טפסר ניסים טוויטו, מפקד כיבוי אש במחוז ירושלים, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM על רקע שריפת הענק בהרי ירושלים.

"גם אתמול בלילה כוחות רבים נפרשו להגנת היישובים והמשיכו לעסוק בכיבוי סופי של מוקדי סיכון שאיימו על אתרים ונכסים, פתח טוויטו את דבריו.

"אנחנו כבר כמעט 40 שעות פועלים, מיום ראשון בשעה 15:30. הלילה הצלחתי לשים את הראש לשעתיים רק כדי להתרענן מחדש", אמר.

עוד הבהיר כי "הבוקר אנחנו פרושים בצורה רחבה מאוד בכל הגזרה לאחר שהתבצע אתמול כבר גיוס כללי, במהלך הלילה עסקנו בכיבוי כפי שאמרתי של מוקדי בערה. הבוקר אני מניח שהערפל יתפזר אנחנו נפעל עם מאמץ אווירי רחב היקף כדי להשלים את מלאכת הכיבוי באותם מקומות שלא ניתן להכניס כוחות קרקעיים".

טוויטו הוסיף ש"עדיין יש אש, בלילה אולי אפשר לראות את זה בצורה הטובה ביותר, מאות מוקדים שממשיכים לבעור וצריך להגיע למוקד מוקד ולכבות באופן סופי אחרת כל רוח שמתחדשת עלולה להצית מחדש את השריפה".

הוא ציין גם את תנאי מזג האוויר שאיתם יתמודדו היום: "צפויים לנו פחות או יותר אותם התנאים המטאורולוגיים כפי שחווינו אתמול. רוחות חזקות יחלו משעה 12:00 לערך, עומס חום כבד, לחות שיורדת מה שלא תורם להתמודדות אבל זאת הסיבה בין היתר שהתבצע גיוס כללי כדי להיות מספיק חזקי בשעות הקריטיות".

שריפת ענק בהרי ירושלים (צילום: רויטרס)
שריפת ענק בהרי ירושלים (צילום: רויטרס)

כשעומת עם הטענה לפי הגיוס הכללי בוצע מעט מאוחר, ענה: "אני דוחה את הטענות הללו והאמירות, מדובר בטענות משוללות יסוד. השריפות בסדר גודל כזה ובמהירות התפשטות של אש בסדר גודל זה לא ניתן להשתלט ביום אחד, לא כאן בישראל ולא אצל השכנות שלנו ביוון ובטורקיה. התפרצויות חוזרות ושריפות ענק בתנאי מזג אוויר קשים".

"באשר לסיוע בין לאומי", הדגיש, "זה עלה על הפרק וחונה בשיח שבין השר לבט"פ לנציב הכבאות ויהיה מותנה בהמשך הערכת המצב שלנו בהתאם להתפתחות. בשלב זה לא צריך סיוע, אבל אנונ כל הזמן עם היד על הדופק".

טוויטו הבהיר "זה לוקח זמן, כשאנחנו עושים הערכת מצב אנחנו לא עוסקים רק במציאות המבצעית שאיתה אנחנו מתמודדים אלא מנסים לנתח את הימים הקרובים".

הוא התייחס גם לחקירת מקור השריפה, והעניק פרטים עליה: "האירוע התחיל בדרך בורמה, סמוך למשלט 16 האירוע שהיה נקודתי הפך מהר מאוד רב זירתי ורב מוקדי. החקירה טרם הושלמה ואני לא יודע להגיד באופן ודאי מה היו הנסיבות אז נצטרך להתאזר בסבלנות. החקירה משולבת עם משטרת ישראל, מעבדת מז"פ וכיו"ב, כשיהיו לנו את המסקנות נעדכן".

כמו כן, הוסיף כי גם הבוקר הם דבקים בכך שמדובר במעשה ידי אדם.

בסוף דבריו, אמר טוויטו למשבר האקלים והשפעותיו המיידיות על חיינו: "רואים את זה בשטח. האיום של השתנות מזג האוויר זה כבר לא איום עתידי, זה נותן את אותותיו כאן ועכשיו. רואים את זה בהיקף השריפות, במשך השריפות ועוצמתן. זה בגלל שילוב של רוחות חזקות מאוד, לחות נמוכה מאוד, מטען אש גדול מאוד ואני אומר לציבור – אנחנו חייבים להבין שאנחנו בעידן של מגה שריפות והאיום הולך וגובר. אנחנו רואים מה קורה אצלנו ובמדינות השכנות ולזה צריך להיערך".

בנוסף, רב טפסר דדי שמחי, נציב כבאות והצלה אמר הבוקר בכאן ב' כי הפינוי של בית החולים הדסה עין כרם ירד מסדר היום: "כרגע לדעתי הסבירות ירדה מאוד, יש לנו שם עשרות כבאיות שמגנות וניתן לרופאי בית החוילם  לעבוד כמו שהם יודעים וצריכים".

"יש פה 88 כבאיות ועם עוד מאות כבאים. השריפה פה היא בגודל של אסון הכרמל, כמעט 20 אלף דונם אל מול 25 אלף דונם בכרמל, רק שלשמחתי התוצאות הן שונות בעיקר בזכות פעילות לוחמי האש. נמשיך בפעילות גם היום, ומקווה להיות  איש בשורות", ציין.