המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת (יחידה 105) פרסם הבוקר (רביעי) לראשונה נתונים חדשים מסקר שביצע בקרב הורים ובני נוער, וכן את נתוני המוקד לשנת 2021.

מהדו"ח עולה כי 52% מבני הנוער העידו שנתקלו באירועים ברשת שגרמו להם אי נוחות, 28% מבני הנוער ציינו שקיבלו סרטונים מביכים של עצמם או של אחרים ו-16% הודו ששלחו תכנים מסוג זה. כמו כן, שיעור הבנות שנתקלו באירועי פגיעה ברשת גבוה משיעור הבנים וככל שעולים בגיל, שיעור בני הנוער הנתקלים באירוע פגיעה ברשת עולה.

מנתוני סיכום שנת 2021 של מוקד 105 עולה כי התקבלו וטופלו 11,771 אירועים, מתוכם  22% מהאירועים היו פגיעות על רקע מיני, 15% מהאירועים היו "פגיעות אזרחיות" – הפצת תמונות וסרטונים מביכים, 13% מהאירועים שהתקבלו סווגו כאירועי חירום. עוד עלה כי 66% מהנפגעים – ילדות ונערות ורוב מובהק של הפוגעים בנים - קטינים ובגירים.

בשנת 2021 עלה שיעור הנפגעים שפנו למוקד 105 לדווח על פגיעה. זירות הפגיעה העיקריות היו וואטסאפ (23%) ואינסטגרם (20%), אולם יש להדגיש כי מדובר בזירות שלהן מיליוני גולשים, ובכללם ילדים ובני נוער רבים, ומטבע הדברים אירועי הפגיעה בהן רבים יותר. אין בנתונים אלה כדי לקבוע שזירה כזו או אחרת מסוכנת יותר ביחס לזירות אחרות.

אתמול ערך השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, סיור במוקד ובמהלכו פגש השר את סגל השוטרים, האזרחים מהמשרדים השותפים, העובדים הסוציאליים, הסטודנטים ובנות ובני השירות שמפעילים את המוקד להגנה על ילדים ובני נוער מסכנות הרשת. בסיור הוצגו לשר בר לב לראשונה נתונים ופעילויות מתוכננות של המוקד. 

"המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – יחידה 105 הוא גוף לאומי אזרחי-משטרתי ייחודי בארץ ובעולם בהובלת המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל להב 433 ושותפים בו ארבעה משרדי ממשלה נוספים. במציאות הנוכחית, לצד יתרונות טכנולוגים רבים במרחב הקיברנטי, אורבות גם סכנות רבות בעיקר לנוער ועלינו להגן עליהם", אמר השר. 

עוד הוסיף השר בר-לב: "עצם חשיפת הפגיעות בנערות ונערים וחשיפת הפוגעים בהם היא בעלת חשיבות חברתית, חינוכית ותרבותית מעבר לחשיפה להגנה עצמה". 

מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, תומר לוטן אמר כי "המטה הלאומי ימשיך לפעול ביחד עם שותפיו ליצירת מרחב מוגן ובטוח עבור ילדינו, תוך שמירה על פרטיותם. אני קורא מכאן להורים ולבני הנוער להשריש נורמות חיוביות בשימוש ברשת, ובכל מצב של גילויי סיכון ובריונות לפנות למוקד 105".