מותו של אחמד חג'אזי מירי בין שוטרים ועבריינים בטמרה הצית עימותים חריפים. אתמול השתתפו בהלווייתו של חג'אזי רבבות, בניגוד להנחיות, שמחו על אוזלת ידה של המשטרה בטיפול באלימות הגואה במגזר הערבי. המשטרה נמנעה שעות ארוכות מעימות ישיר עם המשתתפים, אך לבסוף עשו כוחות המשטרה שימוש ברימוני הלם על מנת לפזר את המוחים. עו"ד נדאל עותמאן, סגן ראש העיר טמרה, התארח היום (רביעי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM ומתח ביקורת חריפה על הממשלה, המשטרה והשב"כ.

מה שלומך?
"שלומי לא טוב. שלומנו לא טוב. אנחנו במצב לא קל. אווירה לא קלה בעיר טמרה ובכל החברה הערבית, אווירה קשה".

במשטרה מנסים לטפל בפשיעה. איך אתם מתייחסים אליה אחרי האירוע שלא הצליח כל כך אבל מעיד על מוטיבציה משטרתית לעצור את משפחות הפשע.
"נמשיך לדרוש את הפעולה של המשטרה. זה תפקידה, להגן על האזרחים ועל התושבים, לסכל פעולות של פגיעה באנשים, לתפוס את הנשק ולעצור את הפעילות של כנופיות הפשע. אבל גם בפעולה שהיא בתוך שכונה ממש צפופה, באים לסכל אירוע, ואז יש שני נפגעים חפים מפשע. 50% מהקורבנות באותו אירוע חפים מפשע. הרי המשטרה מודיעה בתקשורת 'המשטרה ירתה ב-4 חשודים', אחד קיפח את חייו, השני רופא שקיבל קליע ברגל שלו ונמצא בבית החולים, ועוד 1 שנפטר מאותה כנופייה שהגיעה לירות. כן נמשיך לדרוש ונברך על פעולה שהיא מסכלת פעולות טרור, זה פעולות טרור בתוך החברה הערבית".

גם בצבא לפעמים יש מצבים בהם נפגעים משני הצדדים, דורשים תחקיר אבל מבינים שהכוונה טובה ויש מחיר.
"אתה שואל למה הזעם? אנחנו בתוצאה של 100 הרוגים בכל שנה לפחות. שהמשטרה תמשיך לעבוד ותעשה את שלה באופן יותר מקצועי, מושקע, שמסכל את אותן כנופיות לפני שמגיעים לירות באנשים, שאוספים את הנשק הבלתי חוקי שנמצא בידיים של כנופיות הפשע. השר לביטחון פנים לשעבר גלעד ארדן אמר ב-2016 כי 90% מהנשק שמגיע לידיים של כנופיות פשע בחברה הערבית מגיע מצה"ל, לא אני אמרתי את זה".

גונבים אותו.
"עבריינים שגונבים אותו במחדל וברשלנות של המדינה, של הממשלה ושל המשרד לביטחון פנים".

יש תחושה של פחד לצאת לרחוב? יש לך ילדים?
"יש לי תאומות, אני גם מפחד. אני סגן ראש עיר שפועל באופן יומי בסוגיות שונות. אין לי את הפריווילגיה שלא לעשות פעולה ולא לצאת, גם כשאני מפחד אני אמשיך לעשות את הדברים כי אין לנו אפשרות אחרת. אנחנו לא סומכים על המערכות שאמורות להגן עלינו גם כשאנחנו מבקשים ודורשים את זה באופי יומי. פתחו תחנת משטרה, אומרים שיש עשרות שוטרים. יש ניידת או שתיים שמסתובבת בעיר במסגרת הלילות, אין הרתעה. אותן כנופיות לא מורתעות מאותם שוטרים שגם עוזבים את הבתים שלהם".

קריאה להשתמש ביכולות המודיעיניות של השב"כ כדי לפצח את משפחות הפשע במגזר. תומך בזה?
"אני לא תומך בפעולות של השב"כ בחברה הערבית, אבל יותר חמור מזה – השב"כ לא ידע שזה קורה בחברה הערבית? אתה חושב שכל מה שקרה עד היום בהברחת אותם מאות אלפי כלי הנשק? מדברם על 400 אלף כלי נשק בחברה הערבית. השב"כ לא ידע על זה? אז הוא שתק?  השב"כ שיתף פעולה במהלך שנים בחוסר מעש מצדו".

זה לא פייר מה שאתה אומר. אנחנו יודעים, ואני לא משווה כי אתם אזרחים ישראליים, אבל בחיזבאללה הולכים וצוברים רקטות ועדיין לאף אחד לא היה אומץ להחליט שזה שווה מלחמה. להיכנס לחברה הערבית, לקחת 400 אלף כלי נשק זה מלחמה, יהיו עשרות הרוגים ואתה יודע את זה.
"אני מחזיר אותנו לציטוט מהחלטה בתוך המערכת הצבאית לגבי קצין שהוברחו עשרות כלי נשק מהבסיס שלו והוא הורד בדרגה. זה מגוחך. הנשק מגיע מבסיסים של צה"ל, אתה שואל אם אני סומך על השב"כ? אני לא סומך על השב"כ שאטם את אוזניו ואני חושב שהוא שמע וידע וראה ובכל זאת אפשר כניסת כלי נשק לחברה הערבית".

למה במגזר היהודי יש פחות פשע ואלימות?
"למה יש פחות פשע ברשות הפלסטינית?".

יש פחות פשע שם?
"כמובן, יש מספרים של החוקרים. יש הרבה פחות פשע בתוך החברה הפלסטינית ברשות כי יש אכיפה. אין כאן אכיפה בחברה הערבית בכל הקשור להברחת נשק והגעתו לידיים של כנופיות פשע".

שורפים רמזורים ומפרים את החוק.
"אנחנו היום במצב של תוצאה של רשלנות בת עשרות שנים, אי אכיפה שהביאה ל-400 אלף כלי נשק לפי נתוני המשטרה".

אין לך מה להגיד על ההתפרעויות אתמול?
"אני שואל שאלה, כבן החברה היהודית, כעיתונאי, אתה לא מפחד שאותם שכירי חרב שמקבלים את הכסף על מנת לירות באנשים - עוד מעט תבוא מדינה זרה ותשלם להם יותר כסף ויפנו את הנשק הזה כלפי החברה היהודית?".

זאת התשובה שלך? זה בניגוד להנחיות.
"100 אנשים נהרגו כתוצאה מאלימות ופשיעה בחברה הערבית. הבריאות היא דבר חשוב אבל אנשים נהרגים ברחובות, בשכונות".

ומה לגבי האלימות שהייתה?
"זה נוער וצעירים כועסים שמה שעשו לא מקובל, אבל הייתי שם וניסיתי למנוע את זה. אני לא אתקוטט עם נערים וצעירים כועסים כשהם באים להביע את הכעס שלהם בצורה לא נכונה, אבל זה קרה בכל מיני מקומות בארץ בשכונות ובערים שלכם ועדיין הטיפול בזה היה אחרת".

מה הקריאה שלך למשטרה?
"לממשלה, שיפסיקו לדבר ושיתנו יותר אמצעים ומשאבים למשטרה שתוכל להכין את עצמה לסכל אירועי ירי ומקרי פשע לפני שהם קורים. למשטרה, תתייחסו אלינו יותר ברצינות ותיכנסו לפעול באופן יותר מחושב שלא להגיע לאירוע ירי עם 3-2 שוטרים. זה מגוחך. למשרד לביטחון פנים, אתה צריך לתעדף, השר אמיר אוחנה ומי שעומד שם, יותר משאבים. תחשבו על זה, זה טמטום, תוצאה של מחדלים, של אנשים שהיום נמצאים בעמדות קבלת החלטות במדינה שהרשלנות שלהם הביאה למאות אלפי כלי נשק לחברה הערבית וגם במחדל של השב"כ וכוחות הביטחון. אני מפנה אצבע מאשימה כלפי המדינה והממשלה בזה שהיו שותפים למצב שאנחנו נמצאים בו היום, ולנו יש אחריות שהיינו מספיק מטומטמים על מנת ליפול לידיים שלהם".