שעה קלה אחרי התרחשות אסון התרסקות מסוק ה"עטלף" מעל מפרץ חיפה, חברי הכנסת במליאה הפרו שוב ושוב את צו איסור הפרסום על עובדת מותם של טייסי חיל האוויר, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל. ביניהם, יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת רם בן ברק, ששוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לדברים. 

"הייתה טעות ואני מתנצל עליה. כשעליתי קיבלתי שתי הודעות - האחת ידיעה על כך שהמסוק התרסק, מכאן הבנתי שאין צנזורה. והשנייה היא ידיעה מגורם מוסמך שחזר בו אחרי שתי דקות, על כך שאין נפגעים. זה הציף אותי באושר עילאי כי כל כך דאגתי לטייסים, ואמרתי איזה מזל יש לנו שהם יצאו מזה בשלום ואמרתי את מה שאמרתי".

כשנשאל מדוע התעלם מקריאות הביניים של שר הביטחון בני גנץ והשיב כי: "עשיתי טעות, עשיתי אותה מתחושת הקלה עצומה שהרגשתי באותו רגע, זו הייתה טעות ואני מצטער עליה. נלמד ממנה לעתיד. היא נבעה באמת מתחושת הקלה שנפלה עליי באותו רגע". 

בהמשך דבריו, התייחס להחלטה לשחרר את הישאם, העציר המנהלי ששובת רעב מעל ל־140 ימים בצל האיומים של הג'יהאד האסלמי שתהיה הסלמה אם הוא ימות, ואמר כי "הוא אמור להשתחרר בכל מקרה בתאריך שנקבע, זה תאריך השחרור הרשמי מלפני שביתת הרעב והכל. ישראל אמרה שהיא לא תאריך את המעצר המנהלי".

"אם ישראל הייתה חושבת שהחזקתו תמנע פיגועים, היא הייתה ממשיכה להחזיק אותו, אנחנו לא מתנהלים לפי איומי הג'יהאד האסלמי והחמאס. הם מאיימים כל הזמן", הוסיף.

לדבריו, אין קשר בין איומי חמאס בהקשר הזה לירי לעבר גוש דן או לגל הפיגועים האחרון, "ברור שלוקחים בחשבון הרבה שיקולים אבל בעניין הזה הוא היה צריך להשתחרר ממילא וההחלטה הייתה לא להאריך לו את זה. אני מעריך שגם אם לא היו שני הטילים לכיוון תל אביב הוא היה משתחרר בזמן".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון התייחס גם לשיחות הגרעין עם איראן: "זה אירוע מורכב, אין בו משהו שאתה אומר אם יעשו כך יהיה טוב ואם יעשו אחרת יהיה רע מאוד. זה בחירה בין רע לרע אחר. אין כאן טוב בכל העניין הזה".

"אני חושב שהסכם טוב זה דבר טוב והסכם לא טוב זה דבר לא טוב, השאלה איך מגיעים להסכם טוב או סביר. הסכם שמשחרר עשרות מיליארדים של דולרים שהולכים לפעילות של השתלטות שלהם באזור והתעצמות שלהם באזורים שצמודים אלינו זה מבחינתי הסכם לא טוב. הסכם שמחזיר אותם אחורה, מאפשר פיקוח אמיתי ושיש בקרה על הכסף יכול להיות שזה הסכם סביר. אין הסכם טוב בסיטואציה שאנחנו נמצאים בה. לחוסר הסכם יש את הבעיות שלו גם כי זה אומר שהם מתקדמים ללא פיקוח", אמר. 

על תמיכתו של ראש אמ"ן בחזרה להסכם, הבהיר בן ברק: "יש במערכת דעות מגוונות ובסוף יש ממשלה שתקבל את ההחלטה מה המדיניות המתאימה לנו. בכל מקרה, עם כל הכבוד לישראל, את ההחלטות מקבלים האמריקאים, אנחנו נצטרך לחיות עם כל החלטה שתתקבל".

"בדבר אחד אין חילוקי דעות במערכת הביטחונית – על זה שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו איראן גרעינית בין אם יהיה הסכם או לא, ברגע שנבין שזה הולך לכיוון מסוים אנחנו נצטרך לוודא שזה לא יגיע לשם. הדבר הכי טוב הוא שיהיה הסכם טוב שימנע מהם את זה", הוסיף.

בן ברק התייחס גם להתנהלותו של סגן שר החוץ, עידן רול, בערב השנה האזרחית החדשה: "אני מבין שהיה שם אירוע פרטי שנקטו באמצעי זהירות של בדיקות לפני שנכנסו אליו. עדיין אני חושב שאישי ציבור מחויבים יותר מאנשים רגילים לשמור על ההנחיות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm