מחר, 1 בפברואר, יפקע החוק המסדיר את גיוס תלמידי הישיבות לצה"ל. עד לתאריך זה הייתה אמורה ממשלת ישראל להעביר חוק חדש לאחר תיקונים, מה שלא קרה בפועל ומעמיד את שני הצדדים – המדינה והציבור החרדי – בפני שורה של סימני שאלה גדולים ותקופה של אי־ודאות.

בתקופת הממשלה האחרונה נעשה ניסיון לקבוע מתווה לחוק הגיוס העתידי, שאותו הייתה אמורה המדינה להציג גם בבג”ץ, לאחר ששופטי העליון פסלו חלקים מהמתווה הקודם שהעניקו לחרדים פטור מגיוס באופן גורף, והורו לה לפעול למציאת מתווה חדש ומעודכן.

אומנם שר הביטחון בני גנץ אמר בשבוע שעבר כי יבקש להעביר בהחלטת הממשלה את מתווה השירות החדש שעליו עבדו בחודשים האחרונים במשרד הביטחון ובצה”ל, אולם לאמירה הזו אין כרגע משמעות מכיוון שאין סיכוי שהמתווה הזה יעבור בממשלה היום. לכן האמירה היותר משמעותית של גנץ בנושא זה הייתה שהוא לא יבקש מבג”ץ דחייה לקראת תום מועד הדד־ליין שהציב למדינה בסוגיה זו, שיפקע כאמור ביום שני הקרוב.

במפלגות החרדיות מסרבים להתרגש מפקיעת חוק הגיוס וגם לא מאיומי גנץ שלא יתמוך בהארכת הפטור אם המתווה שהציע לא יקודם. לדברי בכיר ביהדות התורה, "המתווה של גנץ הוא בדיחה ולא משהו רציני. לגבי האיומים לא להעניק הארכה לפטור מחובת גיוס חרדים, אנחנו לא צריכים שום טובות מגנץ, שהרי סעיף 38 לחוק יסוד הכנסת מקנה דחייה אוטומטית עד לשלושה חודשים לאחר הבחירות".

ואכן, על פי לשון הסעיף המתייחס להארכת תוקפם של חיקוקים נכתב בין היתר: "כל חיקוק שתוקפו היה פוקע תוך שני החודשים האחרונים לתקופת כהונתה של הכנסת היוצאת, או תוך ארבעה חדשים לאחר שהכנסת החליטה להתפזר, או תוך שלושת החודשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת הנכנסת - יעמוד בתוקפו עד תום שלושת החדשים האמורים".

יש לציין כי קיימת מחלוקת משפטית בנוגע לשאלה אם מדובר בשלושה חודשים לאחר הבחירות או שלושה חודשים מהקמת הממשלה. כך או כך, סוגיית חוק הגיוס נדחית מבחינת החוק לאחר הבחירות.

כדאי להזכיר כי המשבר הפוליטי המתמשך התחיל עוד בהחלטתו של שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן להתפטר מתפקידו, בין השאר על רקע חוסר הסכמות על חוק הגיוס. אתמול כתב ח"כ ליברמן בחשבון הפייסבוק שלו: "ביום שני הקרוב, 1 בפברואר, יבוטל החוק הפוטר תלמידי ישיבות מגיוס.

לאחר שנים של מריחה והזנחה, ולאחר ששופטי העליון הודיעו כי הם מצפים שלא תתבקש שום הארכה נוספת, צריך לקוות שבעזרת השם מיום שלישי כל צעיר בן 18 יהיה חייב בגיוס. בכנסת הבאה תשלים מפלגת ישראל ביתנו את המלאכה - נעגן בחקיקה חוק שיחייב גיוס לשירות צבאי או אזרחי לכל האזרחים המגיעים לגיל 18 ללא יוצאים מן הכלל - יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים".

יצוין כי לפני כחצי שנה העביר צה”ל למשרד הביטחון את נתוני גיוס החרדים לשנת גיוס 2018 (מיולי 2018 ועד לסוף יוני 2019) ובחציון הראשון של שנת גיוס 2019, שנמדד מיולי ועד דצמבר 2019. לפי הנתונים, בשנת הגיוס 2018 נרשמו 1,788 מתגייסים חרדים לפי הגדרת החוק, ובחציון הראשון של שנת הגיוס 2019 נרשמו 983 חרדים.

עם זאת, לאחר שהתגלה כי הנתונים שהעביר צה”ל בנושא עמידה במכסות הגיוס של חרדים לשירות בצבא היו לא נכונים במשך שנים, קבע צוות בדיקה בראשות האלוף במיל’ רוני נומה בפברואר אשתקד כי בהתבסס על מסד הנתונים הקיים היום, אי אפשר למלא את משימת הספירה והדיווח בדיוק ובעיתוי הנדרשים לכך בחוק. מכיוון שאין בידי צה”ל את כל הנתונים בנוגע למוסדות הלימודים לפני השירות, בצה”ל סבורים גם היום כי אין להם יכולת לנהל ספירה מדויקת של החרדים המשרתים בצבא.