מורן מלכי נבו, יולדת בת 38, הלכה לעולמה בחודש התשיעי להריונה באופן טרגי במרכז הרפואי קפלן, זאת לאחר שעברה ניתוח חירום קיסרי שבמהלכו מת גם היילוד שלה. פרופ' טל בירון, מנהלת האגף לרפואת נשים ויולדות במרכז הרפואי מאיר, סיפרה הבוקר (ראשון) לגולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על המקרה המצער: "זה אירוע מאוד טראגי ונדיר שלא ניתן לחזות או למנוע אותו".

לדבריה, מה שהוביל לאירוע היה תסחיף מי שפיר: "זה מצב בו מי השפיר מגיעים למעשה לכלי דם ולריאות, יוצרים מצב של קוצר נשימה משמעותי ובעקבותיו נוצר תהליך תגובה חיסונית של הגוף עד לקריסת מערכות".

כשנשאלה האם אפשר לחזות מקרה כזה, השיבה: "הטיפול הוא בדרך כלל בתופעות שבאות אחר כך, אנחנו עושים את כל המאמצים כדי לאזן כמה שיותר מהר ובחלק מהמקרים מצליחים".

"לצערי אני לא יכולה להגיד שבמרבית המקרים מצילים את העובר. קשה מאוד לדעת בוודאות שבכל המקרים בהם אנחנו חושדים בתסחיף מי שפיר זו אכן האבחנה. זו אבחנה מאוד בעיתית וקשה לאיתור, זה לא משהו שאפשר לבדוק בבדיקת דם", המשיכה.

בירון הסבירה כי הסימפטום הכי אופייני לתסחיף של מי ספיר הוא קוצר נשימה משמעותי: "זה אירוע פתאומי ומאוד סוער. בסופו של דבר זה אירוע סופר נדיר שבדרך כלל לא קורה לאישה בבית בהיריון אלא תוך כדי לידה ולכן ברוב המקרים הוא קורה לידינו ומול עינינו במסגרת לידה או ניתוח קיסרי".

"לא תמיד אנחנו יכולים להציל, אנחנו עושים את כל המאמצים האפשריים", הוסיפה. עוד אמרה כי "הסיכוי לתמותה אימהית, בהיריון ולידה, הוא אחד למאה אלף הריונות כך שהשיעור נמוך בארץ ובעולם".

"בישראל יש בממוצע סדר גודל של שלושה עד ארבעה מקרים של תמותה אימהית בשנה, לא כולם בהכרח תסחיף מי שפיר. אנחנו מדינה קטנה וחמה וכל אירוע כזה שובר לכולנו את הלב ללא ספק זה באמת נורא ואיום ולכן אנחנו מאבדים את היכולת להעריך מבחינת פרופורציות של כמויות. כשזה קורה זה סוף העולם", סיכמה.