6,285 מסתננים מסודאן שוהים בישראל, כך לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה. מהנתונים עולה כי הסודאנים הם כ־20% מהמסתננים, שמספרם הכולל עומד על 31,012. מרבית המסתננים השוהים בישראל הם מאריתריאה ויש גם מסתננים ממדינות נוספות באפריקה.

עוד עולה מהנתונים כי מתחילת שנת 2020 עזבו את ישראל מרצון 663 מסתננים, מתוכם 68 מסודאן. בעקבות ההסכם שנחתם בין ישראל לסודאן, מסתמן כי אלפי פליטים סודאנים יחזרו לארצם בהסכמת המדינות. מדי שנה יחזרו כמה מאות, תוך הבטחת ביטחונם.

נתניהו מתייחס להסכם עם סודאן. צילום: לע"מ

עו"ד יונתן יעקובוביץ', מנהל המרכז למדיניות הגירה ישראלית: "בשנים האחרונות עזבו את ישראל מרצון כ־5,000 מסתננים סודאנים, אך לא היה אפשר להחזיר בכפייה, אף שמדינות מערביות רבות כגון צרפת, אוסטרליה, איטליה, בלגיה ועוד החלו להשיב אפילו סודאנים המגיעים מאזורים כגון דרפור. לכן הנורמליזציה מסירה את המכשול המרכזי להחזרה ישירה של מרביתם המכריע שנותרו בישראל".

פעילים בשכונות בדרום תל אביב, המובילים את המחאה להוצאת המסתננים הבלתי־חוקיים, הגיבו בתחושות מעורבות למהלך המסתמן: "יש כאן נקודת אור. לא יהיה אפשר לטעון שקיימת סכנה למסתננים שיחזרו לסודאן, ואני מניח שגם יהיו לכך ביטחונות במסגרת ההסכם", אומר חבר מועצת עיריית תל אביב ויו"ר ועד שכונת התקווה שלמה מסלאווי, ממובילי המאבק להוצאת המסתננים הבלתי־חוקיים משכונות בדרום העיר.
מסלאווי מעריך שהמדינה תצטרך להגדיל את מענקי העזיבה מרצון לסודאנים: "כיום המדינה מעניקה לכל מסתנן שעוזב מרצון 3,500 דולר, וכדי לעודד את העזיבה לדעתי למדינה כדאי להגדיל את המענק".

לעומתו, שפי פז, מהמובילות הבולטות של המאבק להוצאת המסתננים מדרום תל אביב, הביעה פסימיות: "לא קיבלנו פרטים מהממשלה ואנחנו לא יודעים מה באמת צפוי לקרות. לפי הפרסומים, מדברים על פיילוט של הוצאת מאות מסתננים בשנה. מה זה מאות? 150? 850? מרצון או לא מרצון? כבר שמעתי שסודאנים הודיעו שאינם מתכוונים לצאת מכאן, ואני חוששת שיקרה מה שקרה עם המתווה שגובש עם האו"ם להוצאת המסתננים".