אירוע השקת פרויקט "גאולה" לזכרה של גאולה כהן, חברת הכנסת, לוחמת ארגון הלח"י, וכלת פרס ישראל, נערך הערב (שלישי) במרכז "שלווה" בירושלים. במסגרת הפרויקט שיזמה מרינה רוזנברג קוריטני, ראש המחלקה לעידוד העליה בהסתדרות הציונית העולמית, ומטרתו הכשרת נשים צעירות למנהיגות, ציונות ופעילות למען עידוד העלייה לארץ ישראל, יוכשרו 25 צעירות בגילאי 18-25. 30% מהן יגיעו מישראל, והשאר יגיעו ממגוון מדינות בעולם. 

הבחירה בנשים הגיעה בהשראת כהן ז"ל, ובעקבות סקר שערכה המחלקה לעידוד עליה בהסתדרות הציונית העולמית, שם נמצא כי מי שבסופו של דבר מחליט לבצע את העלייה בתאים המשפחתיים הינה האישה. "גאולה כהן ז"ל הייתה אישה ציונית ואוהבת ישראל שסיכנה את חייה למען המדינה ובמעשיה האירה נתיב ודרך עבור אנשים רבים בישראל ובתפוצות. כהן ז"ל היא גם זו שהקימה את הוועדה לקליטה ועלייה בכנסת", אמרה רוזנברג קוריטני, "היא פעלה כל חייה למען עם ישראל ולמען קידום העליה לישראל, ואנחנו רואים חובה לייצר דור חדש של צעירות יהודיות מכל העולם שימשיכו את דרכה. החזון שלי שמהמיזם הזה יצמח ארגון נשים שיחדש את ימיהן של התנועות ההיסטוריות", הוסיפה. 

רעייתו של נשיא המדינה מיכל הרצוג, שלחה ברכה מאחר ונבצר ממנה להגיע לאירוע, ובה אמרה: "זהו עונג גדול עבורי לשלוח את ברכת הדרך לפרויקט נחוץ, חשוב ומרחיב לב כמו תכנית גאולה. הטלטלות העולמיות והמדיניות של השנים האחרונות הבהירו שהכל תלוי בהנהגה. נוכח האלימות הגואה בבית, בבתי הספר, וברשתות הגיעה הזמן שקול הנשים ישמע וביתר שאת". הרצוג סיכמה: "קול של הנהגה אחרת, קשובה, יצירתית, הנהגה שיש בה חכמת לב. לכן תכנית גאולה לפיתוח מנהיגות נשית מרחבי העולם היא בעיני התכנית הנכונה בזמן הנכון".

שר האוצר אביגדור ליברמן ציין: "תפקידה של אישה ביהדות היה ענק והשמות ידועים לכולנו. לגאולה כהן יש מקום של כבוד בגלריה מכובדת זו של נשים שהיו מתגייסות לכל דבר שהעם רצה אותם. בכל שעה ובכל מקום".

גאולה כהן (צילום: ראובן קסטרו)
גאולה כהן (צילום: ראובן קסטרו)

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, מסר: "אני גאה לעמוד בראש ההנהלה הציונית, בה נוטלות הנשים תפקידי מפתח בהנהגתן של מחלקות, בניהולן, בקבלת החלטות ובמיזמים רבים למען העם והארץ שלנו. העצמת מנהיגותו של עם ישראל תלויה ביכולת שלנו לשלב את כלל הנרות המאירים, במגוון רחב של צבעים - נשים וגברים, מבוגרים וצעירים, שכן שילובם הוא הוא המתכון המנצח".

גאולה כהן נפטרה, כאמור, לפני כשנתיים, בכ"א כסלו, והשאירה אחריה מורשת רבה. במהלך השקת הפרויקט הוקרן סרט דוקומנטרי מיוחד על חייה, והתקיים פאנל בהשתתפות מנהיגות צעירות, מיצג על מנהיגות שהיוו השראה לגאולה כהן ז"ל ובהן, חנה סנש, גולדה מאיר, שרה אהרונסון, וראיון עם דליה אסרף, שעבדה עם כהן לאורך שנים רבות.