הסופר החרדי חיים ולדר, אשר לאחרונה פורסם אודותיו בעיתון "הארץ" תחקיר לפיו פגע מינית בנערות צעירות רבות, שם אתמול קץ לחייו. הרב אשר מלמד, מייסד "המרכז הישראלי למוגנות" המסייע לנפגעות תקיפה מינית, שוחח הבוקר (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על ההתמודדות במגזר החרדי עם האירוע.

בתחילה סיפר מלמד על הקשר שלו לנושא: "אני הייתי רב במשטרה גם במחוז הדרומי, שם התגייסתי, ואח"כ במחוז מרכז, ולקחתי על עצמי בהיותי אדם חרדי וקצין משטרה לעסוק בהנגשת שירותי משטרה לחברה החרדית, ומהר מאוד זה הגיע לפגיעות מיניות. הפרשיה של ולדר היא טראומה חברתית לכל החברה החרדי. קודם כל לנפגעים, וכל נפגע זה עולם ומלואו, כל אחד עם השואה הפרטית שלו ורעידת האדמה בבית, משפחה, בקהילה".

בהמשך התייחס למעמדו של ולדר בחברה החרדית: "הסיפור של ולדר כדמות מרכזית בחיי היום יום של החברה החרדית, כאשר שלושה דורות של ילדים גדלים על הסיפור שלו. כדי להבין את המשמעות - אמא הולכת ומשכיבה את הילד לישון, היא קוראת לו סיפור של חיים ולדר. להגיד שהוא חשוד כפדופיל, מי יכול להתמודד עם דבר כזה? לא לימדו את האנשים האלה איך מדברים עם הילדים. לכן הסיפור פה מאוד מורכב. האינסטינקט של כולנו, כשיש משהו כזה גדול, אנחנו מכחישים כי אנחנו לא יודעים להתמודד. מצאנו חברה חרדית שסועה, שחלק אמרו זה לא נכון וחלק מהאנשים שכן נכון וחלק באמצע ולא יודעים מה לעשות כי הפגיעה בבית שלנו, מה נגיד לילד".

"זה יצר בלבול, משבר אמון, הפרת איזון בכל בית חרדי במדינת ישראל. גם בציבור הדתי לאומי, לא רק החרדי. באומץ רב הרב שמואל אליהו מגיע לו שאפו כי כולם בורחים. אני איתו שנתיים מאז הקים את בתי הדין והוא מתעסק עם הבעיות המורות של אנשים בעלי השפעה ועמדה, רבנים שעושים את הדברים האלה", הוסיף.

לאחר מכן תיאר מלמד כיצד נחשף לראשונה לטענות נגד ולדר: "אני נחשפתי לפני כחמש שנים, בעצם גייסתי חוקרות חרדיות למשטרת ישראל לפני 7 שנים ולפני 5 שנים עשיתי הכשרה למתנדבות חרדיות שיוכלו לתמוך בנפגעים. באחד הערבים בסיום המפגש הגיעו שתי המתנדבות ושאלו אם אני יודע משהו על הסיפור של חיים ולדר אמרתי שלא. אמרו שהוא מקיים חיי אישות עם נשים גרושות ואני שואל האם מדובר במטופלת אצלו ואמרו לי לא. יש פה בעיה מוסרית, הרב אליהו אמר שרוב המקרים היו ביעות מוסריות אבל היו מקרים של נשים שסיפרו שכשהיו צעירות הוא פגע בהן מינית ברף הפלילי. מרבית המקרים שנשפו יותר בעבירות המוסריות. כמה מקרים של פגיעות בילדים זה עדויות שהגיעו לרב אליהו וזה הגיע לפני יומיים לבדיקה במשטרה ואז קרה מה שקרה ולא הבשיל העניין".

"איני בן בית אצל הרב קנייבסקי ולא מאמין בתהליכים בלי הרבנים, הם מפתח להצלחה. שאלתי את הרב קנייבסקי ויש לי סרטון, מה עושים כשיש פוגע ונפגע אם לא מדווחים למשטרה, אין גורם הרתעה והוא ממשיך לפגוע. אם מדווחים למשטרה יש פוגע ונפגע לשתי משפחות, יהיו עליהם גזר דין מוות חברתי אם זה יוצא החוצה. הוא אומר 'מדווחים למשטרה'. הנושאים האלה בחברה החרדית, לא רוצים לדבר עליהם בפרהסיה. ביקשתי כמה פעמים להתראיין ברדיו קול ברמה או בקול חי והם אמרו רוצים אבל הילדים שומעים, אין חינוך מיני ושיח אז לא יכולים לדבר על זה בתקשורת", המשיך מלמד.

כשנשאל האם מדובר באירוע מכונן ביחס החברה החרדית לפגיעות מיניות, השיב מלמד: "ודאי, נגמרה התמימות. אם אדם בסדר גודל של חיים ולדר, של משי זהב, מדובר על תופעה של פגיעות מיניות, וברלנד, אז נגמרה התמימות. אני מקבל טלפונים, מתחננים בפניי 'תעשה לנו סדנאות מוגנות'".

"יום אחד קיבלתי טלפון מפרשייה שתיחשף בקרוב, בימים הקרובים, אחד התלמידים של אותו רב אמר, כבוד הרב הוא כתב ספר על עניין של קדושה איך יכול להיות שהוא בעצם פוגע? זו בעיה נפשית, לכן זה נמצא בכל המעמדות ובכל המגזרים והמגדרים", סיים מלמד את דבריו.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm