הלוויתה של אסתר פולארד, אשת המרגל היהודי-אמריקאי, שהלכה הבוקר (שני) לעולמה בגיל 68, התקיימה בשעה 16:00 בהר המנוחות בירושלים. פולארד, אושפזה ביום שבת האחרון בעקבות מצב של הלם זיהומי, במקביל למאבקה במחלת סרטן השד, והבוקר היא  נפטרה בבית החולים.

יונתן פולארד, שהורשע בריגול למען ישראל בארה"ב ועלה לארץ בשנה האחרונה, ספד לאשתו: "אסתר, לא ככה חשבתי שיהיה כשנשוב לארץ ישראל. כמה שאהבת את האדמה, והיא אהבה אותך. היא תחבק אותך ותחזיר לך אהבה. הרבה אנשים מכירים אותך מהמחאה, מהמילים, אבל אני הכרתי צד אחר שלך. היא זאת שלימדה אותי אהבה ללא פשרות, באלוהים ובאדמה. היא זאת שאמרה לי לאהוב את העם היהודי. היא זאת שלימדה אותי את כל מה שאני יודע על הלכה והתורה. לימדת אותי עוד. היא הייתה נתונה לשקרים רבים, שאלתי אותה - 'למה את לא מגיבה להשמצות?' והיא נתנה לי תגובה פשוטה - 'אני יודעת מי אני, אני לא צריכה להגיב לשקרים'. זה לימד אותי לקח - אנחנו יודעים מי אנחנו ואנחנו לא צריכים להצטער על מי שאנחנו".

עוד אמר: "הייתי עם אסתר בימים האחרונים של חייה. בסוף עמדו בפני שתי אפשרויות: לתת לה למות באופן טבעי, או להיאבק על חייה. אמרתי לרופאים שהיא נלחמה עבורי במשך 30 שנה, אני לא מוותר עליה. אתן לה את האפשרות להילחם גם על החיים שלה עצמה. זו הנאמנות שאני חייב לה, והיא הוכיחה לי נאמנות לכל השנים הארוכות הללו.לפני מותה, אמרתי לאסתר, כשאת מגיעה לשערי שמיים תלכי להורים שלי, להורים שלך, ולרב מרדכי אליהו, ותחכי לי שמה. כי מתישהו אגיע אלייך, ועד אז – אוהב אותך לנצח".

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ספדה לאסתר פולארד בפתח ישיבת קבינט השרים לעלייה וקליטה שהתכנסה היום:"אי אפשר להתחיל את הישיבה היום מבלי להתייחס לפטירתה של אסתר פולארד ז"ל. כולנו כואבים את לכתה של אסתר - אישה אמיצה נחושה שניהלה מאבק הרואי במשך עשרות שנים כדי לשחרר את יונתן פולארד. אחד הרגעים המרגשים מבחינתי הוא רגע נחיתת בני הזוג פולארד בישראל. השניים נישקו את אדמת ישראל ובמילותיהם הם אמרו "אנו מודים לעם ישראל ולראש ממשלת ישראל שהחזירו אותנו הביתה" בהמשך אמרו "זו מדינה נהדרת יש לה עתיד מזהיר היא העתיד של העם היהודי ואנחנו לא הולכים לשום מקום". המשימה שלנו גם כאן בקבינט העלייה והקליטה גם בממשלה וגם בקרב כל השותפים למשימת העלייה והקליטה, היא לדאוג שהעולים החדשים מרגע שהם נוחתים בארץ ירגישו שהם בבית ולוודא שהעלייה לישראל תמשך כל הזמן"". תמנו שטה ייצגה את הממשלה בטקס הלוויה.

הלוייתה של אסתר פולארד (צילום: ללא קרדיט)
הלוייתה של אסתר פולארד (צילום: ללא קרדיט)

פרקליטתו של יונתן פולארד, עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר נשיאת ארגון שורת הדין, ספדה לה: ״לביאה ואישה משכמה ומעלה שנלחמה למען בעלה והובילה את המאבק לשחרורו במשך 30 שנה, הלכה לעולמה הבוקר. היא פעלה ללא חת מתוך אמונה אמיתית בצדקת הדרך. בכל יום היא היתה לצידו, בכל בית מאסר ובכל משבר ולא הביטה ימינה או שמאלה עד שנחתו בסוף באדמת ארץ ישראל כדי להתחיל את דרכם החופשית. כל כך כואב לשמוע הבוקר כי נהנתה מהחופש המשותף בסך הכל שנה אחת בלבד. אני שולחת תנחומים כנים ליונתן ולכל המשפחה. יהי זכרה ברוך״.


ראש הממשלה נפתלי בנט, ספד לאסתר פולארד, וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הצטערתי לשמוע על פטירתה, אישה שמסירותה ואהבתה ליונתן פולארד הפכו לסמל לעוצמה, נחישות ואמונה. יהי זכרה ברוך".

שרת הפנים איילת שקד הוסיפה: "'זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה'. הצטערתי לשמוע על פטירתה של אסתר פולארד. הליכתה במדבר שנים ארוכות למען יונתן מעוררת התפעלות והעניקה לו כוחות נפש. שמחה שזכתה להשתקע עמו בא״י שכל כך אהבה. יהי זכרה ברוך".

"כולנו נשאנו תפילה לרפואתה, וכעת לא נותר אלא למסור את תנחומיי הכנים ליונתן ולמשפחת פולארד", כתב חבר הכנסת יולי אדלשטיין. "במשך שנים ארוכות אסתר לחמה על מנת לשחרר את יונתן מהכלא ולבסוף זכתה לעלות איתו ארצה. יהי זכרה ברוך".