מכת תנים בצפון: מוטי אייזנר, תושב קיבוץ לוחמי הגטאות שננשך על ידי תן ביום שני התארח הבוקר (רביעי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וסיפר על האירוע המלחיץ. זאת, ברקע מקרים נוספים של נשיכות תנים בצפון הארץ. ד"ר חיים ברגר, אקולוג בעלי חיים, התארח גם הוא בתוכנית והסביר על הסכנות הטמונות בהידבקות בכלבת.

מה מפחיד בחיה הזאת?
ד"ר ברגר: "עקרונית הכלבת היא מחלה בעיתית. אנחנו בארץ כל הזמן שומרים אותה על אש חלשה. היא הייתה נפוצה בשנות ה-50 ואז באמת היו הרבה מקרים. הצלחנו פחות או יותר לשלוט בה באמצעות הרבה אמצעים".

אם אתה מותקף על ידי שועל, תן או כלב שיכולים להיות נגועים בכלבת, החיסון עוזר.
ד"ר ברגר: "החיסון לכלבת הוא בטוח וטוב, אנחנו משתמשים בו הרבה מאוד שנים, מעל ל-100 שנה".

חשוב, אם אתה מותקף לרוץ למיון?
ד"ר ברגר: "חשוב שכל חיה, במיוחד באזור כזה שהוא נגוע - תקבל טיפול".

למה זה קורה עכשיו?
ד"ר ברגר: "הם כנראה בצפיפות גדולה, זה היה בנהריה אז סמוך לאזור הגבול שהרבה פעמים גולשים ממנו חיות נגועות, מהצד השני, מלבנון. אנחנו מטפלים בשנים האחרונות, מחסנים את חיות הבר לכלבת, פותח תרכיב כזה שניתן לפזר אותו כפיתיון שהטורף אוכל ואז הוא מתחסן נגד כלבת".

למה הם תוקפים?
ד"ר ברגר: "הווירוס של הכלבת מאוד מעניין. הוא פועל בצורה כזאת שכאשר הוא מגיע למוח הוא משבש את ההתנהגות הטבעית של בעל החיים והוא מאבד את החשש הרגיל שיש לו מבני אדם".

העובדה שהם תוקפים מחזקת את הסיכוי שהם נגועים בכלבת?
ד"ר ברגר: "נכון. אם הוא ניגש ונושך בלי שום סיבה נראית לעין כמו שראינו בסרטונים, זו בעצם הפעולה של הווירוס. היא משבשת לו את המוח וגורמת לו לנשוך כי בעזרת הנשיכה הווירוס מפיץ את עצמו".

מוטי אייזנר, תושב הצפון שננשך על ידי תן. מה שלומך?
אייזנר: "טוב, תודה".

מתי זה קרה?
אייזנר: "ביום שני".

איך זה קרה?
אייזנר: "הלכתי בדרך לכיוון הקיבוץ והוא בא מולי בצד השני של הדרך. הוא לא תקף אותי, לא רץ אליי, הוא הלך בשקט, רק רצה לחתור לכיוון שלי. הלך לאט, נתן לי ביס והמשיך הלאה בדרך".

כמה זמן זה נמשך? שניות עד שעזב אותך.
אייזנר: "כן.".

המתין לך?
אייזנר: "לא, הוא בא מהשדה, הוא לא המתין".

כמה זו תופעה נפוצה אצלכם בקיבוץ?
אייזנר: "בקיבוץ לוחמי הגטאות זה נדיר".

מיד הלכת להתחסן?
אייזנר: "כן. נותנים את זה בשלוש נקודות". 

יש הנחיות חדשות? הוראות לתושבים בעקבות האירוע שלך?
אייזנר: "זו בעיה בכל האזור". 

ד"ר ברגר, מילה על החיה תן.
"תן זה טורף משני שבדרך כלל חושש מאנשים ולא אמור להתקרב אלינו. הם יותר ויותר נכנסים ליישובים, אני מניח שהיו תנים בקיבוץ שהיו מסתובבים כפי שיש בהרבה מקומות, למשל בפארק הירקון. חשוב מאוד לא לספק להם מזון בהאכלה ישירה או מפחי הזבל הפתוחים. זה פוגע בנו ובחיות, חשוב שהרשויות יטפלו בדבר הזה. צריך  להקדים תרופה למכה שתפחית את כמות הטורפים ולהיות רגישים לזה שגם בעלי חיים אחרים ננשכו, זה יכול לעבור לעוד בעלי חיים. בכל מקרה של נשיכה על ידי כל חיה, לאו דווקא תנים, צריך מיד לפנות לעזרה".