"המדיניות חייבת להשתנות": כ-12 גופות של נשרי בר התגלו השבוע בשמורות הטבע השונות בדרום הארץ, לאחר שככל הנראה הורעלו. מה הסיבה להרעלה, ומי אשם בהזנחה של המגוון הביולוגי? על כך שוחח הבוקר (חמישי) אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים, אוהד הצופה, עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ב-104.5FM, והסביר: "הבעיה היא רשלנות, אף אחד לא הרג את הנשרים בזדון".

הצופה ערך סקירה קצרה של מה שהתרחש אמש בנגב: "נמצאו עד עתה 12 נשרים מתים. סביר להניח שכמו שאתמול התגלו שניים באקראי על ידי מטיילים, שיהיו עוד גופות מוטלות בשטח. אני לא יכול לנקוב במספר". האקולוג הביע צער על העיתוי שבו מתגלה ההרעלה: "זה בא דווקא על רקע סימני התאוששות של אוכלוסיית הנשרים. בנגב גרה האוכלוסייה הגדולה ביותר מאז שאנחנו מקיימים ספירות, משנות ה-70".

"דווקא אחרי שראינו התאוששות, ובמחי יד אחת...", התאכזב הצופה, "הורעל הפרט המבוגר ביותר של נשר בישראל, בן 21. זה אומר שהוא לא יתרבה בשנה הבאה. נשרים מעמידים רק גוזל אחד בשנה, והם מונוגמיים. זה אומר שהפרט הזה והצאצא שלו שמאוד חשוב לאוכלוסייה (לא יחיה)", הוסיף.

על החקירה שבודקת את החשד לרשלנות, אמר: "פרטי החקירה, מעבר שלא נחשוף, הם לא תחומי". הוא העריך כי "אף אחד לא עושה זאת בזדון כדי לפגוע בנשרים. עושים את זה בגלל רשלנות אחרת שקיימת". הצופה התייחס לבעיות שלדעתו גורמות לרשלנות: "בנגב, בפזורה ולא רק, יש אלפי כלבים משוטטים. יש התרבות עצומה של תנים. אנחנו מין מלוכלך שמלכלך את הסביבה, מעשיר במזון, לא אחראי על חיות הבית שלנו שנותנים להם להתרבות ללא מגבלות למעשה".

התיישבות בדואית בנגב (צילום: יניב נדב, פלאש 90)
התיישבות בדואית בנגב (צילום: יניב נדב, פלאש 90)

"ההרעלה הזו היא בדיוק כמו ההרעלה של 1998 והרעלות אחרות", המשיך. "מכיוון שאין דין ואין דיין בנושא חומרי הדברה במדינת ישראל, אנשים ללא הכשרה, שאינם חקלאים, יכולים לקנות חומרים שבחצי קפסולה בגודל של אקמול, יכול להרוג כמה אנשים". האקולוג התפלא: "אני לא מבין למה כלי נשק הם תחת מגבלה, וזה לא. זה הרבה יותר מסוכן מחלק מכלי הנשק".

לסיכום אמר: "יש פה רשלנות פושעת, אמר את זה מבקר המדינה בדוח חמור שהוא כתב על הנושא הזה. הוא צפה שיהיו פגיעות וגם בסביבה. הנה, אנחנו מקבלים את זה פעם אחרי פעם. זה המצב נכון להיום, ואני לא רואה שינוי כל עוד לא תשתנה המדיניות של החזקה, מכירה ואכיפה של חומרי הדברה מסוכנים ביותר".