גל האלימות הקשה בין יהודים לערבים נמשך היום (חמישי), עם עשרות אירועי אלימות שפרצו ברחבי הארץ. בעכו אזרח יהודי נפצע באורח אנוש לאחר שמספר מפגינים ערבים תקפו אותו במקלות ואבנים, בבת ים צעיר ערבי נשלף מתוך רכבו על ידי עשרות צעירים יהודים והוכה נמרצות. 

בכפר קאסם, כמה עשרות מתפרעים הבעירו צמיגים, השליכו אבנים, התעמתו עם שוטרים והציתו שתי ניידות משטרה.  השוטרים מנסים להשיב את הסדר למקום. בעכו הוצתו מספר סירות ואכסניה בבעלות של ערבים בעיר העתיקה.

המשטרה עצרה 374 חשודים בהתפרעויות ברחבי הארץ, במהלכן נפצעו 36 שוטרים באורח קל. באום אל פחם נרשם אירוע חריג בו שוטר מג"ב נורה ונפצע בינוני. כמו כן, רכבת ישראל הודיעה כי תנועת הרכבות לנהריה הופסקה עקב נזק שנגרם לתחנת עכו במהלך הפרות הסדר.

בעקבות האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון פנים, מפכ״ל המשטרה, ראש המל״ל והיועמ״ש בקריה בתל אביב. קודם לכן הגיב לאירועים האלימים: "שום דבר לא מצדיק לינץ' של ערבים ביהודים, ושום דבר לא מצדיק לינץ' של יהודים בערבים. אנחנו לא נקבל את זה. זה לא אנחנו האלימות הזאת. אנחנו נחזיר את השלטון ואת המשילות לערי ישראל בכל מקום. בכל הערים, בערים מעורבות, בערים יהודיות, בכל מקום".

נתניהו על גל האלימות: "שום דבר לא מצדיק לינץ'"

לעדכונים שוטפים על המתרחש בלוד לאחר הטלת העוצר הלילי

בירושלים, צעיר ערבי כבן 25 נפצע קשה בקטטה בשוק מחנה יהודה. לפי הדיווחים, הוא נדקר לפי החשד על ידי צעירים יהודים. 

המשטרה הודיעה כי עצרה הלילה 36 חשודים במהלך עימותים בג'סר א-רקא, ואדי ערה וחדרה בגין יידוי אבנים, ירי זיקוקים, הבערת פחים וצמיגים ותקיפת שוטרים. כמו כן, במהלך המהומות, שוטר מג"ב נפצע באורח בינוני ואמבולנס שהוזעק למקום נאלץ שוב על עקבותיו לאחר שהותקף על ידי פורעים בכניסה לעיר. המשטרה הוסיפה כי בהתאם לחומר הראיות שיעלה מחומר החקירה יוחלט האם לקיים הבוקר דיון בעניינם בבקשה להאריך את מעצרם.

בבת ים, נרשם עימות בין שוטרים לבין יהודים באזור הטיילת בבת ים, לאחר שפורסמה קריאה גלויה ברשתות החברתיות ליהודים להגיע לאזור הטיילת, על מנת לצעוד ליפו ושם להתעמת עם תושבים ערבים. ההודעה העלתה את הכוננות של שוטרי מרחב איילון במחוז ת"א, השוטרים זיהו נכונות של עשרות אזרחים לצאת לכיוון יפו וחסמו את דרכם ובמקום מתנהל כעת חיכוך בין היהודים לבין השוטרים.

כמו כן, התרחש בעיר ניסיון לינץ' כאשר צעיר ערבי נשלף על פי החשד מתוך רכבו על ידי עשרות צעירים יהודים בבת ים. הוא הוכה נמרצות תוך קריאות מוות לערבים. לטענת התוקפים הערבי ניסה לדרוס אותם. ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, אמר כי המשטרה פועלת במקום וקרא "לא להשתתף באירועים המבישים". כפי שידוע לעירייה ולמשטרה, ההתארגנות היא של צעירים שאינם תושבי בת ים. המשטרה פתחה בחקירת המקרה.

מהומות אלימות בבת ים (צילום: ללא קרדיט)
מהומות אלימות בבת ים (צילום: ללא קרדיט)

ראש העיר בת ים צביקה ברוט נפצע קל במהלך המהומות בעיר כאשר ניסה להפריד בין קבוצות הפורעים, לאחר שבמקום לא נכח כלל כוח משטרתי. ברוט ושני פקחי עירייה נוספים נפצעו קל בגופם מקסדות ואבנים שהושלכו לעברם ומטופלים כעת במקום.

ביצוע הלינץ' בבת ים (צילום: דניאל אלעזר, חדשות הערב, כאן 11)
ביצוע הלינץ' בבת ים (צילום: דניאל אלעזר, חדשות הערב, כאן 11)

בעכו, כוחות משטרה ולוחמי יס״מ פעלו סמוך לכיכר אגד בעקבות התקהלות של עשרות מפגינים שהחלו ביידוי אבנים מאסיבי לעבר השוטרים. בתוך כך, מספר מפגינים ערבים תקפו אזרח יהודי במקלות ואבנים, כאשר על פי גורמי רפואה האזרח נפצע באורח אנוש וכעת מבצעים בו פעולות החייאה.

בנוסף, כוח משטרה שפעל כנגד מתפרעים סמוך לכיכר חב״ד בעכו הדף את המתפרעים שיידו אבנים לעבר השוטרים. למקום נקלע רכב שהותקף על ידי מס׳ מפגינים ופגע בשוגג באחד ממיידי האבנים. נהג הרכב והאזרח שנפגע מהרכב פונו לקבלת טיפול רפואי. רכבו של האזרח הוצת.

רכבת ישראל עדכנה כי במהלך הפרות הסדר שאירעו באזור תחנת הרכבת בעכו, נפגעו תשתיות וכבלי התקשורת לניהול תנועת הרכבות. לפיכך, ועד לתיקון הנזקים, רכבות באזור הצפון תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת עכו. לציבור הנוסעים תעמיד הרכבת מערך היסעים ללא תשלום בין תחנת נהריה לתחנה עכו.

בטבריה, הפגנת תמיכה של יהודים הפכה לקטטה אלימה שעה שבמקום חלף רכב בו נהג ערבי. לטענת המפגינים היהודים, אותו נהג ניסה לדרוס מפגינים. הנהג הותקף על ידי ההמון היהודי באבנים לעבר הרכב, כוחות המשטרה כרגע במקום. יו"ר הועדה הממונה בעיר, בועז יוסף, מסר: "אני מגנה בתוקף את כל פורעי החוק ואת כל מי שלוקח לידיים את החוק. ביקשתי מהמשטרה לאכוף בנחישות כל מקרה של אלימות".

מעיריית טבריה נמסר לאור האירועים האחרונים בעיר: "אנו מבקשים מכולם להפסיק את נוהג הפגנות המיותר שאינו תורם מאומה. ההפגנות האלה עלולות לגרום לפגיעות מיותרות בנפש ולסכנת חיים ממשית. זה הזמן להרגיע את הרוחות ולסייע ככל האפשר לתושבי הדרום".

יהודים תוקפים ערבי בטבריה. צילום: אנשי הדממה בפייסבוק

באזור השרון פרסמו ראשי הרשויות, יחד עם הפיקוד המשטרתי, מכתב לכלל התושבים תחת הכותרת "קריאת חירום לשמירה על מרקם החיים המשותף. על המכתב חתומים כלל ראשי הרשויות, יהודים וערבים, באזור השרון.

בחיפה, פורעים פגעו בבניינים ושרפו רכבים בשכונת רמת ויז'ניץ בחיפה. כמה משפחות ובהם ילדים פונו לבית חולים בעקבות שאיפת עשן.

כמו כן, המשטרה חוקרת חשד לאירוע דריסת אדם במהלך התפרעות במקום. הנהג נעצר לחקירה. כוח משטרה שפעל כנגד מתפרעים במושבה הגרמנית בחיפה הדף את המתפרעים. למקום נקלע רכב שהותקף על ידי ההמון. נהג הרכב נמלט מהמקום ובמהלך נסיעתו פגע באדם אשר נפצע באורח קל / בינוני. לאחר זמן קצר נעצר נהג הרכב כבן 20 ונלקח לחקירה.

שריפת הרכבים בשכונת רמת ויז'ניץ בחיפה. צילום: ש. קלאר

במכתב, נאמר כי "מדובר באינטרס משותף לכולם לרסן את המשך המחאה, להימנע מהפרת הסדר הציבורי ולמנוע בכל מחיר פגיעה באזרחים, בשוטרים, בתחנות משטרה או סמלי שלטון ורכוש ציבורי. אנו מצפים מההנהגה הציבורית  לעשות מאמץ עליון במטרה להביא להרגעת הרוחות וריסון המחאה. בטווח הארוך האינטרס של כולנו, ערבים ויהודים כאחד הוא להמשיך ולשמר את החיים הבטוחים, השגשוג והרווחה ושמירה על מערכת יחסים של שכנות ושותפות. עלינו להימנע ממצב בו אוכלוסיה אחת תחשוש מהאחרת ותדיר רגליה מלבקר, לסחור ולהסתובב באופן חופשי בקרב השכנים".

בנוסף, ברחוב הגיבורים בחיפה הושלך בקבוק תבערה לעבר ניידת משטרה. הניידת נשרפה כליל וללא נפגעים. שוטרי משטרת ישראל עורכים סריקות לאיתור חשודים במעשה.

שריפת ניידת משטרה בחיפה (צילום: דוברות המשטרה)
שריפת ניידת משטרה בחיפה (צילום: דוברות המשטרה)

בתל אביב המשטרה עצרה הערב  במהלך פעילות מבצעית 25 חשודים במעורבות בהפרות סדר, יידו אבנים וירי זיקוקים בכינון ישיר לעבר השוטרים.

כמו כן, כביש 2 (כביש החוף) זכרון יעקב לדרום נחסם לתנועה בעקבות הפרות סדר באזור ג'אסר א-זרקא ואולגה. שוטרי משטרת ישראל נמצאים במקום ומכוונים את התנועה. חשד להצתת נקודת משטרה ביישוב חורה.

לסיום, מפקד מרחב שרון, תנ''צ חיים שמורלי פנה לציבור הערבי בשרון ואיחל להם חג שמח, לרגל עיד אל פיטר, ובנוסף איחל חג שמח לציבור היהודי לרגל חג השבועות שיחול בשבוע הבא.