במשרד הרווחה מינו הנהלה זמנית למעון "בני ציון", ככל שחקירת המשטרה הולכת ומגלה את היקף סאגת ההתעללות הממושכת בחוסים במקום על ידי ארבעת המטפלים החשודים שמעצרם הוארך.

"הפסקת ההתקשרות לאלתר עם עמותת 'אלאור' על הפעלת המקום בו זכתה במכרז אינה דבר של מה בכך מבחינה משפטית, ובכל זאת בהוראת שר הרווחה מאיר כהן זה בדיוק מה שהייעוץ המשפטי שלנו עמל עליו. לא המתנו להשלמת חקירת המשטרה כדי למנות במקום מנהל זמני מטעם מנכ"לית המשרד, ואנחנו מלווים את החוסים ובני המשפחות המעורבים מקרוב", אמר גורם במשרד הרווחה.

עם זאת, תהיות רבות עולות מהמקרה לאחר שלא ביקורי מפקחים ואף לא ביקורות פתע שנערכו מטעם משרד הרווחה במתחם בראש העין לאורך השנים האחרונות, לא גילו דבר אלא לאחר תלונה שהגיש המשרד בשם אחת המשפחות במשטרה. עדויות ליחס משפיל ומבזה מצד מטפלים במעון היו גם בעבר ואתמול נחשף ב"כאן חדשות" כי תלונה דומה מצד משפחה של חוסה למשרד הרווחה לא הבשילה לכדי תלונה למשטרה ופתיחת חקירה.

אופן ניהול המכרז בבחירת העמותות המפעילות מסגרות רווחה לחסרי ישע מקומם כשלעצמו משום שהמדינה אינה מתעדפת הכשרות ראויות, ליווי, פיקוח והשתלמות מתמשכת לדרגים הזוטרים של המטפלים או המדריכים, שכר נאה, שעות עבודה מרווחת ומספיק תקנים לצוותים המטפלים.

העמותות המפעילות מצידן עושות בדיוק את המינימום שהמדינה דורשת מהן והתוצאה, כמו במקרים של התעללות בקשישים חסרי ישע במסגרות סיעודיות שנחשפים לא פעם, בהתאם. למשרד הרווחה בעצמו אין די כלים לפיקוח על המסגרות ואפילו ב"בני ציון", שם מותקנות מצלמות אבטחה שהסגירו את המטפלים המתעללים, רק המשטרה יכולה לעשות בהן שימוש.

מטפל באחת המסגרות של העמותה המפעילה את המעון, אלאור, אמר למעריב: "בשעות הערב והלילה כשההנהלה וצוות העובדים הסוציאליים והמטפלים הבכירים אינם, המטפלים הצעירים שמועסקים במקום למשימות הרגישות ביותר של האכלה, רחצה וכ'ו הם בעלי הבית. צריך לזכור שמדובר בבוגרים עם נכויות מנטליות קשות שלרבים מהם אין כלל עורף משפחתי ואין עם מי לדבר. הנהלה שרוצה להעלים עין ממה שקורה לה מתחת לאף ופיקוח פתע שמגיע רק בבוקר לעולם לא יגלו כלום". הוא הוסיף: "הכל עניין של כסף. האנשים האלה לא מעניינים את המדינה, לא מעניינים את הציבור ואפילו עבור חלק מהמשפחות מדובר ב'רחוק מהעין רחוק מהלב'. הורים של חלק גדול מהדיירים כבר קשישים או נפטרו".

מארגון "בזכות", המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, נמסר: "שוב ושוב אנו מזדעזעים מפרשות חמורות מאין כמותן של התעללות קשה במוסדות לאנשים עם מוגבלות. שוב ושוב המערכות מבטיחות לטפל – להעמיד לדין את העבריינים, להחליף מפעיל למוסד וזה לא עוזר. הפרשה הבאה תתפרסם בעוד כמה ימים, והאמת שעל רוב המקרים אנחנו לא יודעים ולא נדע. ההתעללויות חוזרות על עצמן במוסדות כי הם מקומות סגורים, רחוקים מהעין הציבורית. אם קורה בהם משהו – אף אחד לא רואה ולא שומע. זה קורה במוסדות, כי כשכמה עשרות אנשים גרים ביחד – הצוות המטפל רואה בהם מסה אחת, כבר לא רואה בהם בני אדם שזכאים לכבוד ולשוויון, ומתרגל לשליטה שלו בדיירים".

בארגון מוסיפים כי הדרך היחידה להפסיק את ההתעללות היא על-ידי סגירת המוסדות הסגורים והעברת הדיירים לחיים בקהילה. שם האדם חי בכבוד, עם מטפלים שהוא בוחר. "ישראל אשררה לפני עשר שנים אמנה הבין לאומית, שמחייבת אותה לסגור את המוסדות ולאפשר לכל אדם עם מוגבלות לחיות באופן מכובד ושוויוני בקהילה, עם התמיכה שהוא זקוק לה. אנחנו מקווים שמשרד הרווחה לא שוב יחליף מפעיל – אלא יעזור לכל אחד מהדיירים לעבור לחיות חיים של כבוד בקהילה".