מחסור של 1,000 דירות קטנות להשכרה לסטודנטים המעוניינים לגור בכפר סבא, מוביל אותם להגר לערים אחרות, וכך בעשור האחרון שיעור הצעירים בעיר הולך ופוחת כל שנה. ראש עיריית כפר סבא, רפי סער החליט להיאבק בתופעה בשינוי סדרי העדיפויות העירוניים
 
מספר בני ה-20-34 המתגוררים בכפר סבא פחת בשש השנים האחרונות בכ-2,500 והוא עומד כיום על פחות מ-15 אלף איש. כך עולה מנתוני סקר גיאוקרטוגרפיה עדכני. המגמה המדאיגה הזו הובילה באחרונה את ראש העיר כפר סבא, רפי סער, ליישם תהליכים לסייע למשיכת הסטודנטים והצעירים לעיר.
 
ביחד עם הערים השכנות לה, רעננה והוד השרון, שיעור הצעירים בני ה-20-34 ביחס לאוכלוסיה הכוללת בכפר סבא עומד על כ-16% בלבד, כאשר בכל ערי האזור מספר הסטודנטים לתואר ראשון נמצא במגמת ירידה. בעבר גרו בכפר סבא מעל 3,500 סטודנטים, אך מספרם הלך וירד בשנים האחרונות, ובעירייה חוששים שהמגמה עשויה להתמשך.
 
יש לציין כי מגמת הנטישה של הצעירים ככל הנראה איננה נובעת מסיבות איכות חיים אלא במידה רבה בגלל מחסור אמיתי בדיור בר השגה. רק השבוע כפר סבא הוגדרה במדד הערים הגדולות העדכני של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בראש רשימת הערים שהתושבים הכי מרוצים לגור בהם בישראל (95.5% מתושבי העיר מרוצים). עם זאת המחסור בדירות קטנות לצעירים וסטודנטים מאלץ אותם להגר למקומות אחרים.
 
זוג צעיר או סטודנט המעוניין להשכיר דירת שתיים ושלושה חדרים בעיר צפוי לשלם מחיר שכירות בגובה של 3,500-5000 שקלים – כאשר היצע הדירות הקטנות בעיר הוא דל יחסית ועומד על כמה עשרות בודדות. על בסיס סקר גיאוקרטוגרפיה, בעיר קיים מחסור מיידי של כ-1,000 דירות קטנות לסטודנטים  - שישרת את הלומדים במכללות האזור כגון – בית ברל, הבינתחומי בהרצליה, המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט והמרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון.

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער (צילום: דוברות עיריית כפ''ס)
ראש עיריית כפר סבא, רפי סער (צילום: דוברות עיריית כפ''ס)

 
כחלק מהמהלכים של העירייה לטיפול בבעיה, אושרה בוועדה המקומית באחרונה תכנית לבניית פרויקט השכרת דירות (מעונות) לסטודנטים. הפרויקט נמצא בתהליך לפני קבלת היתר הבניה שיקבע את מתכונתו הסופית. בכפר סבא מצפים שהפרויקט, הסמוך לתחנת הרכבת בעיר, יאפשר בנוסף לצעירים המעוניינים להישאר ולגור בעיר, ללמוד גם באוניברסיטאות אחרות במרכז – כגון בר אילן ואוניברסיטת תל אביב, ולהינות מהנגישות הגבוהה בהתניידות מהדירה בעיר ללימודים בערים סמוכות.
 
למרות השאיפה של כפר סבא למשוך את הצעירים לעיר, נראה כי היא עדיין מבקשת לשמור על הצביון העירוני, המאופיין בפחות צפיפות ובניה לגובה, ויותר בניה מרקמית נמוכה. יזם פרויקט הסטודנטים ביקש כבר לפני שנה וחצי שהחל התהליך להקים מגדל של 20 קומות ו-900 יחידות, אולם הדבר נדחה על ידי ראש העיר, שביקש להפחית את הפרויקט בחצי, והוא צפוי לעמוד על 450 דירות ב-13 קומות.
 
כלכלני גיאוקרטוגרפיה מציינים כי שמירה וקליטת הצעירים בעיר היא אינטרס מובהק של כפר סבא לטווח הבינוני והארוך, בשימור הון אנושי שיזין את מוקדי התעסוקה של העיר ואת שטחי המסחר בסביבה הקרובה למתחם.
 
ההתייחסות המיוחדת שמקבלים הסטודנטים בכפר סבא זכתה לברכת אגודת הסטודנטים הארצית. יו״ר התאחדות הסטודנטים הארצית, אלחנן פלהיימר, כתב לראש העיר סער, ואמר כי ״בעידן שבו החיים הסטודנטיאליים מלווים באתגרים רבים חברתיים-כלכליים, והבולט בהם הוא נושא הדיור, זוהי בשורה חשובה בקידום מקומם של הסטודנטים בסדרי העדיפויות העירוניים – וצעד חשוב להגירה חיובית של תושבי חוץ ועידוד רכישת השכלה אקדמית בכפר סבא״.