‏בית המשפט המנהלי בחיפה קבע היום (חמישי) כי המדינה צריכה לגבש הסדר לגישה אל נחל האסי בתוך כ-18 חודשים, וכי עד לקביעת ההסדר המדינה חייבת לאפשר ולוודא את הגישה לחוף של הנחל, וכן לקדם את תכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה היא פיתוח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי.

בהחלטתה קבעה השופטת, תמר שרון נתנאל, כי "האסי וגדותיו הם מקרקעי ציבור, אשר 'מיועדים לתועלת הציבור' וכי לציבור הרחב זכות גישה אליו, אשר מתנגשת עם זכויות הקיבוץ, שנבנה על פי תכניות שאושרו כדין ללא התנגדות. בנסיבות שנוצרו והתפתחו במקרקעין במשך עשרות שנים, לא ניתן לממש את זכות הגישה ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני אשר צריך שייערכו על ידי המדינה". 

בית המשפט הבהיר, כי מדובר בזכויות מתנגשות וכי "הסדר פשרה, שמטרתו לאזן בין זכויות מתנגשות, או להסדיר מתווה אשר יביא לאיזון בין הזכויות, איננו בלתי חוקי".

מקיבוץ ניר דוד נמסר: ״קיבוץ ניר דוד מברך על החלטת בית המשפט שדחה את עתירת תנועת ש"ס כלפיו וקיבל את עמדת המדינה והקיבוץ לפיה יש לאזן את זכות הגישה לאסי עם זכויותיו של הקיבוץ וכי ההסדרה צריכה להיעשות על ידי המדינה.  קיבוץ ניר דוד ימשיך לקיים את הוראות הדין.  אנו קוראים לתנועת ש״ס ולכל הציבור לקבל את פסיקת בית-המשפט״.

ח"כ קרן ברק מהליכוד מסרה בתגובה: "בשורה גדולה יצאה היום מבית המשפט בחיפה. ‏בהחלטה היסטורית הפקיע היום בית המשפט את השליטה על נחל האסי מקיבוץ ניר דויד ופתח את הגישה אליו לציבור הרחב בכל ימות השבוע, כולל חגים ושבתות. בפס״ד חשוב למען צדק חלוקתי, הועברה השליטה לידי המדינה והנחל יונגש לציבור- תחילה מערב, אח״כ מזרח עד למתווה הסופי. אמשיך ללוות את המאבק כדי לראות שההחלטות מיושמות".
  
כזכור, בסוף חודש מאי האחרון, המדינה הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה את עמדתה בנוגע לגישת הציבור לנחל בקיבוץ ניר דוד, ובה נכתב כי "על מנת להנגיש את הנחל לציבור באופן מיידי, יש לאפשר את הגישה לנחל מהאזור המערבי. יש לאפשר, כבר עתה, ובאופן מיידי, גישה רגלית לציבור לאזור המערבי של הנחל הכרוכה בהליכה של 500 מ' לכל היותר". 

מפגינים מחוץ לשער קיבוץ ניר דוד  (צילום: רשתות חברתיות)
מפגינים מחוץ לשער קיבוץ ניר דוד (צילום: רשתות חברתיות)


בתוך כך, הבהירה המדינה כי "ראוי לבחון אפשרויות להנגשת הנחל בדרך שאינה עוברת דרך אזור המגורים בקיבוץ. יחד עם זאת, גם אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי המשבצת של הקיבוץ, הרי שלא ניתן למנוע אותה מהציבור הרחב באופן גורף". בחודש יוני האחרון נפתח מתחם הגישה שמאפשר כניסה לנחל האסי בחלקו המערבי כך שלא יעבור דרך בתי הקיבוץ. בהודעה מטעם הקיבוץ נכתב כי המתחם נפתח באופן דומה להצעת המדינה ותתאפשר כניסה של עד 50 איש, ובעתיד, תוגדל כמות המבקרים ל-250. 

בהודעת הקיבוץ נכתב: "המתחם יפתח על אף שאף רשות מרשויות המדינה לא נטלה על עצמה את הסדרת העניין. ההסדרה תעשה על ידי הקיבוץ, מתוך רצון למנוע את המשך הקונפליקט, הכל בהתאם לתנאים במקום". כמו כן בהודעה הובהר כי הכניסה תעשה בהרשמה מקוונת מראש, באתר הקיבוץ.

נזכיר כי המאבק על הנחל מתנהל כבר זמן רב. מצד אחד עומדים תושבי קיבוץ ניר דוד שלא רוצים שאלפי אנשים ייכנסו אליהם הביתה, ומנגד, התומכים ב"שחרור" הנחל, טוענים שמדובר במשאב טבע ציבורי שכל אחד רשאי להיכנס אליו.