למבני הציבור של מפעל הפיס יש ערך רב, אך חשתי שנחוץ ערך נוסף רגשי יותר, שייגע בלבם של האנשים", אומר יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי.

הוא מספר כיצד בתקופה האחרונה מפעל הפיס בראשותו מוביל תוכניות סיוע רבות לאוכלוסייה, בין היתר פעילויות לשילובם של אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה. זאת כמובן לצד התרומות בשנה האחרונה למחלקות קורונה, למגן דוד, לער"ן ולכל מי שהיה זקוק לסיוע בהתמודדות עם המגיפה.

"אנחנו רוצים שהציבור יבין שמפעל הפיס הוא בסופו של דבר מפעל שלו ושפועל למענו, כמו שאנחנו אומרים בסלוגן 'הכל חוזר לקהילה'. כדי להוציא את הרשויות המקומיות ממצב שבו היו רגילים להציע רק מבני ציבור, החלטנו לאפשר להם בעצם להוציא תקציבים גם על ענייני רווחה".

ילדים משתלבים, מבוגרים פחות

אחרי פעילות ענפה בתחום הגיל הרך, הפעלת פרויקטים לסיוע לקשישים, העצמת נשים ושילובן בשוק העבודה במיוחד בחברה הערבית ובחברה החרדית, ותמיכה בכל עמותה שקשורה בנוער בסיכון, הבין יצחקי שאנשים עם מוגבלויות זקוקים לסיוע בפרט בתחום שוק העבודה.

"גילינו שהבעיה הגדולה ביותר של אנשים עם מוגבלויות היא לאו דווקא בזמן הילדות, אלא דווקא אחרי שהם כבר עוברים את גיל 21", הוא מספר.

"נרתמנו לצד עמותה גדולה בשם בית נועם, שדואגת לאנשים עם מוגבלויות, שחלקם נמצאים בתנאי פנימייה, והתוכנית בימים אלה היא הקמת כפר גדול בקדימה צורן", אומר יצחקי ומוסיף: "עשינו מה שאנחנו בדרך כלל לא עושים, והעלינו את ההצעה הזו לדירקטוריון, שאישר תרומה של 5 מיליון שקלים לטובת הקמת הכפר הזה". אגב, לא רק לבית נועם, אלא גם לעמותת אלמנארה, המקדמת אנשים עם מוגבלויות, נרתמו בפיס לסייע והזרימו כמות נכבדה של אופני טנדם המיועדים לאנשים עם מוגבלויות ברחבי ישראל.

אביגדור יצחקי, מנכ''ל מפעל הפיס (צילום: כפיר סיון)
אביגדור יצחקי, מנכ''ל מפעל הפיס (צילום: כפיר סיון)

תחום התעסוקה של אנשים עם מוגבלויות היה תמיד עקב אכילס בישראל.
"אכן, גילינו שנושא התעסוקה הוא תחום מאוד בעייתי וידענו שאנחנו מתגייסים לעשות בו כמה דברים מאוד יפים כמו חיבור לעמותת שווים - עמותה שיש לה אתר חדשותי, שאותו מפעילים אנשים עם מוגבלויות. האתר מביא גם חדשות כלליות וגם חדשות רלוונטיות לאנשים עם מוגבלויות. כמו כן, החלטנו לפתוח קורס לתקשורת ומדיה יחד עם העמותה, מתוך כוונה לשלב אותם בעבודה ברשתות התקשורת השונות, הן בטלוויזיה והן בדיגיטל".

השוויון מתחיל בבית
משרדי ממשלה וגופים ציבוריים מחויבים על פי חוק להעסיק 5% עובדים עם מוגבלויות, וכך גם במפעל הפיס. "לא רק שהתחלנו לקלוט אנשים עם מוגבלויות לעבודה במפעל הפיס, חשוב לנו לצאת בקמפיין שיעלה על הלוח את כל המוסדות, המפעלים ובתי העסק שיכולים להעסיק אנשים עם מוגבלויות, במטרה לתת להם אפשרויות תעסוקה מגוונות".

אם כבר מזכירים קמפיינים מוצלחים, בחודש דצמבר האחרון יצאו במפעל הפיס עם פרויקט "לילה סגול": יותר ממאה בניינים ומבנים ברחבי ישראל (וגם מגדל הבורג' ח'ליפה בדובאי) הוארו באור סגול - הצבע המזוהה ברחבי העולם עם קהילת האנשים עם מוגבלויות.

לילה סגול, גשר המיתרים בירושלים (צילום: ישראל שוורץ)
לילה סגול, גשר המיתרים בירושלים (צילום: ישראל שוורץ)

הפרויקט היה פרי שיתוף פעולה של מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ואתר שווים, ומטרתו הייתה להעלות את המודעות. "הקמפיין היה יפה מאוד, אך ידעתי שכעת אחרי שהעלינו את המודעות צריך להמשיך בעשייה", אומר יצחקי, שמחובר רגשית לנושא.

זה לא הקמפיין היחידי המוצלח, והוא מצטרף לקמפיין גיבורי השנה שקודם בשידורי קשת וגם לקמפיין שנעשה בשיתוף עמותת שווים עם אתר YNET. "אנחנו עושים את הקמפיינים הללו כדי להעלות את המודעות. אני מאמין שברגע שאתה מעלה את המודעות אתה מביא את הדברים לכלל מימוש בקרב קבוצות רבות של אנשים".

בתי מלאכה לצד עסקים

"בכל הנוגע לסיוע בתחומי התעסוקה, אנחנו מסייעים לעמותה בשם 'שכולו טוב', שתפקידה להכשיר אנשים עם מוגבלויות לפני צאתם למעגל העבודה. לצורך ההכשרה הזו מחזיקה העמותה רשת המונה 50 בתי קפה, חנויות ספרים ובגדי יד שנייה, וגם בית חרושת לשוקולד שמופץ ונמכר ברחבי ישראל. העמותה בעצם מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות לעבוד בעסקים השייכים לה, אך גם מכשירה אותם לתעסוקה מתאימה במקומות אחרים. אנחנו במפעל הפיס לקחנו על עצמנו להביא אותם ולפתוח עוד קיוסקים של קפה וסנדוויצ'ים גם במקומות שאנחנו נמצאים בהם, ואנחנו גם מעודדים עיריות לעשות זאת".

לכל עמותה המסייעת לאנשים עם מוגבלויות ישנו אפיק ותחום התמחות שונה. עמותת כוכב הצפון, שגם לה מסייע מפעל הפיס, מפעילה מקום המכונה "מארג".

"מצד אחד, הם מכינים סרטונים מאוד מרגשים על אנשים עם מוגבלויות שהשתלבו בשוק העבודה, ומנגד ישנם כאלה שקשה להם להשתלב בתחום, בגלל מוגבלות קשה יותר. בשבילם בדיוק פתחו מקום שבו יש בתי מלאכה הממוקמים זה ליד זה העוסקים בנגרות, קרמיקה, מסגרות. התוצרת, מעשה ידיהם של אנשים עם מוגבלויות, נמכרת לכל דורש, ואת המיזם המקסים הזה אנחנו מעוניינים להקים גם באזור הגליל המזרחי בימים אלה, ואנחנו מקווים לשכפלו לכמה וכמה מוקדים נוספים ברחבי ישראל".

"נושא התעסוקה עומד בראש מעיינינו כיום", אומר יצחקי, "ואנחנו עושים כל מה שאפשר על מנת לקדם את הנושא הזה, שלא הוקדשה לו תשומת לב ראויה לפני כן. אנחנו שמחים שבשנים האחרונות הוא מקבל נפח רב בתוך הפעילות של מפעל הפיס".

נוער והייטק

דיברנו בעיקר על השתלבות בשוק העבודה, מה לגבי נוער צעיר יותר?

"אנחנו רוצים לדאוג גם לנוער שמתגייס, ובימים אלה עובדים בשיתוף עם עמותת אחריי! לבניית מכינה קדם־צבאית שתשלב נערים ללא מוגבלויות עם נערים עם מוגבלויות, כדי להכשיר אותם הן מבחינת אמביציה והן מבחינת התמודדות לשירות צבאי התנדבותי. מדובר בפרויקט מאוד חדשני שנעשה במדינת ישראל ואנחנו מתרגשים מכך".

עוד בנושאי חינוך כדאי להזכיר את פרויקט פר"ח ואת 40 אלף הסטודנטים שמקבלים ממפעל הפיס מלגה. במסגרת המלגה כל סטודנט מעניק 130־150 שעות לקהילה. "המשמעות היא שיש לנו מחסן של כ־5 מיליון שעות התנדבות. כמובן שהרשויות המקומיות בוחרות היכן הן רוצות את ההתנדבות, אבל חלק גדול מהסטודנטים שלנו בסופו של דבר עובד עם אנשים עם מוגבלויות בעמותות השונות, בכל רחבי הארץ".

בכל זאת, באומת הסטארט־אפ עסקינן, וגם בתחום הזה מספר היו"ר יצחקי כי מפעל הפיס תומך בעמותת הילמ"ה - הייטק למען החברה, שבה מתנדבות בעיקר בנות שירות לאומי.

"מדובר בתוכנית שמייצרת פיתוחים טכנולוגיים למען הקהילה: סיוע לקשישים, סיוע לאוטיסטים בלמידת קרוא וכתוב באמצעות תוכנת מחשב מעניינת, סיוע לעמותת כנפיים של קרמבו שהייתה זקוקה למערכת ממוחשבת שתעזור בסידור הסעות הילדים וכו'. הבנו שאנחנו צריכים לגייס את כל הכלים שברשותנו, כמו גם את עולם הטכנולוגיה שבידי עמותת הילמ"ה, כדי לסייע לכל עמותה או גוף ולפתח עבורם מענה לכל צורך שעולה".