אחרי סבב הפגישות הראשוני שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי גוש הימין, בליכוד מעריכים כי בתקופה הקרובה לא תירשם התקדמות משמעותית במגעים להרכבת הקואליציה. בשלב זה מאמצי נתניהו ושליחיו לחלץ מבנט הבטחה שלא ילך עם גוש השינוי בשום מצב מעלים חרס.

הנשיא ריבלין מטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. צילום: ערוץ כנסת

גורם בכיר בליכוד אמר בשיחה עם "מעריב" כי "המצב בהחלט מורכב והפתרון להשגת 61 מנדטים לא נראה לעין. אם וכאשר הפתרונות יימצאו ונתקדם בדרך כזו או אחרת, זה יכול לקרות רק לקראת סיום תקופת המנדט. באופן טבעי רק אז הצדדים יהיו יותר מוכנים לפשרות ולמציאת פתרונות לבעיות. כעת לא הזמן".

עם זאת, בליכוד החליטו להפעיל לחץ על יו"ר מפלגת ימינה נפתלי בנט: אחרי פגישתו עם נתניהו במעון ראש הממשלה בשבוע שעבר, העבירו גורמים במפלגה מסר שלפיו "בנט סגור עם לפיד ורק מחכה שהמנדט יעבור ליו"ר יש עתיד". בזה מנסים בליכוד לחלץ מבנט הבטחה שלא ילך עם אף אחד פרט לנתניהו, גם במחיר של בחירות חמישיות. 

גורם בליכוד מבהיר בעניין זה: "האמירה הזאת, לו הייתה נאמרת על ידי בנט, הייתה מלחיצה את גדעון סער, שלא מעוניין במערכת בחירות נוספת. אולי סער היה אז שוקל הצעות להצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו בתמורה לחקיקת חוק שיגביל את תקופת הכהונה של ראש ממשלה בישראל".

בימינה מציינים כי "בנט הבהיר לנתניהו במהלך השיחה ביניהם כי כל עוד המנדט נמצא בידיו, הוא ומפלגתו הולכים איתו באופן מלא ומשקיעים את כל מאמציהם בהקמת ממשלת ימין - בלי משחקים ובלי הליכים מקבילים".

עם זאת, בנט לא מוכן להתחייב כי לא ינהל מו"מ עם גוש השינוי במקרה שנתניהו לא יצליח במשימתו ויחזיר את המנדט לנשיא. במקרה כזה, כך מעריכים בימין, ינסו לפיד, בנט וסער לגבש את הרוב הנדרש ולמנוע מערכת בחירות נוספת. 

באשר לרעיון שמתגלגל כעת בקרב חברי הליכוד, שלפיו ניתן להציע לסער לקדם את חוק הגבלת הקדנציה של ראש ממשלה כתנאי לתמיכת מפלגתו תקווה חדשה בממשלה בראשות נתניהו, נכון לעכשיו הרעיון לא קיבל תמיכה רשמית בסביבת נתניהו. הוא גם לא מקודם רשמית אלא עולה בשיחות פרטיות שחברי מרכז הליכוד מנהלים עם סער. לדברי כמה מהם, סער ענה להם כי הוא אינו מאמין שנתניהו יסכים לחוק שכזה ולכן הנושא כולו אינו רלוונטי.

ובינתיים ממשיך יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמהרגע הראשון העלה את התנאי שלו לתמיכה בממשלה בראשות נתניהו באי־הישענות בשום קונסטלציה על מפלגה ערבית, לסרב לשנות את עמדתו ולו במעט. בליכוד העלו פתרונות יצירתיים אפשריים לשחרור הפלונטר.

בין היתר דובר על ניסיון ללחוץ על מנסור עבאס שיישא נאום ובו יבהיר את יחסו למדינת ישראל, וכן פנייה לרבני הציונות הדתית כדי שישכנעו את סמוטריץ' לרכך את עמדתו מתוך אחראיות לאומית. בציונות הדתית הבהירו עם זאת כי "שום לחץ לא יעזור והעמדה העקרונית והערכית לא תשונה - אי אפשר להקים ממשלת ימין בשיתוף פעולה עם אנטי־ציונים תומכי טרור".

בסביבת סמוטריץ' אומרים כי פרט לנוסחה שבה תוקם ממשלה בראשות נתניהו כאשר מפלגת רע"ם של עבאס תומכת בה מבחוץ, קיימים פתרונות נוספים שכלל לא קשורים לתמיכה של המפלגות הערביות ובהם צריך להתמקד.

אמש הודיע נתניהו כי הוא בחר בח"כ מיקי זוהר כראש הוועדת המסדרת, והוא גם ינהל את המו"מ עם המפלגות עם ח"כ דוד ביטן. נוסף לכך, ביטן מחליף את ח"כ זאב אלקין בתפקיד יו"ר לשכת הליכוד.