"יש אפליה בהצלת נפשות כשמדובר בערבים": מקרי הטביעה הרבים שהתרחשו בשבוע האחרון, מעלים דרישה אזרחית לטיפול בנושא. הבוקר (שלישי) שוחח סמי אלעלי, איש ים מג'יסר א-זרקא ומיוזמי הקמת קבוצת ההצלה "מורג'אן" להצלת אזרחים ערבים שנקלעו לסכנת טביעה בים, עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM: "אני הייתי עד למקרים של קורבנות שבהם הרגשנו שההתנהלות לא אידיאלית ולא אובייקטיבית".

אלעלי סיפר על הקמת הארגון "מורג'אן": "הצורך נבע מעצם העובדה שישנו מחסור בכל מערך ההצלה האזרחית בכלל בארץ, ויש ריבוי מקרי טביעה בחברה הערבית בעונת הקיץ והרחצה בנוסף לאי המודעות בחברה".



אלעלי הוסיף: "יש אפליה בהצלת נפשות ובשליחות אנושית כשמדובר בערבים. אנחנו לא רואים שכל המרכיבים נמצאים באותו יום ובאותה שעה. לא רואים שיש ניהול חריג של הצלת נפשות. מסתפקים בשליחת סירה לשעה שעתיים בשעות הבוקר או חצי שעה במטוס, וכל החיפושים נשענים על מתנדבים באותו אזור. ראינו שישנו צורך חשוב. התחלנו עם כל מיני אנשים שיש להם קשר עם ים, צוללנים, סקיפרים ומצילים, להקים צוות הצלה".

טביעה בים, אילוסטרציה  (צילום: דוברות איחוד הצלה)
טביעה בים, אילוסטרציה (צילום: דוברות איחוד הצלה)

"יש הרבה מרכיבים לנושא הזה", אמר עוד. "זו מגמה כללית, ולא מאפיינת רק את החברה הערבית. אנשים אוהבים ללכת לחופים שקטים, רחוק מהצפיפות. לאנשים יש נטייה להיות אולי לבד עם המשפחה. רוב המתרחצים שמגיעים מהגדה בחגים ובעונת הרחצה, לא בקיאים ואין להם שום ידע על מצב הים בעיקר בתקופה הזו שהיא מסוכנת".

"אנחנו אומרים שאסור לאדם, לא בן משפחה ולא חבר, להיכנס לים כל עוד לא מכיר ולא בקיא (את כללי הבטיחות והזהירות). צריך להתקשר קודם כל למשטרה ולכוחות ההצלה. שלא נהיה עם שני מקרים", סיכם.