70% מהישראלים רואים את ייצוגם של אנשים עם מוגבלות בטלוויזיה ובקולנוע כחשוב, ו־91% ציינו כי מידת הנכונות שלהם לצפות בסרט תיפגע אם ההפקה אינה שוויוניות.

כך עולה מנתוני סקר שנערך לאחרונה על ידי חברת iPanel עבור קרן משפחת רודרמן, המובילה מאבק לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארה"ב ובישראל.

76% מוכנים לשלם עבור צפייה בהפקות קולנוע וטלוויזיה שמאפשרות נגישות לשחקניות ושחקנים עם מוגבלות, ו־86% חושבים שנדרשת התערבות ממשלתית בתיקון הבעיה. היוזמה יוצאת בקריאה לכל מקבלי ההחלטות בתעשיית הקולנוע, הטלוויזיה והמדיה החדשה בישראל לחתום על האמנה לקידום שוויון הזדמנויות וייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות, כחלק של גיוון ורב־תרבותיות בעולם הבידור.

שירה רודרמן  (צילום: באדיבות קרן משפחת רודרמן)
שירה רודרמן (צילום: באדיבות קרן משפחת רודרמן)

עוד נתונים מהסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל ומובא כאן לראשונה: 71% מהישראלים חושבים שהייצוג של שחקנים עם מוגבלות בישראל הוא נמוך מאוד עד לא קיים, ו־77% חשים שאין או יש מעט מאוד ייצוג של דמויות עם מוגבלות.

74% ענו שאין שוויון הזדמנויות בישראל לאנשים עם מוגבלות בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, או שהוא קיים במידה מועטה בלבד. ל־82% מהנשאלים מפריע ששחקנים עם מוגבלות לא מקבלים הזדמנות שווה, ויותר ממחצית מהנשאלים ענו כי חשוב לדעת אם השחקן שמגלם דמות של אדם עם מוגבלות הוא אדם עם מוגבלות בעצמו.

"אחד מכל חמישה הוא אדם עם מוגבלות. זהו המיעוט הגדול ביותר, והוא עדיין מופלה לרעה בתחומים רבים, וכמעט אינו זוכה לייצוג בנוף התרבותי. חוסר הנראות בטלוויזיה ובקולנוע פוגע במיוחד, כי הוא משפיע על היחס הציבורי ועל התחושה של מאות אלפי ישראלים עם מוגבלות, המרגישים חריגים ושקופים. על אף מגמת שינוי, כמעט לא ניתן לראות דמות עם מוגבלות על המסך, ולרוב יגלמו אותה שחקנים ללא מוגבלות", אומרת שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן.

זיו נווה, מנכ"לית קרן גשר לקולנוע רב תרבותי אמרה: "הנוכחות של אנשים עם מוגבלות על המסך, היא גורלית לחייהם. מהניסיון ארוך השנים של הקרן בתחום, אנחנו עדים להשפעה העצומה שיש לזה על הדימוי העצמי שלהם ממש כמו על הדימוי שלהם בעיני החברה. לתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, שמייצרת תכנים שמגיעים לקהלים רחבים, יש את הכוח להשפיע ולשנות את המציאות עליה מעידים הסקרים האלו והשינוי הזה יניב רווח גדול לא רק לקהילת הא.נשים עם מוגבלות כי אם לחברה הישראלית בכללותה".

רועי יו"ר איגוד הבמאים והבמאיות הגיב: "חשיבות הקמפיין והאמנה היא לייצר מודעות ולהעלות את הנושא לשיח הציבורי של כולנו. אנו דורשים שוויון תעסוקתי בכלל המקצועות על הסט –  יוצרים/ות, שחקנים/ות, עובדי/ות הסט. הצעד הבא הוא לבנות 'ארגז כלים' שיאפשר לגופי ההפקה לשלב העסקה של אנשים עם מוגבלויות, תוך שיתוף פעולה עם גופים ממשלתיים, עמותות, פילנתרופים ועוד."