שנת הקורונה פגעה ברבים - בריאותית וכלכלית - אבל ישנם גם כאלה שהרוויחו מהמשבר. "יש לנו גל של מבקרים ומטיילים מאז תום הסגר השלישי", מספר יהודה פרידמן, הבעלים של יקב מואה במושב צופר שבערבה התיכונה. "אם קצב הגידול הנוכחי של מכירות היינות יימשך – כבר לא אצטרך להמשיך לגדל פלפלים".

"אנשים לא יכולים לטוס לחו"ל ואחרי הסגר רבים רוצים לטייל בארץ. הגענו למצב שלא יכולנו להיענות לכל ההזמנות להגיע בשבת לסיור ולארוחת בוקר", מוסיף מוטי אלעזרי מ"גן ירק" בצופר, שאשתו רונית מנהלת במקום סיורים וחוגי חקלאות. במועצה האזורית ערבה תיכונה פועלים למנף את חלון ההזדמנויות שמשבר הקורונה יצר, ואלפים הגיעו בשני סופי השבוע האחרונים לפסטיבל "מהחממה לצלחת". הפסטיבל, שיהפוך למסורת שנתית קבועה, כלל סיורים חקלאיים, קטיף עצמי של ירקות וסדנאות עם חקלאים ושפים בלב החממות ואף בשטח. אתמול התקיים שוק איכרים במרכז המבקרים ויידור בחצבה, שבו חקלאים מהאזור מכרו את תוצרתם.

פסטיבל מהחממה לצלחת (צילום: מתוך דף הפייסבוק: תיירות בערבה)
פסטיבל מהחממה לצלחת (צילום: מתוך דף הפייסבוק: תיירות בערבה)


"מטיילים מחפשים ערך מוסף, והאירוח הכפרי, בשילוב הקולינריה, הסיורים החקלאיים, הטיולים המדבריים והאטרקציות" - יוצרים תיירות ייחודית", סיפר השף יריב איתני, הבעלים של "המעדנייה Route 90" בכניסה לצוקים, שארגן בחממת "בין השיטין" בחצבה סדנת עישון בשר בתוספת ירקות מתובלים מהערבה. חידוש התיירות הפנים־ארצית הביא לתפוסה כמעט מלאה של חדרי האירוח ולפריחת האטרקציות המדבריות. בני הזוג לוריא מעין יהב פיתחו מסלולי טיולים במדבר על גבי ריינג'רים, כאשר שני אופנוענים צעירים מובילים ומדריכים בין הסלעים. "רואים ביקוש גובר לאטרקציות המדבריות, שהופכות לטרנד", הם מדווחים.

"המשבר בענף החקלאות ושנת הקורונה גרמו לאנשים רבים להמציא את עצמם מחדש", מספר אלעד סקר, שבעבר פיקד בהתנדבות על יחידת החילוץ ערבה, וביחד עם אשתו טל פיתחו מסלולים ייחודיים לטיולים, סדנאות והרצאות במסגרת המיזם "טיול במדבר". יונתן נריסטה, מנהל מרכז המבקרים ויידור, מבטיח כי יקומו באזור מתחמי מלונאות ואטרקטציות ומסכם: "הקורונה האיצה את גילוי הערבה".