ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה אתמול לקריאה השלישית בחוק ההסדרים את המשך יישום חוק העלאת קצבאות הנכים. בין היתר, אושרו תוספות של אלפי שקלים בחודש לנכים מונשמים, כשבמסגרת ההסכמות שאליהן הגיעו הממשלה, הכנסת והמוסד לביטוח הלאומי יש בשורה גם של מענקים להורים לילדים נכים, הורדת רף הזכאות לקצבת שירותים מיוחדים ועוד.

ארגוני נכים שהיו שותפים לעיצוב ההסכמות בירכו, אבל ציבור האנשים עם מוגבלויות אינו מיוצג על ידי ארגון אחד, וכעת - ערב אישור תקציב המדינה בכנסת - התארגנות אחרת, גדולה וותיקה, של ציבור הנכים, מנהלת מאבק על עתידם ביום שאחרי יישום ההסכמות.

עמותת מהל"ב - המטה הארגוני לחיים ברווחה ובכבוד - שלחה נייר עמדה לשר האוצר אביגדור ליברמן, לשר הרווחה מאיר כהן, לוועדת הרווחה של הכנסת ולביטוח הלאומי, שבו ראשיה שוטחים את "האותיות הקטנות" של ההסכמות, אשר עלולות דווקא לפגוע בנכים לטווח הארוך, ותובעים לתקנן. בבסיס דרישתם: קביעה כבר במסגרת חקיקת התקציב הקרוב לגבי המשך העלאת קצבת הנכות בסכומים משמעותיים, כדי לחתור לסכום המינימום למחיה בכבוד לנכים שאינם יכולים לעבוד, ובכלל זה ביטול או צמצום דרמטי נוסף של מדיניות ה"דיסריגארד", של קיצוץ קצבת הקיום לנכים שכן עובדים.

"לא נוכל להסתפק בתוספות אוטומטיות לקצבת הנכות כתוצאה מהצמדתה לשכר הממוצע במשק", אומרים אנשי מהל"ב. דרישה מקבילה שלהם היא בעניין המשמעות של הגדרת המטופלים או קרוביהם כמעסיקים, כאשר מול החוסר במטפלים זמינים מדובר במצב בלתי סביר שחייב לקבל מענים מיידיים באמצעות חקיקה, ולא להמתין לרפורמה בנושא, שאותה מקדמת שרת הפנים איילת שקד ושעתידה לא ברור.

משה רוטמן, יו"ר עמותת מהל"ב ומנכ"ל עמותת בית חם לילדים מונשמים וחולי SMA, אמר ל"מעריב": "בשונה מההצהרות החגיגיות של הממשלה ושל הארגונים שהובילו את הפשרה, המאבק רחוק מלהסתיים, לאחר שעדיין לא הגענו ליעדים המוצהרים של העלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום ומענה מלא ורחב עבור הנכים הנדרשים למטפלים. נכה מונשם, הנזקק לשלושה מטפלים צמודים מסביב ליממה בשכר מלא, מקבל היום מימון עבור עלות של מטפל אחד, ובקרוב זה צפוי להתעדכן ולעמוד על עלות של 1.5 מטפלים. אין ספק שמדובר בהתקדמות, וצריך להודות ולברך על כך, אך ביחס לצרכים של אותם מאות נכים מונשמים וסיעודיים ברמה מלאה, הפערים גדולים".

רוטמן הוסיף: "אנחנו ממשיכים להתקדם בצעדים קטנים של טלאי על טלאי, וגם לאחר קיום הפעימה השלישית - מצבם הקיומי והתפקודי של הנכים יהיה רחוק מלהיות ברמה של קיום בסיסי".