הותר לפרסום כי אליהו קיי, עולה חדש מדרום אפריקה שעבד כמדריך הסברה ברחבת הכותל המערבי, הוא הנרצח בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים שהתרחש הבוקר (ראשון).

בהודעה שפרסמה הקרן למורשת הכותל המערבי נכתב: "הקרן למורשת הכותל המערבי ורב הכותל המערבי, הרה"ג שמואל רבינוביץ, כואבים ודומעים על הירצחו הבוקר של עובד הקרן למורשת הכותל המערבי, אליהו קיי ה' יקום דמו, על ידי רוצח שפל בדרכו לעבודתו בכותל המערבי. קיי האיר פנים לכל אדם, עשה מלאכתו קודש במסירות ובנאמנות. משתתפים בצערה העמוק של המשפחה".

בפיגוע הירי נפצעו שלושה בני אדם נוספים. זאבי קנצלבוגן, שנפצע באורח קל, שחזר בשיחה עם וואלה! את רגע הפציעה: "אני עולה הבוקר לתפילת שחרית בכותל המערבי, עדיין עטוף בטלית ותפילין, איך שאני מסתובב שמאלה אני שומע יריות ובלגן לא ממש מבין מה קורה, מבין שיש אירוע, בשבריר שניה מקבל כאב חזק בזרוע ממש במקום התפילין, הלכתי אחורה לתוך רחבת הכותל להיכנס למבנה סגור שם, וזהו ברוך השם היה נס גדול".

"יכולתי בשניה לפספס את החיים וקיבלתי אותם במתנה, זו הייתה וחוויה עוצמתית מאוד. מאחל בריאות שלמה לכל הפצועים ולכל עם ישראל שנוכל ללכת בשלווה ובביטחון מתחת לבית שלנו בלי דברים מטורפים כאלו - ושכל מי שעושה טעויות טרגיות אלו שישלם על זה מחיר מלא, אין מקום לאנשים כאלו מתחת לבית שלנו שהם ישלמו את המחיר ואנו נשב בביטחה בארצנו", הוסיף. 

הפצוע בפיגוע הירי בירושלים משחזר, צילום דוברות הדסה

מספר שעות לאחר שהתרחש, הולכים ומתבררים פרטי הפיגוע: על פי חקירת המשטרה והשב"כ עולה חשד לפיו המפגע תכנן את הפיגוע לפרטי פרטים. למרות שהוא משויך לכאורה לזרוע המדינית של חמאס, הוא דאג לשלוח את רעייתו ובני משפחתו לטורקיה לפני שלושה ימים.

הבוקר כשהוא חמוש בנשק מסוג קרלו תקני, הוא הגיע לבוש בבגדי איש דת כשגלימה לגופו, כובע מתאים וכשבאמתחתו כאמור הנשק מוסתר מתחת לגלימה. הוא ירד במדרון משער השרשרת ושם הוא מזהה את קורבן הפיגוע, אליהו קיי בן ה-26, עולה מדרום אפריקה המתגורר במודיעין. כשהוא מסיים תפילה המפגע פותח לעברו בירי, רודף אחריו ובשלב מסוים נכנס לאחת הסמטאות, כשהקורבן מנסה להימלט הוא מבצע ירי רצוף ומוודא הריגה. הוא חוזר מאחת הסמטאות אל אותו מדרון, מזהה מתפללים נוספים, פותח גם לעברם בירי וכתוצאה מהירי הזה ניצל בנס הרב זאבי, כשהקליע חודר לבית התפילין שעל ידו.

שוטרים ולוחמים של מג"ב שמזהים את האזור חותרים למגע ומזהים את המחבל לבוש בבגדי שייח' כשהוא חמוש, פותחים לעברו בירי ומחסלים אותו. בשלב הזה מוזעקים למקום כוחות גדולים מאוד של משטרה, מג"ב ושב"כ. במקביל לסריקות נרחבות שנערכות, מתגברים את האזור כולו כדי למנוע ולסכל אירועים נוספים. במקביל פותחים הכוחות בחקירה במהלכה עולה כי מדובר במפגע מוכר היטב לכוחות הביטחון וללא ספק ניתן לומר כי הכתובת הייתה מרוחה על הקיר. חתירה למגע של השוטרים והלוחמים מנעה פיגוע גדול הרבה יותר שהסתיים, גם כך, בקורבן אחד וארבעה פצועים המאושפזים בבתי החולים.

ד״ר אלון שוורץ, מנהל יחידת הטראומה במרכז הרפואי שערי צדק, מסר עדכון לגבי מצבו של אחד הפצועים האחרים בפיגוע, שהגיע לבית החולים במצב לא יציב: "למרכז הרפואי שערי צדק הגיע פצוע ירי עם מספר רב של פגיעות בכל חלקי גופו. הוא הגיע במצב לא יציב, בהכרה מעורפלת, הוא הובהל לחדר ניתוח לניתוח דחוף, במהלכו ייצבנו את מצבו.

"העברנו אותו לבדיקת CT לקבלת מידע על הפציעות שיש לו, משם הועבר ליחידה לטיפול נמרץ. צפויים לו עוד ניתוחים בעתיד אבל בשלב הזה מצבו התייצב. עדיין נשקפת סכנה לחייו, הדרך שלו עוד ארוכה אבל לעת עתה התייצב".

עדכון על מצבו של פצוע הירי מהפיגוע בירושלים (צילום: דוברות בי"ח שערי צדק)

מוקדם יותר היום ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס בפתח ישיבת הממשלה לאירוע הקשה ואמר כי "בשם שרי הממשלה, אני מבקש להשתתף בצער המשפחה, ומבקש להצטרף לתפילה לרפואת הפצועים", אמר בנט. 
 
הוא הוסיף כי "קיבלתי מוקדם יותר הבוקר משר הבט"פ וממפכ"ל המשטרה עדכון על פרטי האירוע. הייתה שם פעולה מהירה מאוד של כוחותינו, שתי השוטרות והשוטרים שהיו במקום, שנטרלו במהירות רבה את המחבל". 

"עם זאת, זה הפיגוע השני שמתרחש בזמן האחרון בירושלים. הוריתי לכוחות הביטחון להיערך בהתאם ולגלות דריכות, גם מחשש לפיגועי השראה. אנחנו צריכים להגביר את הדריכות ולמנוע פיגועים המשכיים", אמר. 

בתגובה לדברים אמר שר התקשורת יועז הנדל: "בוקר לא פשוט. אף ארגון טרור לא יסיט את הצומוד שלנו לקרקע ולא ימנע מאיתנו להיות בכל מקום בארץ ישראל. רוצה לציין את החתירה למגע של השוטרים. מקצועיות שהסתיימה בחיסול המחבל והצילה חיי אדם".

"נצטרך לבחון מחדש את תפיסת 'המגנומטרים' הישראלית. כל אדם שנכנס לעיר העתיקה צריך לעבור בידוק זהה. שולח תנחומים למשפחתו של הנרצח והחלמה מהירה לפצועים", סיכם.