אסתר פולארד, אשת המרגל היהודי-אמריקאי יונתן פולארד, הלכה הבוקר (שני) לעולמה בגיל 68, לאחר שאושפזה במהלך השבוע בבית החולים הדסה עין כרם כשמצבה היה קשה, ובמקביל אובחנה כחיובית לקורונה. הלווייתה תצא ב-16:00 מבית ההספד קהילת ירושלים בהר המנוחות בירושלים.

כבר ביום שבת הובהלה אסתר לבית החולים, שם אושפזה בעקבות מצב של הלם זיהומי, המכונה "שוק ספטי". זאת במקביל למאבקה הממושך במחלת סרטן השד, והבוקר נודע על פטירתה. 

פולארד ואסתר (צילום: רויטרס)
פולארד ואסתר (צילום: רויטרס)

כזכור, בדצמבר 2020 נחתו השניים בישראל, 35 שנה לאחר מעצרו של יונתן בארצות הברית. כשנחת, הצהיר פולארד בהתרגשות: "אנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם האפשרי ולהמשיך בחיינו כאן". 

"עם ישראל לא ישכח את מסירות הנפש שלכם"

ראש הממשלה נפתלי בנט, ספד לאסתר פולארד, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הצטערתי לשמוע על פטירתה, אישה שמסירותה ואהבתה ליונתן פולארד הפכו לסמל לעוצמה, נחישות ואמונה. יהי זכרה ברוך".

שרת הפנים איילת שקד הוסיפה: "'זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה'. הצטערתי לשמוע על פטירתה של אסתר פולארד. הליכתה במדבר שנים ארוכות למען יונתן מעוררת התפעלות והעניקה לו כוחות נפש. שמחה שזכתה להשתקע עמו בא״י שכל כך אהבה. יהי זכרה ברוך".

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, כתב: "הלב נשבר לשניים, למשמע הידיעה הבוקר על מותה של אסתר פולארד ז"ל - שמסרה נפשה עבור מדינת ישראל יחד עם בעלה יונתן פולארד. אני שולח תנחומים לבעלה  ולבני המשפחה. עם ישראל לא ישכח את מסירות הנפש שלכם. בבניין ציון וירושלים תנוחמו".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', כתב: "משתתף באבלו הכבד של יהונתן פולארד על פטירתה של רעייתו הנאמנה והגיבורה כארי אסתר ז"ל ומתפלל שהקב"ה יתן לו כח להתגבר על האבדן הגדול ולהמשיך בחיים טובים ובריאים לאורך ימים ושנים. ומחה השם אלוקים דמעה מעל כל פנים".

פולארד (צילום: רויטרס)
פולארד (צילום: רויטרס)


"כולנו נשאנו תפילה לרפואתה, וכעת לא נותר אלא למסור את תנחומיי הכנים ליונתן ולמשפחת פולארד", כתב חבר הכנסת יולי אדלשטיין. "במשך שנים ארוכות אסתר לחמה על מנת לשחרר את יונתן מהכלא ולבסוף זכתה לעלות איתו ארצה. יהי זכרה ברוך".

"אסתר פולארד נלחמה עשרות שנים במאבק לשחרורו , עמדה לצידו כל הדרך, והצליחה להחזיר לו את חירותו", כך כתב חבר הכנסת אלכס קושניר (ישראל ביתנו).

חברת הכנסת אורית סטרוק (הציונות הדתית) כתבה: "אסתר פולארד, אשת מופת, אשה גדולה מהחיים, שאהבתה, מסירותה ונחישותה חדרו את חומות בית האסורים והחזירו את יונתן לחיים, לחירות, לארץ החיים. אשה שלא נרתעה מקשיים, שידעה כ"כ הרבה יסורים - הלכה מאתנו, אבל תזכה להיטמן כאן בארץ החיים. דמותה המופלאה תמשיך ללוות את חיינו. יהי זכרה ברוך".

פרקליטתו של יונתן פולארד, עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר נשיאת ארגון שורת הדין, ספדה לה: ״לביאה ואישה משכמה ומעלה שנלחמה למען בעלה והובילה את המאבק לשחרורו במשך 30 שנה, הלכה לעולמה הבוקר. היא פעלה ללא חת מתוך אמונה אמיתית בצדקת הדרך. בכל יום היא היתה לצידו, בכל בית מאסר ובכל משבר ולא הביטה ימינה או שמאלה עד שנחתו בסוף באדמת ארץ ישראל כדי להתחיל את דרכם החופשית. כל כך כואב לשמוע הבוקר כי נהנתה מהחופש המשותף בסך הכל שנה אחת בלבד. אני שולחת תנחומים כנים ליונתן ולכל המשפחה. יהי זכרה ברוך״.