מצלמות GO PRO לפיקוח על העבודות באתרי בנייה, מפקח בנייה דיגיטלי ורובוטים שיתופיים לביצוע עבודות מסוכנות המתבססים על בינה מלאכותית - כל אלה הם אלמנטים טכנולוגיים שמשתמשים בהם ברחבי העולם במטרה לצמצם את תאונות העבודה.

בישראל, לעומת זאת, המרחק בין פוטנציאל הידע של אומת הסטארט־אפ ליישום שלו בשטח הוא רב מאוד בכל הנוגע לתחום הבנייה. על פי נתוני משרד העבודה, בחצי השנה האחרונה נהרגו 12 עובדים באתרי בנייה בישראל, זאת מתוך 23 הרוגים בתאונות עבודה בכלל. בתקופה המקבילה אשתקד קיפחו את חייהם בתאונות עבודה 23 בני אדם, מהם 16 באתרי בנייה.

מנתוני המוסד לבטיחות וגיהות עולה כי מבין 54 המדינות המפותחות בעולם, ישראל נמצאת רק במקום ה־36 בהטמעת מחקר ופיתוח של בינה מלאכותית, במקום ה־27 בבניית תשתיות פיזיות לכך ובמקום ה־51 בקיום אסטרטגיה ממשלתית בנושא.

לעומת זאת, ישראל מדורגת שביעית בעצם קיומה של תשתית מחקר ופיתוח משגשגת לבינה מלאכותית (שהממשלה והמעסיקים לא מטמיעים ולא עושים בה שימוש), ובמקום החמישי באיכות הכישרון וההון האנושי בנושא.

ממסמך של מרכז הידע והחדשנות במוסד לבטיחות וגיהות שהגיע לידינו עולה שורה של חידושים, שהטמעתם במקומות עבודה מסוכנים בישראל נראית רחוקה, במידה ולא תהיה מעורבות ממשלתית בעניין.

למשל, יותר מ־40% מכלל ההשבתות הבלתי צפויות בתעשייה מתרחשות עקב כשל של מכונות וציוד, שמעלות את הסיכון לתאונות עבודה. בסיוע של טכנולוגית AI ניתן לאתר כ־80% יותר סטיות וחריגות בתקינות של ציוד. מערכת AI לזיהוי עצמים, שמפתח הסטארט־אפ הבריטי־ישראלי BUILDOTS, נמצאת כבר בשימוש באירופה. היא סוקרת את כל האתר באמצעות מצלמות GO PRO על גבי קסדות של מפקחי בנייה המסיירים בו, מנתחת את אלפי הפריטים הנקלטים במצלמה לתוכנית הפרויקט ומתריעה על שיבושים.

דוגמה אחרת היא של חברת CHOOCH, שפיתחה מודל המתבסס על צילומי וידיאו המתעדים את פעולות העובדים לפיקוח ולמעקב אחר השימוש שלהם באמצעי מיגון אישי. המידע עובר עיבוד ואם מאובחן כשל, נשלחת התרעה לעובד, למפקח העבודה ולבעלי המניות של הארגון.
חברות שבחרו להתנסות ביישומים האלה מדווחות על הצלחה רבה בהפחתת מספר פציעות העובדים בכ־50%, דבר ששיפר את עבודת הצוות בארגון והניב פריון עבודה גבוה יותר.

מ"מ מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות מיקי וינקלר אמר ל"מעריב": "אנו קוראים לשרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי לקדם רפורמות שיעודדו את המשק לשלב מערכות AI במקום העבודה. נברך על כל מהלך אשר יוביל לצמצום התאונות במקומות העבודה. עובד שנדרש לבצע פחות עבודות סיסטמטיות, אפורות ומסוכנות, הוא עובד מרוצה ובטוח יותר". 

מיקי וינקלר מ''מ מנכ''ל המוסד לבטיחות וגיהות (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות וגיהות)
מיקי וינקלר מ''מ מנכ''ל המוסד לבטיחות וגיהות (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות וגיהות)