גבר בשנות ה־30 לחייו, שנפגע לפני שש שנים בתאונת דרכים במהלך העבודה, הגיש בחודשים האחרונים סדרת בקשות לביטוח הלאומי לזמנו לוועדות רפואיות בכמה תחומים, בעקבות החמרה במצבו. לאחר התאונה התפתחה אצלו מחלת הפיברומיאלגיה, שפגעה ביכולתו להמשיך לעבוד. הוא נאלץ לעזוב את עבודתו ברשות שדות התעופה לאחר שסבל מכאבים כרוניים ממושכים, כשגר במחסן בבית אמו. בוועדה הרפואית הרלוונטית שאליה זומן באוגוסט האחרון, קבע רופא ראומטולוג קשר סיבתי בין המחלה לתאונה, וקבע לו 20% נכות לצמיתות בסעיף של תאונות עבודה, שמזכים את התובע בקצבת נכות.

אך ועדה רפואית מסכמת, שהתכנסה ב־1 בספטמבר, בנוכחות נוירולוג ואורתופד שאינם רלוונטיים לקביעת נכותו, דחתה את חוות הדעת של הראומטולוג - ויומיים בלבד לאחר מכן קיבל התובע מכתב ובו צוין: "הוועדה לא קבעה את דרגת נכותך והחליטה לקיים דיון נוסף, משום שנדרשת התייחסות והנמקה של ראומטולוג", ואף הודגש: "לתשומת לבך, הדיון החוזר יכול להיערך ללא נוכחותך". עורכת דינו, עו"ד ענת גינזבורג, אומרת כי מדובר בתופעה: "הביטוח הלאומי עושה מה שהוא רוצה. אם דרגת הנכות של נפגע עבודה לא לטעמו, הוא פשוט מחליף את המומחה במומחה אחר, בתקווה שהמומחה החדש יקבע לו אפס אחוז".

עו''ד ענת גינזבורג (צילום: תומר שלום)
עו''ד ענת גינזבורג (צילום: תומר שלום)

גינזבורג מוסיפה: "אין לקבל מצב שבו שעה שוועדה רפואית קבעה לנפגע עבודה דרגת נכות, תחליט ועדה מסכמת לשלוח את הנכה לוועדה נוספת בהרכב אחר באותו תחום, משום שההחלטה אינה לרוחה. מדובר בשימוש לרעה בסמכויות הנתונות לוועדות הרפואיות וקיפוח חמור של הנכים".

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "הראומטולוג קבע אחוזי נכות ללא הסבר המפרט את הסיבה, כפי שצריך לכתוב בפרוטוקול, ועל כן הוועדה ביקשה לקבל חו"ד נוספת מראומטולוג מומחה, על מנת לברר את הקשר הסיבתי בין התאונה להתפתחות המחלה ולא לקבוע שלילה בשל חוסר הפירוט. למבוטח נשלח מכתב זימון לדיון החוזר".