ארגון "לתת" מפרסם הבוקר (רביעי) את דו"ח העוני האלטרנטיבי השנתי שלו זו השנה ה-18, במקביל למסירתו לידי נשיא המדינה, ראובן ריבלין. זהו המסמך המקיף הראשון של גוף כלשהו המתיימר לשרטט תמונת מצב עדכנית של העוני והפערים החברתיים בישראל של שנת 2020 ואת השפעות משבר מגפת הקורונה עליהם. הדוח נשען השנה, מלבד שיטת המדידה הרב ממדית (לא רק על פי הכנסה) של העוני בישראל שנותחה על ידי מכון rotem ar, גם על מחקר השפעות הקורונה על המצוקה הכלכלית והעוני שערכו לתת ומכון  ERI ועל סקר ביטחון תזונתי.

מהדוח עולה כי התפרצות מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי כבר הביאו להתרחבות המצוקה הכלכלית ולזינוק מהיר בשיעורי העוני בישראל. 422 אלף משקי בית נקלעו למצוקה כלכלית בעקבות המשבר, 268 אלף משפחות הידרדרו לעוני ו-143 אלף משפחות התווספו לאלה החיות באי ביטחון תזונתי. שיעור משקי הבית במצוקה כלכלית עלה ל-38.6% בזמן המשבר, בהשוואה ל-24.1% טרום המשבר (עליה דרמטית של 14.5%).

שיעור העוני בישראל זינק, "בהערכה זהירה ושמרנית" מדגישים ב"לתת" מהיקף של חמישית מהמשפחות (20.1%, 582,000) לכמעט שליש (29.3%, 850,000), היינו הצטרפות של 268,000 משפחות למעגל העוני ועליה של 9.2% מלפני פרוץ המגיפה, כאשר כשליש ממעמד הביניים (29%) ירדו לפחות רמה אחת במדרג רמת החיים.  בסקר המלווה את הדוח, רק רבע (23%) מהמשפחות בישראל מדווחות על מצב כלכלי טוב ומעלה בזמן המשבר, בהשוואה ל-45% טרם פרוץ המשבר.

 פגיעה אנושה בשכבות החלשות

על פי ממצאי הדוח, העניים וקשי היום רק הלכו ונעשו עניים יותר בעקבות משבר הקורונה. לא פחות מ-80% מהמשפחות העובדות שחיו בעוני טרום הקורונה, נפגעו תעסוקתית כתוצאה מהמשבר הכלכלי. 62% מנתמכי הסיוע מעידים שמצבם הכלכלי נפגע במידה רבה או רבה מאוד בעקבות המשבר, 55.6% מהנתמכים מעידים כי בזמן הקורונה התווסף להם חוב, כמעט כפול מאשר הנתון באוכלוסייה הכללית (29.8%). 86% מהקשישים נתמכי הסיוע חוו תחושת בדידות במהלך המשבר, 21.6% מהקשישים הנתמכים חששו בתקופת משבר הקורונה למות בביתם ושאיש לא ידע מכך.

 תעסוקה

הדוח מציין כי שוק התעסוקה בישראל הינו מקוטב, מוביל לפערים חמורים ורווחת בו תופעת ה"עניים העובדים". פערים שהובלטו במיוחד עם המשבר העמוק בשוק התעסוקה בעקבות מגפת הקורונה: "כבר כעת ברור שהמשבר יגבה מחירים כלכליים ותעסוקתיים ויעמיק את אי השוויון בשוק העבודה, כשהאוכלוסיות המוחלשות הן הפגיעות ביותר". בקרב 73.5% מהמשפחות נתמכות הסיוע היה לפחות מפרנס אחד טרום משבר הקורונה. 50.4% מהמשפחות נתמכות הסיוע שעובדות, נותרו ללא כל מפרנס במשק הבית בזמן משבר הקורונה. 91% מהקשישים הנתמכים מעידים כי קצבת הזקנה אינה מאפשרת להם או מאפשרת להם באופן חלקי בלבד, למלא את צרכיהם הבסיסיים למחיה בכבוד.

עוני בישראל (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
עוני בישראל (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

 אי ביטחון תזונתי

אי ביטחון תזונתי הינו הסממן החמור ביותר של העוני, המתבטא בהיעדר יכולת כלכלית ונגישות סדירה לתזונה בסיסית הנדרשת לקיום מאוזן ותקין.  על פי ההערכה של ארגון לתת, המבוססת על סקר שנערך בספטמבר 2020, אנו ניצבים בפני מציאות מדאיגה, קשה ועגומה. 656 אלף (22.6%) משפחות חיות באי ביטחון תזונתי, מעל חמישית מהמשפחות בישראל. מתוכן 286 אלף (9.9%) חיות באי ביטחון תזונתי חמור. מדובר בתוספת של 143 אלף משפחות החיות באי ביטחון תזונתי, מתוכן 34 אלף באי ביטחון תזונתי חמור, בהתייחס לדוח הביטוח הלאומי האחרון בנושא שנכון ללפני ארבע שנים. 799 אלף ילדים  (32%) נמצאים באי ביטחון תזונתי, מתוכם 395 אלף (15.8%) החיים באי ביטחון תזונתי חמור.

"מימדי התופעה מדאיגים ומחריפים בשעה שמגפת הקורונה בעיצומה והמיתון הכלכלי מעמיק, כששיא המשבר עוד לפנינו ונראה כי משפחות נוספות עתידות לסבול מאי ביטחון תזונתי' מזהירים ב"לתת", "קיומו של משבר מתמשך, מעמיס על משפחות שייתכן ומצליחות כעת להתמודד עם קשיים כלכליים באמצעות לקיחת הלוואות וכרסום בחסכונות. הימשכות מצב זה לאורך זמן, עלולה להוביל לצמצום משמעותי בהוצאות ולוויתורים כואבים, שמשמעם חוסר יכולת לתת מענה לצרכים החיוניים הדרושים לקיום בכבוד. משפחות רבות תאלצנה לוותר על כמות ואיכות המזון הנצרך במשק הבית שלהן ולבסוף גם לפנות לסיוע במזון מגורם חיצוני. הסיוע העיקרי במדינת ישראל בתחום זה הוא באמצעות עמותות וארגוני המגזר השלישי והחברה האזרחית, הנשענות בעיקר על תרומות וכספים פילנתרופיים".

 הנשיא ריבלין: "מהדוחות הקשים שעמדו לנגד עיני"

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אמר באירוע: "זהו דו"ח קשה, כואב, מהקשים שקראתי ועמדו לנגד עיני. הדו"ח מראה כיצד משבר הקורונה הפך ממשבר בריאותי למשבר כלכלי וחברתי רחב ועמוק. לצד הפגיעה הממשית במעמד הביניים, מתברר שהאוכלוסיות הכי הפגיעות, סובלות בצורה הקשה ביותר בזמן המשבר הנוכחי. בשונה מדוחות אחרים, הדו"ח של ארגון לתת משקף את הפן האנושי של העוני, ונותן במה לאנשים עצמם. אנחנו יודעים שיש מאחורי כל מספר, שם, אדם, ללא גב כלכלי, ללא תמיכה, בחשש מתמיד, חלקם רעבים. הדו"ח חושף, בצורה פשוטה ובהירה, את משבר האמון והשבר הפנימי שאנו חווים בימים אלה בינינו לבין עצמנו, ברמה החברתית והלאומית". 

 ערן וינטרוב, מנכ"ל לתת, אמר במעמד מסירת הדוח לנשיא המדינה: "הקורונה התפרצה כמגיפה בריאותית, אך התפתחה למגיפה כלכלית-חברתית חסרת תקדים. אנו מצויים במשבר הכלכלי החמור בתולדות המדינה, אשר ייקח לחברה הישראלית שנים להתאושש ממנו. חייבים לעצור את הדימום בקרב האוכלוסיות העניות, ולבלום את הידרדרותם של מאות אלפי ישראלים ממצב של משבר זמני בעקבות אבדן תעסוקה לחיים בעוני, ממנו קשה עד בלתי אפשרי להתאושש. אם הממשלה לא תשכיל להשקיע עשרות מיליארדים באוכלוסיות הפגיעות ביותר, הקריסה תהיה בלתי נמנעת ואנו צפויים להתמוטטות החוסן החברתי ולשנים ארוכות של מיתון עמוק ופערים בלתי ניתנים לגישור".