הוועדה הממלכתית לחקר אסון מירון הגישה היום (שני) את ממצאי דו"ח הביניים והמלצותיה. בין היתר, המליצו חברי הוועדה, בראשות נשיאת בית המשפט העליון (בדימוס) מרים נאור, כי יש למנות שר ממונה על האירוע ולפעול לאלתר למניעת צפיפות. כמו כן, לפעול על מנת להוציא משטח ההר גורמים לא מורשים. 
 
הוועדה המליצה על מינויו של שר אחראי על האירוע. "בשים לב לריבוי הגורמים המעורבים בו ולמאפייני האירוע ומורכבותו, אנו ממליצים כי ממשלת ישראל תמנה את אחד משרי הממשלה שיהיה אחראי לאירוע ההילולה הקרוב. אנו ממליצים כי השר האחראי ימנה גורם ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים, שיארגן וינהל את ההילולה תחת הנחייתו ובכפוף להוראותיו", נכתב בהמלצות הוועדה. 

הוועדה דנה גם בשיפור תשתיות והסרת מפגעי בטיחות באזור ההילולה בהר מירון.  "למדנו מדוחות ומחוות דעת של מומחי בטיחות על קיומם של מתקנים מסוכנים ומפגעי בטיחות רבים בשטח ההר. ככל הידוע לנו, מאז האסון התבצעה פעילות להסרת חלק ממפגעי הבטיחות ולשיפור התשתיות, אך המלאכה לא הושלמה", נכתב. 

למנוע את הצפיפות

הוועדה המליצה גם על מניעת צפיפות חריגה בהילולה. "מעבודת הוועדה עד כה עולה כי אחד האתגרים המרכזיים בהילולה הוא גודש וצפיפות הקהל. כדי לקיים את ההילולה בבטחה, יש לנקוט צעדים שיבטיחו כי לא תיווצר צפיפות חריגה בשטח ההר ובמוקדי עניין מסוימים בתוכו", אמרו חברי הוועדה. 

החברים המליצו על שורת הצעדים הבאים בנושא הצפיפות. הגדלה מרבית של השטח הפנוי לקהל במהלך ההילולה; ויסות הקהל בהילולה, באופן שבזמן נתון לא תיווצר צפיפות חריגה ודוחק; עידוד תחלופה של הקהל בשטח ההר.

"כדי לוודא שלא נוצרת צפיפות חריגה של קהל בהילולה, יש להגדיל קודם כל וככל הניתן את השטח הפנוי בהר לשימוש הקהל", כתבה הוועדה. "אנו ממליצים לְפַנּוֹת את כל מי שמחזיק בשטחים מההר בלא זכות שבדין. לא נציין מקרים פרטניים שכן אין אנו בית משפט והנוגעים בדבר לא השמיעו טענות בפנינו. על כן נסתפק בהמלצה כללית לנקוט את כל האמצעים החוקיים הדרושים כדי לפנות מי שמחזיק בשטחים בהר שלא כדין, ולעשות כן בהקדם האפשרי, למען יוכלו השטחים שיתפנו לשמש את הקהל כבר בל"ג בעומר תשפ"ב". 

ועדת החקירה לאסון מירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ועדת החקירה לאסון מירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בנוסף", כתבו חברי הוועדה, "אנו ממליצים שלא לאפשר הקמת אוהלים, מבנים ולינה בהר במהלך ההילולה הקרובה, ושלא להקצות שטחים ל'מתחם משפחות'. שטח ההר הוא מוגבל ומסירת חלקים ממנו למגורים זמניים מקטינה את השטח העומד לרשות הציבור כולו, וכפועל יוצא מכך תורמת לצפיפות. בהקשר זה נציין כי עתירה שבמסגרתה טענו עותרים לקיומה של זכות חוקית להחזיק בקרקע נדחתה לאחרונה בבית המשפט הגבוה לצדק, לאחר שהעותרים חזרו בהם מהעתירה בהצעת בית המשפט ".

ויסות הקהל בהילולה 

עוד המליצו חברי הוועדה על פיקוח וויסות על כמות העולים להר בזמן ההילולה. "מלבד הגדלה מרבית של שטח ההר הפנוי לשימוש הקהל בהילולה, אנו ממליצים לנקוט צעדים שיווסתו את הגעת הקהל לשטח ההילולה, כדי שבכל זמן נתון לא יעלה היקף הקהל בהר על מספר המשתתפים ששטח ההר יכול להכיל בבטחה. לשם כך אנו ממליצים לקבוע "מספר יעד" מרבי העונה לדרישות הבטיחות ולווסת את ההגעה להר בהתאם למספר היעד שייקבע. הוויסות יבוצע באמצעות שליטה בהיסעים, כפי שיפורט בהמשך", כתבו חברי הוועדה. 

הדלקות 

"אנו ממליצים", כתבו חברי הוועדה, "כי בשנת תשפ"ב תיערך במהלך ההילולה הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג הציון, על ידי האדמו"ר מבויאן. עוד אנו ממליצים כי טקס ההדלקה שייערך יהיה קצר, כפי שהיה נהוג בעבר".

"נדגיש", צוין עוד, "וכאן פנינו לעתיד הרחוק יותר, כי אנו מכבדים את רצונם של אנשים רבים, מקבוצות שונות, לקיים הדלקות נוספות. כבר עמדנו לעיל על חשיבות המקום לעולים אליו ועל ריבוי ההדלקות בשני העשורים האחרונים. נידרש לכך בהמשך עבודת הוועדה, אך להערכתנו קיום הדלקות נוספות מחוץ לשטח ההר הוא דבר המחייב הכשרת מתחמים מתאימים והסכמות של צד ג', ואינו ניתן לביצוע לפני ל"ג בעומר תשפ"ב. אנו ממליצים, כאמור, לערוך השנה הדלקה מרכזית אחת בלבד".

פורום משפחות אסון מירון מסרו בתגובה: "מקריאת הדו"ח עולה כי ההחלטה להילחם על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה הייתה צודקת ונכונה, לו ייושמו 67 הסעיפים המופיעים בדו"ח נוכל לוודא שמירה על חיי אדם במהלך אירועי ל"ג בעומר הבאים. תקוותנו שמסקנות הדו"ח ייושמו ע"י הגורמים הפוליטיים, וניהול האירוע יצא מניהולם של אותם גופים האחראים למחדלים שהובילו לאסון, גופים שעד היום טרם לקחו אחריות".