האפשרית לעיריית נוף הגליל ולתושבים שבתיהם נפגעו. בשלב הראשוני הוא הודיע שמבצע חלוקת מחשבים לילדים בכל הארץ, יתחיל בנוף הגליל ובמהלך הימים הקרובים יחולקו כ-400 מחשבים לילדים מהעיר.

"בחלק מהבתים נשרף הכל ולילדים גם אין מחשבים ללמוד. עלינו לאפשר לכל ילד ללמוד מרחוק", ציין עוד פלוט והדגיש שהעירייה תמשיך ללוות את משפחות עד שיסתיימו עבודות השיפוץ והן יוכלו לשוב לבתיהם ובמקביל תפעל לתיקון הנזקים בשטחים הציבוריים.

עוד ציין פלוט כי "אנו מתמודדים במקביל עם מגפת הקורונה. אמנם בעיר יש כיום 160 חולי קורונה ואנחנו מוגדרים כ'עיר ירוקה' אבל אנחנו מתמודדים בכל החזיתות וחייבים לסייע גם להם ולהמשיך להתמודד עם משבר הקורונה".

מאמצי כיבוי מוגברים

שישה מטוסים מטייסת הכיבוי האווירית חידשו בשעות הבוקר את מאמצי הכיבוי בשטח הר דבורה. מאתמול, הוזנקו צוותי הכיבוי ל-250 אירועים בשטחים פתוחים. 12 מטוסי כיבוי היו שותפים בפעילות במקום, לצד שלושה מסוקים שפעלו אתמול עד שעות הלילה. נכון לרגע זה, הוטלו מהאוויר 57 קוב של חומרים מעכבי בעירה ו-528 ליטר קצף.

בינתיים, גם באזורים נוספים בארץ החלו להעריך את הנזקים בעקבות השריפות שהשתוללו ב"יום שישי השחור" ולנסות לסייע למשפחות שבתיהם נפגעו.

טפסר ניזאר פארס המנהל את המבצע מאתמול אמר כי "הלוחמים ממשיכים לבלום את התפשטות האש ולהגן על התושבים. במהלך הלילה נערכנו להמשך המאבק בהתפשטות האש לצד ריענון הכוחות, וכרגע לא נשקפת סכנה לתושבים. מאמצי הכיבוי ימשיכו גם היום".

מטוסי כיבוי בדרכם לנוף גליל (צילום: יחידת הכיבוי האווירית)
 
לפי עובדי ויערני הגליל המזרחי, מדובר השריפת בנוף הגליל היא שריפת היער הגדולה ביותר באזור מזה עשרות שנים: כל היער בין דבוריה ונוף הגליל, כולל הר דבורה, נשרף כליל - וכך גם חלקים גדולים של דרך נוף בית קשת, חניון הר דבורה ואנדרטת צ׳רצ׳יל.
 
מדיווחי רשות הכבאות וההצלה עולה כי הושגה שליטה על השריפה ונמנעה התפשטותה לכיוון כפר דבוריה. בסה"כ נשרפו עד כה למעלה מ-4,000 דונם. 
 

השריפות בנוף גליל (צילום: ניר עצמון)
השריפות בנוף גליל (צילום: ניר עצמון)

שריפה בנוף הגליל (צילום: דוברות המשטרה)

לאור ריבוי השריפות, קיים אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו שורת התייעצויות בראשותו בהשתתפות השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, נציב הכבאות, ראש המל"ל וגורמים נוספים. נתניהו קיבל עדכון וסקירה מנציב הכבאות על מאמצי הכיבוי, וביקש לוודא שנעזרים בכל המשאבים הקיימים ובמידת הצורך לשקול סיוע בין-לאומי. הנציב ציין כי כרגע לא נידרש סיוע כזה וכי מערך כיבוי האש נעזר בכוחות המשטרה ובפיקוד העורף.

בהמשך, הערכת מצב שנערכה עם השר אוחנה, נציב שירותי כבאות והצלה רב טפס"ר דדי שמחי וקציני משטרה בכירים העלתה כי ככל הנראה, הגורם העיקרי לשריפות הינו הגורם האנושי. עם זאת, לא נפסלה האפשרות שמדובר בחלק מהמקומות באירועים על רקע לאומני - מוקדם מדי לקבוע באופן חד משמעי אך נבדק חשד להצתה. חוקרי שריפות ייכנסו לזירות השונות ברגע שהתנאים יאפשרו זאת ויבחנו את נסיבות הדליקה. ברשות הכבאות וההצלה הוחלט על הקמת צוות מיוחד לחקירת גל השריפות.

שריפה בשומרון (צילום: דוברות כיבוי והצלה)

מוקדים רבים ברחבי הארץ

שריפת חורש גדולה השתוללה גם באזור מרגליות מעל קריית שמונה, שבעה צוותי כיבוי בפיקוד מפקד התחנה פעלו במקום וגם באזור לפידות פועלים שישה צוותים לכיבוי שריפת חורש. תנאי השטח ביערות באזור הגליל והמיקום הטופוגרפי אינו מאפשר הגעת כבאיות ועיקר הכיבוי נעשה על ידי מטוסי כיבוי. השריפות כילו מאות דונמים של יער מעורב מחטני וחורש טבעי. 

בגזרת תחנת חדרה פרצו מספר שריפות חורש בסמוך ליישובים באזור, בהם פרדיס, אום אל קוטוף, ערערה, כפר קרע, להבות חביבה ויער עירון. הושגה שליטה בכמעט כל האירועים אך הכוחות עדיין פועלים בשטח, עוצרים את התפשטות האש ומגנים על קו הבתים. הוקם חפ"ק בשטח בפיקוד מפקד התחנה טפסר יוסי דקלו.

בשומרון פרצו שתי שריפות גדולות, אחת מהן היא שריפת יער במבוא דותן שמתפשטת במהירות עקב טופוגרפיה ורוח חזקה ואף מסכנת את היישוב. לוחמי האש פועלים לכיבוי האש בסיוע מטוסי כיבוי מטייסת ״אלעד״ ופועלים לפינוי של הישוב מעוז צבי, האירוע בפיקוד מפקד התחנה טפסר אבישי שפיר. שריפת קוצים גדולה פרצה גם סמוך ליישוב עינב שבשומרון, שם האש מתפשטת במהירות עקב הטופוגרפיה ורוח חזקה ומסכנת את היישוב. לוחמי האש ביצעו פעולות כיבוי והוחלט על פינוי קו בתים ראשון.
 
במרחב מרכז כובתה השריפה הגדולה שהשתוללה סמוך לכפר אורנים ומודיעין עילית, שסיכנה את היישוב ואת יערות בן שמן. כמו כן, הושגה שליטה על שריפה נוספת שפרצה ביער צרעה ליד היישוב תרום. מועצת בנימין עדכנה כי 80 המשפחות שפונו חזרו לבתיהן ודיווחו כי בית אחד נשרף כליל כתוצאה מהשריפה ושלושה בתים נוספים ניזוקו מבחוץ באופן קל. כמו כן, נגרם נזק נרחב לתשתיות בהיקף של מיליוני שקלים. גדר היישוב, עמודי התאורה בכביש ההיקפי ותשתיות נוספות שנשרפו כליל. נסיבות פרוץ השריפה עדיין בחקירה. 

כוחות ההצלה במהלך כיבוי השריפות (צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)
כוחות ההצלה במהלך כיבוי השריפות (צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)

כבאי בפעילות בשריפה באום אל פאחם (צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)
כבאי בפעילות בשריפה באום אל פאחם (צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)

גל השריפות הגיע גם לדרום - שם פרצה שריפה במספר חנויות במרכז מסחרי בערד. לוחמי האש של ערד בסיוע יחידת המתנדבים של כסייפה ווצוותי כיבוי מדימונה פועלים יחד להשגת שליטה ועד לכיבוי סופי. מפקד תחנת דימונה מסר כי "מדובר בשריפה גדולה עם מטען אש מעורב ולא קטן כלל. אנו נמצאים רק בתחילת האירוע וככל הנראה נפעל בו בשעות הקרובות בגלל המטען ומורכבות המתחם". חוקר שריפות מתחנת דימונה החל בחקירת האירוע.

שריפת חנויות בערד (צילום: דוברות כב"ה דרום)

במגזר הערבי לא חיכו לרשויות הישראליות והחלו במתן מענים לנפגעי השריפות בכפרים באזור נצרת. התנועה האסלאמית ורע״מ הקימו חדר חירום לתמיכה בנפגעים והביעו את נכונותם לתמוך במשפחות שנפגעו משריפות אלו ולספק להן סיוע בסיסי שנדרש, ולארח בעלי בתים שנזוקו. חדר החירום ממוקם בכפר כנא, וצוותי סיוע ועבודה הוצבו כדי לעקוב אחר פניות התושבים ולספק את הסיוע הנדרש.

רב טפסר דדי שמחי מבצע הערכת מצב (צילום: דוברות כבאות והצלה)
רב טפסר דדי שמחי מבצע הערכת מצב (צילום: דוברות כבאות והצלה)
\