מרכז טאוב פרסם הבוקר (שני) מחקר חדש על הקשר בין הפשיעה האלימה בחברה הערבית לבין ריבוי הצעירים, הפערים בין גברים ונשים ועולם הנישואים המתערער בחברה זו. מהמחקר עולה שהנשים הערביות מובילות מהפיכה – הופכות משכילות יותר ועצמאיות יותר, הגברים הערבים מגיעים עם השכלה פחותה משל נשים רבות, גיל הנישואים משתנה, ונוצרת אי התאמה ב"שוק הנישואים" בחברה הערבית.

גם תחושת הביטחון האישי של ערבים יורדת כפי שהם מעידים, ויש ריבוי של צעירים ערבים – כל אלה יחד משפיעים על העלייה בפשיעה האלימה בחברה הערבית בישראל.

המחקר שערך פרופ' אלכס וינרב מצא מתאם חיובי מובהק בין שיעור מקרי הרצח לשיעור הגידול השנתי של גברים צעירים ערבים (לעומת מתאם שלילי בקרב יהודים), ועל קשר חיובי בין דפוסי הצמיחה של אוכלוסיית הצעירים למדד הכללי של חוסר ביטחון אישי, גם רק בקרב הערבים בישראל.

עם זאת, נראה שיש חלון הזדמנויות להשקיע בצעירים הערבים כדי להשפיע על המצב משום שאנחנו נכנסים לתקופת האטה במספר הצעירים המגיעים לשנות העשרה המאוחרות לחייהם. ב-2020–2021 עמד שיעור הצמיחה של ערבים בני 18–22 על פחות מ-2%, ועד 2023 הוא צפוי לרדת מתחת לאפס ולהישאר שם עד 2028.

הפגנה של נשים ערביות נגד רצח ואלימות נגד נשים בחברה הערבית (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה של נשים ערביות נגד רצח ואלימות נגד נשים בחברה הערבית (צילום: אבשלום ששוני)

"בתקופה זו יש הזדמנות להשקיע בהשתלבות החברתית של קבוצת גיל זו ולהביא לידי הפחתה ניכרת בשיעורי הפשיעה" אומר פרופ' וינרב ועם זאת מדגיש כי הפערים בהשכלה לטובת הנשים במגזר הערבי פועלים נגד מגמת השיפור הזאת. עד לפני כעשרים שנה, רוב הנשים הערביות נישאו בתחילת שנות העשרים שלהן לגברים משכילים ומבוגרים מהן בשש שנים בממוצע (לעומת פער ממוצע של שנתיים בקרב יהודים). 

"אולם לנוכח הפער הגדל בהישגים של גברים בתחום ההשכלה לצד שינויים תרבותיים אחרים שהעלו את גיל הנישואים של נשים, הדפוסים האלה מתחילים להתערער.החברה הערבית תצטרך להתמודד עם השינויים המתחוללים במקביל במבנה הגילים ובמאפייני ההשכלה שלה. שיעורי ההשתתפות בשוק העבודה בקרב נשים ערביות נמוכים ביחס ליהודיות, ונוטים לרדת אחרי נישואים ולידה. בהנחה שהעלייה ברמת ההשכלה תדחף אותן לשוק העבודה, ניתן לצפות שהן יהיו עצמאיות יותר מבחינה כלכלית ובעלות חופש רב יותר לבחור אם להינשא, מתי להינשא ואיך לחיות", הוסיף.

בשנים 2011–2016 עמד מספר מקרי הרצח באוכלוסייה הערבית בישראל על כ-60 בשנה. בשנת 2019 כבר נרצחו יותר מ-90 בני אדם, בשנת 2020 יותר מ-100, והשנה כבר עבר מספר הנרצחים את ה-120 – יותר מכפול מהמספר לפני חמש שנים. שיעור מקרי הרצח במגזר הערבי מכלל מקרי הרצח בישראל טיפס מ-40% ב-2011 לכ-80% בשנים 2020–2021