לבית משפט השלום בחיפה הוגש לפני כשבועיים ערעור על החלטת רשמת ההוצאה לפועל בלשכת חיפה נגד ר', תושבת כרמיאל בשנות ה־60 לחייה, אם לשלושה וסבתא לשלושה, אשר ביקשה פטור מחובותיה היות שכושר השתכרותה נמוך במיוחד ובעלה נכה ואינו מסוגל לעבוד. ביוני האחרון ניתן לר' צו שיקום כלכלי, במסגרתו עליה לשלם 18 אלף שקל בפריסה של 36 חודשים, כלומר 500 שקל מדי חודש, והפניה להכשרה להתנהלות כלכלית נכונה.

עו"ד זיו אור מחיפה, העוסק בתחום חדלות פירעון ובייצוג חייבים, מייצג את האישה בהליך המשפטי במסגרת המחלקה לסיוע משפטי ומסביר כי החובות, שהצטברו בתום לב, נובעים מגירעון מצטבר שהלך וגדל עם השנים למספר מועט של נושים וכי בני הזוג חיים בצניעות ואף פחות מכך. "ההוצאות השוטפות של בני הזוג כוללות שכר דירה בדיור ציבורי, מיסים והוצאות למזון וצרכים רפואיים המסתכמים ב־4,500 שקל בחודש, ואילו הכנסותיהם, גם מקצבאות, הן של כ־4,130 שקל. כלומר, הם אינם עומדים גם בכיסוי ההוצאות השוטפות והצנועות ביותר. לכן, הרשמת שגתה", מסביר עו"ד אור.

כיוון שבני הזוג לא מצליחים לשלם את חובותיהם וגם את הוצאותיהם השוטפות, ילדיהם נחלצו לעזרתם וסייעו להם כלכלית. הרשמת התייחסה לכך בהחלטתה וכתבה כי אין זה ראוי שילדיהם יידרשו לשאת בתשלום צו התשלומים, אולם החלטתה על תשלום החובות נותרה בעינה.

ר' עובדת בדוחק במשרה חלקית כמטפלת בקשישים ומשתכרת לכל היותר 750 שקלים. גם עבודה זו היא מעבר ליכולתה הפיזית, והיא עושה ככל יכולתה כדי להגדיל את הכנסותיה. בן זוגה מספר: "מאז שהתחיל התהליך, המצב של שנינו הדרדר והגענו לאשפוזים בבתי חולים. אנחנו רוצים שיראו אותנו, יתחשבו במצב שלנו ויאפשרו לנו להשאיר את הסיפור הזה מאחורינו".

עו"ד אור מוסיף: "המצב הנוכחי הוא אטימות זועקת לשמיים מצד ההוצאה לפועל. אני מקווה כי יראו במקרה זה את בני האדם שעמלו ועבדו כל חייהם, נקלעו לחובות כפי שקורה פעמים רבות, וכעת מבקשים סיוע".

מרשות האכיפה והגבייה נמסר בתגובה: "בהחלטה נקבעו עובדות שאינן עולות בקנה אחד עם דברי בא כוחה של החייבת. היא לא הוכיחה היעדר כושר השתכרות, ובתקופת הביניים נתקבלו 200 שקל ממעסיקה מכוח עיקול אשר לא דרשה ביטולו תקופה ארוכה ולא ביקשה הפחתת תשלומיה. בפועל, הצו הינו תוספת של 50 שקל לתשלומים החודשיים שבהם עמדה לפני צו השיקום".