מעט לפני השעה 01:00 החלו לזרום דיווחים על נפגעים רבים בהילולה במירון. מהר מאוד כבר ניתן היה לקבוע – מדובר באירוע רב נפגעים קשה ביותר עם עשרות הרוגים ויותר מ-100 פצועים, ביניהם עשרות במצב אנוש. עדויות הפצועים ואנשי ההצלה שופכות אור על אחת הטרגדיות הקשות שידעה מדינת ישראל.

אחד הפצועים, שפונה לבית החולים, סיפר על שאירע באותם רגעים קשים: "עברנו במעבר של מדרגות משהו כמו 4 מטר על 15 מטר, מקום שאמור להכיל משהו כמו 50 אנשים לכל היותר והיו שם יותר מ-500. השורה הראשונה פשוט נפלה, ולמעלה לא ראו שהיא נפלה והמשיכו לדחוף, שורה לשורה, וזה הזכיר מראות... לא פשוט".

"אבל", הוא מעיד, "היה שם צוות הצלה מדהים, הייתה השגחה והמון טרגדיות. אני עצמי נחלצתי בזכות שני אנשים מדהימים, שכבנו שלושה, ממש מעלינו, כל פלג הגוף התחתון היה מעוך, ופשוט דאגנו להשאיר את דרכי הנשימה פתוחות וככה ניצלנו, לצערי אחרים לא. הבעיה הייתה שזה היה משקל עצום, ואנשים ניסו להוריד, אבל כוחות ההצלה פשוט עשו עבודה מצילת חיים. יכלנו לגמור את הערב הזה עם אסון גדול יותר, כשתבינו, כל הזמן נפלו אנשים, שוכבים ועוד נופלים, כי למעלה לא מבינים מה קורה למטה".

"לא. היה שם אירוע עצוב, טראגי, שמספיק שהשורה הראשונה לא הייתה נופלת אז אולי הכל היה נמנע. התחילה דחיפה, התחלנו לאבד שיווי משקל ופשוט היה כוח שאי אפשר לעצור אותו. 100 אנשים נופלים, זה למעלה מטון. אני בסדר ברוך ה', קצת תשישות והלם, הלכתי בערך 10 ק"מ ברגל לא הבנתי איפה אני נמצא, בעיקר עצב, הייתה שם השגחה קבועה, הייתה הצלה, הייתה הירתמות, חששתי לחיי, אבל כפי שאמרתי, ניצלנו", אמר הפצוע.

פינוי הרוג בהר מירון (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

אדם אחר שנפצע באירוע סיפר בראיון לחדשות 13: "הרחבה הייתה מלאה, יצאתי לאחר שהתחילה ההדלקה. הרגשתי התעלות גדולה וכשהתחילו הניגונים השמחים יצאתי. היה לחץ גדול ועוד אנשים רצו לצאת, ובירידה מהרחבה שמאלה היה מדרון ממתכת, לא מספיק רחב. יצאנו הרבה אנשים ופתאום צעקו שמישהו נפל, ומיד כולנו נפלנו אחד על השני. אני נפלתי קדימה לקראת סוף המדרון, והרגשתי 'קנאק' ברגליים, שמשהו נשבר, ופחדתי שיש לי דימום".

פארמדיק מד"א עמרי הוכמן, שהיה מהראשונים להגיע לטפל בנפגעים, סיפר: "הגענו למקום כשהייתה המולה גדולה ועשרות אנשים רצו לכיוון שלנו, הם צעקו לנו לאן להגיע וסיפרו שיש עשרות אנשים שנפצעו. המראות היו קשים מאוד, עשרות פצועים שכבו סמוך לטריבונה ועל המדרון ועשרות נוספים התהלכו כשהם סובלים מפציעות שונות".

"הכוחות הגדולים של ההר התחילו בטיפול רפואי ובביצוע פעולות החייאה, ובעזרת אלונקות חילצנו את הפצועים למרפאות מד"א על ההר, ומשם המשכנו את הטיפול באמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ומסוקים לבתי החולים בצפון הארץ ובירושלים", סיפר הוכמן.