השר לביטחון פנים, עומר בר-לב, פרסם היום (שישי) את שמות חברי ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מבית הסוהר גלבוע ולהיערכות שירות בתי הסוהר למניעת בריחות אסירים ממתקני כליאה. 

בראשות הועדה יעמוד ד"ר אלוף (במיל) מנחם פינקלשטיין, שופט בדימוס אשר כיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז. לפני כן כיהן כסנגור הצבאי הראשי, התובע הצבאי הראשי, שופט והמשנה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים וכפרקליט הצבאי הראשי בין השנים 2000-2004.

חברה נוספת בוועדה היא פרופ' אפרת שהם, שכיהנה כחברה בוועדת דורנר לבחינת מדיניות הענישה בישראל, חוקרת את שירות בתי הסוהר שנים רבות, מחברי הצוות המוביל לחקירת תוכניות התיקון בכלא, חקרה, בין השאר, מהומות ושביתות רעב בכלא. כיהנה כעשור כיו״ר האגודה הישראלית לקרימינולוגיה ומכהנת כראשת החוג לקרימינולוגיה במכללה האקדמית אשקלון.

החבר השלישי והאחרון הוא אריק ברבינג המכונה "האריס", ראש אגף לשעבר בשירות הביטחון הכללי, שם שירת 27 שנים בתפקידים מבצעיים בסיכול טרור פלסטיני. בתפקידיו הבכירים בשירות כיהן כראש אגף סייבר, ראש אגף מרחב ירושלים, יהודה ושומרון. במסגרת תפקידיו היה בעל ממשק משמעותי עם שירות בתי הסוהר וגורמים נוספים בנוגע לסיכול פעילויות טרור בין כותלי הכלא.

השר בר-לב החליט כזכור בתאום עם ראש הממשלה, נפתלי בנט, על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס לבדיקת הכשלים שאיפשרו את אירוע הימלטות האסירים הביטחוניים. ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה לאחר היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט, 

כזכור, אתמול דווח כי נציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי, מודה בשיחות סגורות עם מקורביה בכישלון החרוץ של קצינים, מפקדים ואנשי הסגל בכלא בהתנהלותם בפרשת בריחת האסירים הביטחוניים, אבל באותה נשימה היא לא סבורה שמדובר בכשל ארגוני, או בכזה שאמור לגרום לה להחזיר את המנדט שהופקד בידיה לפני כשמונה חודשים. 

קטי פרי בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ)
קטי פרי בוועדה לביטחון פנים (צילום: נועם מושקוביץ)


נציבת שב"ס לא מתכוונת, לדברי המקורבים, לטאטא דברים מתחת לשטיח והיא הייתה מצפה שקצינים ובעלי תפקידים בכלא גלבוע יגיעו אליה ויניחו את המפתחות כמי שלוקחים אחריות: "צריך לזכור שעם כל החומרה, זה אירוע שהתרחש בכלא גלבוע, ומיד לאחר מכן היא החלה בטיפול בכשלים שנחשפו, ניידה אסירים ופעלה ברוח של מפקדת וראש המערכת".