הנשים בוגרות התוכנית "דף חדש" יוצאות ממעגל האלימות לשיקום כלכלי של חייהן במקום חדש, ומדברות: "התחננתי בפניו שייתן לי ללמוד, אבל העצמאות שלי איימה עליו", מספרת אחת מהן.

תוכנית "דף חדש" מסייעת לנשים יוצאות מקלטים לנפגעות אלימות במשפחה להשתלב מחדש בשוק העבודה ולשקם את חייהן הרחק מהבית האלים, למצות את זכויותיהן ולקבל ליווי וייעוץ כלכלי ותעסוקתי אישי וצמוד. התוכנית מסייעת לנשים גם בהצטיידות והתארגנות במקום יישובן החדש, בחיבור למקורות תמיכה קהילתיים בו ובהעצמה אישית וכלכלית.

את התוכנית יזם ומוביל משרד הרווחה והביטחון החברתי והיא מופעלת מקצועית על ידי ארגון "בעצמי" ובסיוע של הקרן לידידות, קרן משפחת גודרידג', אלדן ותורמים אנונימיים. 98% מבוגרות התוכנית לא חזרו לגורם האלים ו־57% מהבוגרות השתלבו מחדש בשוק התעסוקה.

לקראת יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים המצוין היום, שוחחנו עם שתיים מבוגרות התוכנית שמספרות על דרך החתחתים לשיקום עצמאותן הפיזית והכלכלית. אחת מהן היא ד', בת 45 ואם לשלושה שגרה בירושלים, והיא מספרת:

"התגרשתי לפני שנתיים, לאחר זוגיות שנמשכה 19 שנים, שבה סבלתי מאלימות מתמשכת לאורך כל שנות הנישואים. אלימות נפשית, כלכלית, מילולית, מינית. בסופו של דבר זה היה ממש קרוב לאלימות פיזית. לאורך כל השנים חייתי בדיכוי. הוא מנע ממני את מימוש הרצון ללמוד, להתקדם, להתפתח. אפילו לעבוד יכולתי רק בתנאים מאוד מגבילים".

ד' נזכרת: "לפני הנישואים רציתי ללמוד סיעוד, ולכן לא רציתי להתחתן כל כך מהר. הוא שכנע אותי שאין לי מה לדאוג אבל מיד לאחר החתונה התנגד בתוקף שאלמד, בטח לא סיעוד שזה במשמרות ויחד עם גברים. במשך שנים ממש התחננתי בפניו לצאת ללימודים. בסופו של דבר הוא הסכים שאצא ללימודי עבודה סוציאלית כיוון שזה היה בקמפוס חרדי. לקראת סיום הלימודים האלימות שלו כלפיי התעצמה, הוא נבהל שאני הולכת לסיים את הלימודים ולצאת לעבוד וזה גרם לו להתנהג בצורה מאוד אלימה".

בפגישה משותפת של הזוג שהתקיימה אצל הפסיכיאטר שלו נאמר על ידו בנוכחותה שהוא מרגיש שהוא "רוצה לירות לה כדור בראש", אמירה שאחריה החליטה להגיע למרכז למניעת אלימות במשפחה, שם ייעצו לה לצאת למקלט. "בהתחלה סירבתי, ואחרי כן אזרתי אומץ". היום היא כבר לומדת סיעוד, בין השאר בזכות סל השירותים של משרד הרווחה באמצעות התוכנית.

א', בת 47 ואם לשלושה, שמתגוררים יחד איתה בדירה שכורה במרכז, מתארת אלימות ואיומים מצד בעלה לשעבר שבעקבותיהם יצאה למקלט שבו שהתה חודשיים. "עם היציאה מהמקלט החלטתי להמשיך כחוקרת פרטית ולהקים עסק פרטי באופן מוסדר, ואני ממשיכה לגייס לקוחות ולקבל תיקים כדי להמשיך לעבוד. במקביל, כהשלמת הכנסה, אני מלוות הסעות מטעם העירייה. לאחרונה התקבלתי לקורס ההייטק של 8200, גוגל וקרן רש"י" היא מספרת.