ניצב בדימוס אריה עמית, מפקד מחוז ירושלים לשעבר, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס להוראת מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, להסיר את המחסומים בשער שכם ולבחון מקרוב האם הסרת המחסומים תוביל לשינוי בהתנהגות המוסלמים במקום: "אני חושב, אין לי ראיה, אבל אני מאמין שהמפכ"ל קיבל צעקות מלמעלה, מראש הממשלה או מהשר, נבהל ונתן את ההוראה להוריד את המחסומים".

"מפקד המחוז קיבל החלטה שלא הבנתי אותה מלכתחילה, מה הצורך בסגירת המקום? צריך לזכור שבשלוש-ארבע שנים האחרונות שער שכם הפך להיות לסמל של מיני אינתיפאדה של הדור החדש הצעיר הפלסטיני שהוא קיצוני ומאוד שונא את מדינת ישראל וזה היה מן תקיעת אצבע בעין מיותרת", המשיך עמית. 

הוא הוסיף כי "צריך להביא בחשבון שברמדאן בירושלים מאז ומתמיד היו מהומות, מתחיל הרמדאן מתחיל הבלגאן יש לא מעט שנים בהן היו פיגועים כאלו ואחרים, זה חודש מאוד קשה, כל החלטה שמקבלים בחודש הזה היא סופר רגישה וצריך להביא את הכול בחשבון".

כשנשאל מדוע מפקד מחוז מרכז לא יתייעץ עם הדרגים הגבוהים יותר, השיב עמית: "בימים נורמליים, כל מה שקשור לירושלים, בעיקר החלטות רגישות, מגיע אפילו לשולחנו של רה"מ, אבל כשאנחנו מדברים על ראש ממשלה שחבט במשטרה ויצר ממילא מצב שאת הרמדאן הזה המשטרה במזרח ירושלים התחילה חלשה משום שכאשר אתה חובט וחובט הרמה של ההרתעה הולכת ונשחקת".

"אני מניח שההחלטות הן מבצעיות נטו ושהדרג הפוליטי לא מתערב בהן ואומר 'שישברו את הראש'", אמר. לדבריו, ההחלטה של נתניהו לפתוח את המחסומי נבעה מחוסר ברירה: "הוא מאוד נבהל ממה שקורה, לדעתי הוא מקבל איומים, הצבא מפחיד אותו כי הצבא מפחד להיכנס למבצע בעזה. כולם אומרים זה רק בגלל ירושלים, אני לא משוכנע במאה אחוז שהסיבה המרכזית בגללה הדרום מתחמם זה ירושלים".

הוא הסביר כי "ירושלים עצמה היא מקום מאוד רגיש. מפקד מחוז מרכז הוא בסך הכול מפקד צעיר וזה המבחן הראשון שלו, זו פעם ראשונה שאני זוכר שנתנו לתת ניצב שעוד לא עשה תפקיד ניצב ישר פיקוד על המחוז הכי קשה והכי מסובך במשטרת ישראל ובמדינת ישראל אז יש בעיה".

אריה עמית (צילום: פלאש 90)
אריה עמית (צילום: פלאש 90)

עוד אמר עמית: "אני חושב שכול ההתנהלות פה הייתה התנהלות שלומיאלית בצורה בלתי רגילה, ההתקפות של הימין על זה שעכשיו זה יעלה בדם זה קשקוש. זה נכון שזה ניצחון בנקודות אבל זה עוד יותר יחליש את כוחה של המשטרה במזרח ירושלים בפרט ובכלל".

הוא הוסיף כי לדעתו, ההתנהלות בירושלים תוביל לאלימות כלפי שוטרים: "זה הפעם השנייה שהמשטרה בפיקוד הדרג הפוליטי נכנעת ומשנה החלטה מבצעית, פעם ראשונה זה היה המגנומטרים בהר הבית, עכשיו הסיפור הזה, אנחנו נראים פשוט עלובים".

"הזלזול של הצעירים המוסלמים במשטרה הולך וגובר, הם לא רואים את השוטרים ממטר, לא מפחדים ממעצרים ולא מהכלים שמשתמשים נגדם", סיכם עמית, "עכשיו זה יעלה מדרגה אבל זה לא מה שיגרום לאסון גדול".