ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, האלוף במיל' עמוס גלעד, העביר היום (שני) הרצאה בנושא המצב הביטחוני והשלכותיו על ביטחון המזון, במסגרת ועידת ישראל לביטחון המזון של קבוצת הג'רוזלם פוסט-מעריב. בהרצאתו התייחס גלעד לחקלאות בישראל, שלדעתו - קיימת חובה להגדירה כ"כנדבך בביטחון הלאומי".

עמוס גלעד בוועידת ישראל לביטחון המזון של מעריב

בפתח דבריו אמר גלעד, כי "הביטחון הלאומי של ישראל בנוי בצורה קלאסית על ביטחונו של צה"ל, אבל ביטחון לאומי לא יכול להסתמך רק על כוח צבאי. כנדבך מרכזי לאורך השנים, תמיד בלטה החקלאות בנושא ביטחון המזון, גם בעתות מלחמה, ועדיף לטפח אותה. ההתיישבות החקלאית תמיד הייתה פאר היצירה של ישראל, נאחזה בקרקע, בגבול ובכל רחבי ישראל, והיוותה שורש שעליו התבססה ישראל".

"אנחנו נמצאים היום במצב מביך", אמר גלעד והוסיף: "אם היום ארגון חמאס נהנה מחסותה של טורקיה, שהפכה לכמעט אויבת, ואנחנו צריכים לאכול את העגבניות שלה - איזה היגיון יש בזה? אנחנו צריכים לחזור לדרכי עבר ולהחזיר עטרה ליושנה. צריך להגדיר את החקלאות כעמוד תווך בביטחון הלאומי. חקלאות מפוארת נבנתה פה, והיום הוספנו גם נדבך של טכנולוגיה. הודו למשל, מעריצה את הטכנולוגיה והחקלאות הישראלית. מדוע שישראל לא תטפח את החקלאות כפאר היצירה? כל הירקות והפירות צריכים להיות מיוצרים בישראל, ואת היישובים, שהם האחיזה שלנו בקרקע, צריך לטפח". 

עוד אמר גלעד, כי "כשאתה רואה חקלאים שמגדלים בקיץ ובחורף את הפירות והירקות הטובים בעולם, וכעת מספרים שבניהם ובנותיהם החליטו לעבור לתחומים אחרים - נחמץ הלב. יש פה מצב מוזר שבו החקלאי מגדל את הפרי במחיר זול ומישהו אחר מתעשר, ובסוף מביאים את הירקות והפירות מבחוץ. צריך שינוי מהותי ולהכריז על החקלאות כנדבך מרכזי בביטחון הלאומי. צריך לתת לו את ההעדפה בדרגה העליונה ביותר שניתן להעלות על הדעת. זה גם ישרת את הביטחון הלאומי לאורך הגבולות וגם יהווה מקור גאווה לדור שני, שלישי ורביעי של חקלאים". 

לסיום התייחס גלעד לפשיעה החקלאית ואמר כי "זו לא פשיעה, זה איום על הביטחון הלאומי, ואם נותנים עונשי מאסר קלים זו שוב פגיעה בביטחון הלאומי. בישראל, המקדשת את הביטחון, חיוני להגדיר את החקלאות כנדבך בביטחון הלאומי. זו הסיבה שאני נמצא בכנס ומרים את קולי כדי לתרום לחזרת החקלאות, לתפארתה ולתועלת שצומחת ממנה, ואני מקבל השראה מהטכנולוגיות שאנחנו מפתחים. כל זה זה ביטחון לאומי. אני מאחל הצלחה לחקלאות ושתחזור להיות עמוד התווך של ביטחון המזון".