על רקע עוברי אורח המתעדים בטלפונים הסלולאריים ובעלי עסקים שהתבוננו כלא מאמינים, הושקו היום (שני) נסיעות המבחן של "הקו האדום" של הרכבת הקלה בקו העילי בשדרות ירושלים ביפו. שדרות ירושלים יהפכו למדרחוב ולמעט רכבי שירות, תיאסר תנועת כלי רכב לאורך השדרה, שכבר מצויה בשלבי שיפוץ ושדרוג מתקדמים, הכוללים את שימור מרבית העצים המיתולוגיים הוותיקים שלאורכה ושתילת עצים נוספים. "זו תהיה אחת מהשדרות היפות ביותר באירופה", ציין מנכ"ל נת"ע, חיים גליק.

נסיעות המבחן של "הקו האדום" החלו בחודש יוני בקו העילי בפתח תקווה ולא מכבר החלו נסיעות מבחן גם בבת ים. לפני כחודש התקיימה נסיעת מבחן מיוחדת לאורך כל התוואי של "הקו האדום" וכעת עוברים בנת"ע לנסיעות מבחן סדירות.

גליק העריך שנסיעות המבחן בתוואי התת קרקעי של "הקו האדום" יחלו בחודש ינואר. "הקו יתחיל לפעול בעוד כשנה", הוא ציין – "עברנו לשלבי נסיעות המבחן, התקנת המערכות וההיערכות ושלבי הסיום של העבודות בתחנות התת קרקעיות ובשטחים העיליים שמעליהם".

עד חודש מרץ נסיעות המבחן יתקיימו בתיאום על המשטרה. זאת, מאחר וטרם הותקנו מערכות הבקרה אוטומטיות בצמתים ובכל צומת מוצבים שוטרים שמעניקים קדימות לרכבת הקלה. 

סמנכ"ל מערכות בנת"ע, אפי כליפה, אמר כי בשלב הנוכחי נסיעות המבחן נועדו לבחינת המערכות המותקנות על הרכבת הקלה, המיוצרת בסין.

לאחר התקנת מערכות הבקרה, תינתן עדיפות לרכבת הקלה. "לרכבת הקלה תהיה עדיפות של 70% בצמתים", הבהיר גליק והעריך שמתן העדיפות אכן יביא להגברת עומסי התנועה ברחובות הסמוכים. "אני מעריך שיותר נהגים יעדיפו לעבור לנסיעה מהירה ברכבת הקלה", הוא הוסיף.

נסיעות המבחן בתוואי העילי יתבצע לסירוגין בפתח תקווה וביפו ובת ים. "עדיין אין לנו מספיק נהגים לרכבת הקלה ונחלק את הנסיעות בין הערים – יומיים בשבוע בתל אביב ועוד יומיים ביפו ובת ים", הסביר גליק.

נסיעת מבחן הרכבת הקלה ביפו (צילום: אבשלום ששוני)
נסיעת מבחן הרכבת הקלה ביפו (צילום: אבשלום ששוני)

מהירות הנסיעה היתה עשרה ק"מ, אבל לאחר ההפעלה המסחרית של "הקו האדום", מהירות הנסיעה תעמוד על 80 קמ"ש בתוואי התת קרקעי ו-30 קמ"ש בתוואי העילי. "נסיעה ברכבת הקלה תהיה הרבה יותר מהירה לעומת הנסיעה בכלי הרכב". תוואי "הקו האדום" של הרכבת הקלה, שכבר הושלם, הוא באורך של 24 ק"מ והוא כולל עשר תחנות תת-קרקעיות ו-24 תחנות עיליות.

הקו שמתחיל כעילי בפתח תקווה, הופך לתת קרקעי בציר ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן ובהמשך במרכז תל אביב. משדרות ירושלים הוא שוב עילי, עד לבת ים. על פי הצפי, כ-750 אלף נוסעים יסעו ב"קו האדום" בממוצע מידי יום.

"העבודות החלו באוגוסט 2015 והתכנית המקורית היתה שהרכבת הקלה תתחיל לפעול באוקטובר 2021. "בתכנון המקורי לא לקחו בחשבון את הזמן הנדרש להתקנת, בחינת והרצת המערכות המורכבות, אבל מדובר בעיכוב סביר. בפרוייקט ענק בסדר גודל שכזה, גם שבע שנות עבודה זו הצלחה ותואם זמני עבודות של פרוייקטים בסדר גודל דומה במדינות באירופה", ציין עוד גליק, שמונה לפני כשנתיים לתפקיד. 

גליק ציין עוד, כי הרכבת הקלה מתוכננת לפעול מידי יום בין השעות 05:00-01:00. בתשובה לשאלה אודות הפעלתה בשבתות ובחגים, הוא הבהיר: "אנחנו חברה שמבצעת את ההנחיות ומדובר בהחלטת ממשלה. נבצע כל החלטה".

 במקביל, הוא הודיע על האצה בעבודות להקמת "הקו הסגול" ו"הקו הירוק", שאמורים ליצור ביחד עם "הקו האדום" מערכת הסעת המונים בגוש דן. עבודות "הקו הסגול" שיתחיל בבקעת אונו וימשיך דרך ציר אלוף שדה ברמת גן וגבעתיים, למרכז תל אביב, אמורות להסתיים בשנת 2026 ושנה לאחר מכן אמור להסתיים פרויקט "הקו הירוק" שינוע בין ראשון לציון וחולון ולתל אביב ויגיע בשתי זרועות להרצליה ולרמת החיל.

בשבוע שעבר נחסמה חלק מכיכר רבין בתל אביב, בה תהיה תחנה של "הקו הירוק" ועבודות התשתית צפויות להקשות בשנים הבאות על הנסיעה באזורים נרחבים בתל אביב ובגוש דן, עד לסיום הפרויקטים המורכבים, שאמורים להביא למהפכה תחבורתית ולשינוי בהרגלי הנסיעה.

אבל גם הרכבות הקלות לא יביאו לפתרון מלא של עומסי התנועה הכבדים. "ההקלה הגדולה תגיע אחרי שיבוצע פרויקט המטרו", העריך גליק.