ארגון איל"ן מוביל בצעד חריג מחאה של מאות משפחות נגד משרד הרווחה והביטחון החברתי, באשר לאפליה מתמשכת של ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית.

"לאחרונה הודיע משרד הרווחה והביטחון החברתי על העברת מענקים של עשרות מיליוני שקלים לבוגרים עם מוגבלות שכלית בלבד, תוך אפליה מכוונת. איל"ן, ארגונים שותפים וקואליציות הורים אינם יכולים עוד להישאר אדישים. אנו מתכננים פעולות מחאה ארציות שיכללו פנייה לבג״ץ, למבקר המדינה וקריאה לוועדת הרווחה לבדוק את תהליכי הקצאת הכספים במשרד הרווחה", אומר מנכ"ל איל"ן בועז הרמן.

אלמוג גנדר בדוח, אם לשלוש בנות, ובהן שיר בת ה־7 וחצי מגדרה, חברת איל"ן המתמודדת עם שיתוק מוחין ומתניידת בעזרת כיסא גלגלים, מספרת: "אנחנו כבר שנים במאבק מתמשך. כל אביזר, כל טיפול, הכל הוא מאבק ותחנונים וזאת לצד מסע מאתגר עם ההתמודדות של גידול ילד עם צרכים מיוחדים. לא ייתכן שאנחנו צריכים להיאבק כדי לקבל טיפול פרא־רפואי, שאנחנו לא יכולים לשלוח את הילדה לצהרון כי במסגרות לילדים עם מוגבלות פיזית מסיימים בשעה 15:00, בעוד שבשאר מסגרות החינוך המיוחד בשעה 18:00. זה פוגע בנו כלכלית, שנינו עובדים וזה קשה מאוד".

במכתב ששלח הרמן לשר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן, הוא כותב בין היתר: "הסעות למרכזי היום ממומנות לאנשים עם אוטיזם או מוגבלות שכלית, אך לא כך לגבי מוגבלות פיזית. זה מוביל לפגיעה כלכלית. סל השיקום לילדים עם מוגבלות פיזית ומוטורית נמוך משמעותית. מדובר באפליה לא צודקת וחמורה".

באיל"ן מתריעים כי טיוטת הצעת חוק שירותי רווחה המתגבשת בימים אלה מבדילה במפורש בין אנשים עם מוגבלות פיזית לבין אנשים עם מוגבלויות אחרות, הן ברף הכניסה למסגרת החוק והן בהוראות שונות.

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר בתגובה: "אנו דוחים את הטענות. הצעת החוק באה להסדיר את כלל נושא המוגבלויות ומיועדת לשפר את אלו שהם ברמת תפקוד נמוכה לצורך עידוד שילובם בקהילה. בשלב השני, במהלך 2022, נקדיש את המאמצים לשיפור שירותי ההסעות לנכים סיעודיים קשים, שברובם המכריע הם אנשים עם נכויות פיזיות".