קבוצת עיתונאים מהמגזר הערבי, הודיעה אמש כי חבריה יצאו באופן מחאתי מכלל הקבוצות של דוברות המשטרה, בשפות העברית והערבית. זאת, לאחר אירועי הלילה הקודם בטמרה, במסגרתם, בשל ירי של כוחות המשטרה, נהרג תושב המקום אחמד חג'אז. כתב "חדשות 12" פוראת נסאר אמר הבוקר (רביעי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM כי הוא לא מרגיש בטוח לסקר אירועים ביישובי המגזר הערבי וטען כי הוא סבור ש"הציבור היהודי צריך להשתתף בהפגנות האלה, במאבק הצודק הזה של ערביי ישראל להוציא את הנשק הבלתי חוקי מהיישובים".

כמה הקטע הזה היה מתוכנן? יצא מהלב?
"אין דיווח שאני עושה שהוא מתוכנן, אין".

מה עומד מאחורי הדברים?
"אני בן אדם, אני מכיר את משפחתו של אחמד חג'אזי, את אחיו ג'אבר שהתראיין לכולם. כשזה קורה אצל החברים שלך אתה אומר – זה קרוב לכולם, לכל בית".

מה שהיה בולט בדיווח שלך או במונולוג שלך אתמול זה שאתה אומר 'תבינו הצופים היהודים, המגזר הערבי זה לא האנשים שירו שם ועסקו בחילופי האש מול המשטרה, הציבור ברובו זה אחמד חג'אזי?
"אני עושה המון כעיתונאי וכאדם וזה מה שחינכו אותי  ההורים שלי. חינכו אותי לאהבת אדם, הכלה, והרבה משפחות ערביות ככה מחנכות את הילדים שלהן. לא משנה מאיזה דת או רקע אתה מגיע. על כן מה שאני באמת עושה כעיתונאי זה להתמקד בעניין הפשיעה והאלימות הגואה. בתחילת דרכי כעיתונאי לא היה ממש עיסוק בפשיעה ובאלימות כי זה לא היה מורגש, לא הייתי רואה את זה ביום-יום וכאן אני רוצה לתת מענה לכל מי שמאשים ואומר שזה מנטליות ותרבות, אם זה ככה אז גם אני הייתי אלים, המשפחה שלי וכל מי שסובב אותי היה אלים ומשתמש בנשק על מנת ליישב סכסוכים, לא משנה על איזה רקע. אז להאשים ולהגיד זה התרבות? לא. זה לא יישאר בגבולות של הכפרים והגטאות של ערביי ישראל, מישהו צריך להתעורר וגם הציבור היהודי צריך להשתתף בהפגנות האלה, במאבק הצודק הזה של ערביי ישראל להוציא את הנשק הבלתי חוקי מהיישובים".

מי נכשל פה?
"כולנו. כולל אותי. אני פניתי אתמול לרדיו בערבית ואמרתי 'אם אני כעיתונאי לא הצלחתי להביא את הסיפור למרקע במשך 13 שנה אז אני מוכן לקחת אחריות. כל אחד כולל חברי כנסת, ראשי מועצות, ראש ממשלה, מפקד מחוז, השר לביטחון פנים, כל אחד שאחראי על ביטחונו של ציבור אמון ואמור באמת לעשות על מנת שהציבור הזה ירגיש בטוח. אנחנו לא מרגישים בטוחים ואני מדבר לא כעיתונאי אלא כמי שנולד בטורעאן, אחד הכפרים השקטים שמדינת ישראל ידעה, בשנים האחרונות זה הפך לשדה קרב. רחובות הכפר הפכו לשדה קרב. שני צעירים קיפחו את חייהם. אני כעיתונאי לא יכול לדווח על מה שקורה בטורעאן כי זה קרוב לבית, בכל סיטואציה תהיה קרוב לאחת המשפחות ואתה לא יכול לדווח".

כי יפגעו בך?
"גם, ואני לא חושש להגיד את זה".

אבסורד.
"זה אבסורד גדול, אני אומר את זה מחוויה שחוויתי. אחרי מאמר שכתבתי נגד האלימות והפשיעה, התחלתי לקבל רמזים ואיומים".

לו חס וחלילה קורה משהו בטורעאן, אתה אומר- אני לא יכול לטפל בזה כי עלולים לפגוע בי?
"קודם כל לרוב זה לא רק עניין של יפגעו בי אלא עניין של אובייקטיביות. אתה לא יכול להיות אובייקטיבי כשנולדת בשכונה שיש בה בלאגן ולדווח עליה. כולם מכירים את כולם. מה שלא נותן לי לדווח על טורעאן זו בעיקר הסיבה שאני לא אהיה אובייקטיבי אבל יש כל מיני דברים שמשפיעים על ההתנהלות והסיקור שלך. זה לא בא לידי ביטוי בסיקור שלי בדברים אחרים אבל ספציפית בכפר שלי איפה שנולדתי אתה לא יכול. אתה מכיר את כולם. כל דיווח יכול להיתפס כמוטה וכתקיפת צד אחד. אין סיכוי שתצליח להיות מאוזן".

מפקד המחוז אמר - מי שמכוון אקדח לשוטר דינו מוות?
"אני מכיר אותו טוב מאוד. כשהמפכ"ל החדש יעקב שבתאי קיבל את התפקיד באופן רשמי מפקד המחוז ביצע כל מיני חילופי דרגות ומינה כל מיני מפקדים חדשים. מפקד המחוז נשאר במקום, השאלה למה הוא היחידי שנשאר". 

היה צריך ללכת הביתה?
"אני לא יודע מה המניע או מה עמד מאחורי ההחלטה להשאיר אותו, האם בגלל שהתחיל במאבק עיקש, להגדרתו - 'אני רוצה לייבש את הביצה', קרי אני רוצה לתפוס כלי נשק וכל מי שסוחר בנשק, או שבאמת המפכ"ל רואה שהוא עושה את העבודה. אני כעיתונאי שמסקר הרבה שנים רואה שיש התקדמות מבחינת המשטרה, אבל זה עדיין לא מספיק".

אתם באים בטענות למשטרה שלא עושה מספיק אבל כשהשוטרים במארב, מסכנים את החיים שלהם והאירוע יוצא משליטה כי יש סכנת חיים וחתירה למגע של השוטרים מול העבריינים - אתם באים בתלונות.
"הם לא יכולים לבוא בטענות כלפי עיתונאים ולהגיד שרק תוקפים ואומרים שהמשטרה לא עושה. לא, אני איש מקצוע, אני בא ונותן. אנחנו אספנו 800 כלי נשק במהלך 2020 - מתי שאומרים אני מפרסם. אני מסקר ומראה את הנשקים בדיווחים שלי".

היו מאות או אלפים שהשתתפו בהלוויה. במה זה שונה מהלוויות שסיקרנו בשבוע שעבר בירושלים ויצא הקצף של הציבור נגדם?
"מה ששונה הוא שמדובר במאבק עיקש של הציבור הערבי שנמאס לו ממגפה שהורגת אותו ורוצחת אותו ביום-יום. נראה לי שבשנים האחרונות אנשים שילמו בחייהם מהמגפה של הרצח והפשיעה יותר מאשר מהקורונה. לעבור על החוק - צריך לשאול איך משטרת ישראל נתנה לזה לקרות, זה קרה בהשגחתה ובידיעתה של משטרת ישראל. יכול להיות שהם יגידו שלא רצו שיהיה מרחץ דמים, כמו שטענו בירושלים. זה היה יכול לקרות, כן, אני חושב שכן. כל מי שתשאלו מאותם רבבות אנשים שהגיעו לאותה הלוויה, לא היה מעניין אותם קורונה, מבחינתם שיחלו ויקבלו את הקורונה כי נמאס להם. יורים לעבר הבתים שלהם. אתמול נרצח בעיר התיירות נצרת בחור ועד היום לא יודעים מה הסיבה. במשטרה לא יודעים להגיד מה הרקע ואם זה קשור לעולם הפלילי. אדם שאין לו שום קשר לעולם הפלילי.

אתמול כאשר היה עימות בטמרה בין השוטרים והמפגינים בעיר, נורתה אישה. עדיין שומעים את הירי בכל מקום, זה כבר שני עשורים וזה מתחזק כל הזמן. קורונה אנשים קיבלו רק שנה שעברה. אני לא ממעיט חס וחלילה במה שקורה, אני הראשון שקורא לציבור הערבי ללכת להתחסן ולשמור. במקרה הזה אתה לא יכול להגיד להם אל תתאבלו על צעיר שרצה לסיים את לימודיו בסיעוד תוך שנה וחצי. מדובר במחונן, מדובר באדם שעבד ביום ולמד בלילה על מנת להצליח וזה לוקח אותי שוב לדיווח אתמול. זה לא בא סתם, זה לא בא בתכנון, זה בא מהלב כי אתה רואה מה קורה. אתה רואה שיש זעקה. הציבור היהודי חייב להיות שם, כי בסופו של יום הנשק הזה יגיע לכל מקום. רובי ה-M16 שתפסו אתמול, המשטרה עשתה יפה שתפסה שני כלים שאולי אם לא היו תופסים אותם היו הורגים עוד אנשים".

טועה מי שחושב שזה לא יגיע לתל אביב, רמת גן, גבעתיים?
"זה הגיע לכביש 6 יותר מפעם אחת".

ההלוויה הפכה להפגנה גדולה?
"הפגנת ענק".