בלי מסחר אך עם לימודים; בלי טייק אוויי אבל עם משלוחים; בלי עבודה אך עם פקקים. ישראל התעוררה אתמול לבוקר הראשון של הסגר השלישי שהוטל עליה, ובתחושה שונה בתכלית מאווירת "יום הכיפורים" ששררה בארץ בסגר הראשון, אי אז בחודש מרץ.

ברחוב דיזנגוף בתל אביב הורגשה בבוקר אווירת "עסקים כרגיל". חזי ובן, שני אחים המנהלים יחד למעלה מעשור את אחד הקיוסקים הוותיקים ברחוב, נראו מעודדים מעט. "אם ככה ייראה הסגר, אז צורה לנו, מצד אחד - ומצד שני, יש סיבה לאופטימיות" אמר חזי.

פקחים בשוק הכרמל בסגר השלישי. צילום: אבשלום ששוני

בשעות הערב המגמה השתנתה, ושקט ירד על העיר ללא הפסקה. "זה שאנחנו פתוחים כי העסק שלנו מוכר מזון, זאת נחמה קטנה", אמר בן בצער, "המשמעות של סגירת כל העסקים סביבנו, כולל דיזנגוף סנטר, היא צניחה נוספת של עד 70% בהכנסות. אין בשביל מי להישאר פתוח, בטח לא בערב. כלב לא נכנס לכאן".

גם אמיר, בעל בית הקפה הסמוך שעומד שומם מאז תחילת הסגר השני, נשמע אתמול מיואש. "אני פסע מפשיטת רגל", אמר בדאגה, "החזרי ההלוואות שלקחנו כבר מעיקים, שלא לדבר על השכירות. כל יום שעובר החובות רק מעמיקים. אם הסגר הזה לא ייתן לנו נקודת אור להיאחז בה, העסק גמור. על המדינה ויתרתי, כי הגעתי למסקנה שמבחינת נתניהו וישראל כ"ץ, רק החזקים ישרדו. הם לא מתרגשים מגל פשיטות רגל. אם הייתה בי עוד שארית של אופטימיות, הסגר הזה גמר לי גם אותה".

גם בירושלים הורגשה הדלילות. רחוב יפו, שבימים רגילים ידוע כמקום הומה אדם, נראה אתמול ריק. החנויות עמדו שוממות, ובעלי העסקים לממכר מזון חיפשו פתרונות יצירתיים. "אין לי באמת משלוחים", הודה דוד, בעל דוכן סביח ופלאפל, "מתקשרים אליי אנשים, אני מוציא להם את המנות החוצה, וזהו. גם זה קורה מעט מאוד. זאת שנה אבודה, ולא ברור איך נתאושש".

כיכר דיזנגוף בסגר בזמן הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
כיכר דיזנגוף בסגר בזמן הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

"ההבדל בין הסגר השלישי לסגר הראשון הוא כמו בין דרום לצפון", המחיש ישראל נחום (63) מרמת גן את התחושות בעיר. עסקים רבים היו פתוחים, אבל לא הותרה כניסה ללקוחות, ומי שהזמין מחוץ לעסק - קיבל את המוצר כמה מטרים מהכניסה.

בבתי קפה ומסעדות "עקפו" את האיסור המוזר על טייק אוויי באמצעות הבאת המאכלים והמשקאות למרחק כמה מטרים מהעסק. "הזמנתי בטלפון קפה ומאפה וחיכיתי ברכב עד שיכינו ויביאו לי אותם", הוסיף נחום.

לעומת זאת, בשוק הכרמל בתל אביב הדוכנים היו סגורים, ורק חנויות שהוגדרו כחיוניות אכן נפתחו. פקחים של עיריית תל אביב הסתובבו בשוק, אבל נותרו חסרי תעסוקה. "אף אחד לא רוצה להסתכן כאן בקנס של 5,000 שקל. כבר הפסדנו מספיק כסף מכל האקורדיון הזה של הסגרים וההגבלות", הסביר בצער בעל מעדנייה ותיקה בשוק.

בעפולה הסגר הורגש חלקית. תושבים רבים יצאו מבתיהם, והמרכולים היו הומי אדם. גם התנועה בכבישים הורגשה, ובשעות הבוקר והצהריים אף נרשמו עומסים בשל הבאת ואיסוף הילדים ממוסדות החינוך. על פי נתוני חברת פלאפון, בין השעות 6:00־10:00 חלה ירידה ממוצעת של 18% בלבד בשימוש באפליקציית Waze לעומת אותן השעות בשבוע שעבר. לשם השוואה, בימים הראשונים של הסגר הראשון במרץ חלה ירידה של כ־50%־60%, ושל 30%־40% בסגר השני.

סגר בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סגר בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גם בכבישים הראשיים של באר שבע נרשמה תנועה ערה של כלי רכב, וקשה היה להבחין באיזשהו שינוי עם כניסת הסגר השלישי. אזרחים רבים צעדו בחופשיות ברחובות העיר, למרות ההגבלות שמאפשרות יציאה של עד קילומטר מהבית.

לעומת זאת, במרכזי הקניות ניתן היה לחוש בירידה ניכרת בכמות הלקוחות. במתחם ביג, המורכב ברובו מחנויות בגדים, בתי קפה ומסעדות, הייתה אתמול תנועה דלילה של קונים, שהגיעו למקום בעיקר כדי לעשות שימוש בסופרמרקט או בחנויות הפארם. "אין הצדקה לסגר הזה. כמות הנדבקים בבאר שבע לא גבוהה. צריכים היו לסגור באופן נקודתי רק ערים שבהן יש הרבה חולים", אמר יגאל סוויסה, תושב בירת הנגב שהגיע לערוך קניות.

מיכל ברקוביץ', שהוצאה אתמול לחל"ת בפעם השלישית השנה, הוסיפה: "כואב הלב על אותם עסקים שכבר חנוקים מבחינה כספית וחלקם על סף פשיטת רגל. אנחנו נשרוד את הקורונה מבחינה בריאותית, אבל הנזקים לכלכלה יישארו עוד הרבה זמן. אני לא יודעת אם הפעם כבר יהיה לי לאן לחזור, כי מקום העבודה שלי נמצא בקשיים רציניים".