תופעת החרדה החברתית היא השכיחה ביותר - אבל גם השקופה - מבין החרדות השונות. היא באה לידי ביטוי בקשיי הסתגלות חברתיים, ריחוק מסיטואציות חברתיות ופעילות יומיומית.

החרדה החברתית נמצאת כיום בהיקפים גדולים בחברה הישראלית בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים. כ־ 30% מהאוכלוסייה מתמודדים עם קשיים חברתיים, מופנמות מוגברת וביישנות עד כדי הימנעות חברתית, וכ־ 7% ־ 10% מאובחנים כסובלים מחרדה קלינית.

במהלך הקורונה מצבם של בני נוער ואף של ילדים צעירים (כיתות ג'־ד') הלוקים בחרדה חברתית הולך ומקצין. המצוקה ההולכת וגוברת בקרב ילדים ובוגרים המתמודדים עם קושי, ריחוק והימנעות מסיטואציות חברתיות על רקע של חרדה חברתית הביאו לפתחן של רשויות מקומיות רבות את הצורך לקחת את ה"הגה" בידיים ולתת מענה לתושבים בסיוע בהתמודדות עם "הנגיף החברתי" - תופעת החרדה החברתית.

עמותת רקפת, המסייעת לילדים, נוער ובוגרים בהתמודדות עם חרדה חברתית, משתפת פעולה עם רבות מהרשויות המקומיות במתן סיוע וסבסוד של השתתפות תושבי העיר בקבוצות חברתיות־רגשיות שמפעילה העמותה. מבין העיריות שנרתמו לנושא מציינים ברקפת במיוחד את עיריית אשדוד, ראשון לציון, בנימינה ורמת גן.

"רשויות אלה הבינו במהלך המגיפה את גודל המשמעות לחוסן החברתי, ושילבו אנשי מפתח מובילים במחלקות ובאגפים השונים של הרשות שיטפלו בנושא מתן המענה למתמודדים עם חרדה חברתית", אומרים בעמותה.

המענה החברתי־רגשי שמציעה רקפת לרשויות זוכה לאהדה ותמיכה לא רק בקרב בעלי תפקידים ברשויות, אלא גם מצד הורים רבים למתבגרים המתמודדים עם חרדה חברתית.

המשתתפים בקבוצות מתמודדים עם ניתוק חברתי, הימנעות מסיטואציות חברתיות, מופנמות וביישנות קיצונית על רקע של חרדה חברתית, בעיות ומצוקות שעלולות להוביל לדיכאון, בדידות ואף לאובדנות. הם עוברים תהליך קבוצתי שעוזר להם לתרגל מיומנויות חברתיות ולהשיב את הביטחון העצמי תוך חיזוק "השריר החברתי", ובסופו מאפשר להם לשוב למעגלים החברתיים, ללא חרדה או הימנעות חברתית.

"האחריות והסיוע שמגלות חלק מהרשויות במצוקת החרדה החברתית היא קריטית וחיונית במיוחד לאור תקופת הקורונה, ובמיוחד עם החזרה לבתי הספר, ברמה המקומית והלאומית", מדגישים ברקפת.

שיתוף הפעולה מסייע כבר בימים אלה לתלמידים רבים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובתיכונים בכל חלקי הארץ, וגם להוריהם, בהתמודדות עם מציאות של תופעת החרדה החברתית. 

ליצירת קשר עם עמותת רקפת: טלפון - 077-201-7032. או באתר העמותה- https://bit.ly/3EFoyXC